Lekce 15 - Úvod do focení zátiší
V předchozí lekci, Úvod do nočního focení, jsme se věnovali tématu nočního focení.
Naše dnešní téma je naprosto zásadní v polovině všech uměleckých směrů a žánrů. Je to klasika všech klasik a schopnost ho vytvářet byla kdysi ceněna doslova zlatem. Nemluvím o ničem jiném než o zátiší. V dnešním článku si řekneme o historii zátiší, a tedy o prvotních zátiších a jejich vytváření, dále se dostaneme až k vytváření, svícení a focení vlastního zátiší. No a v neposlední řadě probereme potřebnou fototechniku a celý průběh focení.
Historie a původ
Začneme klasicky historií zátiší, a tedy už od prvotních zátiší a jejich vytváření až po současnost. Zátiší má stejně jako téměř každý fotografický žánr původ v malířství a to hodně dávno před vynálezem prvního fotoaparátu, konkrétně pár stovek let. Nejstarší známá zátiší totiž pocházejí z nástěnných maleb v Pompejích a Herkulaneu.
Po dlouhé době strádání, kdy bylo zátiší považováno za podřadný žánr, začalo v 17. století, kde jinde než v Nizozemsku, malování zátiší rozkvétat. Slavní malíři jako Jan Davidsz. de Heem, Pieter Claesz nebo Willem Kalf se předháněli v barokním vyobrazování předmětů, které byly téměř denní potřeby. V barokním zátiší mžeme najít bohatou hru se světly a stíny, tzv. hru šerosvitu, doplněnou o typicky barokní syté barvy, které podtrhává perfektní, realistické vyobrazování předmětů.
Jan Davidsz. de Heem – Vanitas zátiší s knihami, glóbem, lebkou, houslemi a vějířem, 1650
Nyní se přesuňme o 400 let dopředu. Kreslení zátiší je dnes považováno jako základní předpoklad pro studium jakéhokoliv uměleckého oboru, dále je bráno jako klasika klasik a především je to žánr, který doprovázel nespočet umělců na jejich umělecké cestě. Andy Warhol, Salvador Dalí i samotný Pablo Pisacco jsou neopomenutelní umělci až 20. století (říkám až, protože jak jsem již zmínil, největší rozmach zátiší zažilo v období baroka), ale i přesto byste v jejich tvorbě našli nejedno zátiší.
Fototechnika
Teď, když už víme, jaký význam hraje zátiší v celém uměleckém světě, by nebylo zrovna na škodu zjistit, jak ho můžeme vytvořit i my. Naším číslem jedna bude foťák, zrcadlovka, rozhodně postačí i základní řady, které dnes seženeme doslova za pár tisíc korun. Číslem dva, které je pomalu důležitější, než samotný fotoaparát, je objektiv. Já osobně na zátiší volím makro objektiv, pokud i vy sáhnete po makro objektivu, bude vaše práce o poznání jednodušší, protože nebudete zápasit s ostřením na pár centimetrů a hlavně budou vaše fotografie perfektně ostré a vykreslené. Poslední položkou na našem seznamu fototechniky je stativ, na který náš fotoaparát položíme. Rozhodně se může hodit i odrazná deska - tu však bez problému nahradíme obyčejným bílým papírem.
Průběh focení
Každé focení, nehledě na žánr, začíná hledáním motivu. Při focení makra máme na výběr motivy přírodní (rostlina, ovoce, zelenina atd.) a umělé a tady vyrobené člověkem (sklenice, mísa, dýmka apod.). Povětšinou se motivy kombinují. Je tedy na běžném pořádku najít zátiší, na kterém je vyobrazena umělá miska s přírodním ovocem nebo umělý květináč, ze kterého vykukuje přírodní květina.
Po výběru motivu následuje umístění motivu na místo, které mu bude slušet, a následné celkové naaranžování scény pro focení. Pokud je váš předmět malý, můžete ho přenést blíže k oknu/slunci, kde získáte nejlepší světelné podmínky, případně na jakékoliv jiné vámi vybrané místo, které jste si pro focení vybrali. Pokud je velký a těžký - nezoufejte a pracujte s podmínkami, které vám situace přináší.
Tak motiv máme vybraný, usazený na svém místě - a co teď. Celou scénu okolo našeho objektu si důkladně prohlédneme a pokusíme se odstranit všechny nečistoty a předměty, které by na fotce mohly vyrušovat. Děláme to, protože je vždy jednodušší odstranit nečistoty a nedokonalosti ještě při focení, než později v nějakém editačním softwaru.
Dávejte pozor na odlesky na předmětech, výrazné stíny a různé přehyby látek apod. Nezapomeňte také na pozadí, které by mělo jenom dokreslovat námi vybraný předmět a hlavně by mělo pomáhat vytvářet námi vybranou atmosféru.
Světlo
Zas a znova. Světlo! Neopominutelný prvek každé fotografie, proto se mu rozhodně ani při focení zátiší nevyhneme. Zátiší můžeme fotit za pomoci světla umělého nebo přírodního. Umělé nasvícení, ke kterému použijeme záblesky či externí blesk, je o něco těžší, protože si musíte pohrát s rozmístěním světel a najít ty správné úhly, pod kterými bude na náš předmět dopadat světlo tak, jak si to představujeme. Naopak focení, u kterého jsme odkázáni na svit slunce a podmínky, které situace přináší, je o něco lehčí. Můžeme se soustředit na kompozici a zachycení perfektní fotografie, nemusíme totiž myslet na žádné umělé světlo, rozmístění blesků apod., a proto začátečníkům raději doporučuji začít s focením za pomoci přírodního světla, při kterém nasají znalosti a zkušenosti, které později jako zkušení fotografové mohou využít při focení s bleskem, při kterém již budou plně schopni soustředit se na svícení scény, ale i na samotné focení.
Tipy na konec
- Na nic nečekejte, zátiší je všude kolem nás, a pokud ne, není nic jednoduššího, než to, že si sami nějaké vytvoříte.
- Pracujte s kompozicí, při focení se snažte vyzkoušet co nejvíce možných úhlů a hlavně se nebojte experimentovat.
- Nikam nespěchejte, dejte si na focení dostatek času, při kterém bude mít možnost hledat tvary, linie a harmonie, které byste ve spěchu ani nezaregistrovali.
- V zátiší většinou méně znamená více, proto se nesnažte zahltit scénu nespočtem objektů, které jen tak ledabyle poskládáte vedle sebe. Vyberte si jeden, dva zajímavé předměty, které perfektně umístěte a naaranžujete.
- Pozor na horizont! Mějte ve fotoaparátu vždy zapnutou mřížku, podle které okamžitě zjistíte, jestli je váš horizont rovný nebo padá do neznáma.
- Vždy ostřete manuálně! Při focení zátiší máte vždy dostatek času na zaostření, proto nenechávejte fotoaparátu zbytečně velkou kontrolu nad vaší fotkou.
- Až budete s focením hotovi, vezměte papír a tužku a zkuste zátiší nakreslit - jakákoliv kreativní činnost posouvá vaši fotografickou cestu mílovými kroky, proto se nebojte lehce zabrousit i do jiné umělecké činnosti.
No a to je v rámci zátiší vše. Dnešním článkem na nějakou dobu uzavřeme téma jednotlivých žánrů a vrhneme se na bezkonkurenčně jedno z největších témat, které je s focením úzce spojeno a tedy na celý post-proces fotografií. V tom podrobně rozebereme práci v Lightroomu a Nik collection a následně se podíváme na celý postup Color gradingu. Nabídnout vám můžu kromě toho i sérii článků, která je určena již pokročilejším fotografům. Ať si vyberete jakkoliv, budu se na vás těšit u dalšího článku
V následujícím kvízu, Kvíz - Fotografování pro začátečníky, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z kurzu.