Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se C# .NET. Zároveň využij akce až 50 % zdarma při nákupu e-learningu. Více informací:
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Proč mě baví jen staré hry & žebříček mých TOP 10 DOSových her

The Incredible MachinesPoslední dobou si opravdu ujíždím na starých DOSových klasikách, které sahají až ke kořenům mého útlého dětství. Čím větší pixely a jednodušší monotónní hudba, tím lépe. Přemýšlel jsem nad tím, proč mě tyto staré hry baví více, než ty nové, graficky propracované, a dospěl jsem k několika důvodům, se kterými se tu mám v plánu podělit. Také jsem vytvořil žebříček svých TOP 10 DOSových her, který naleznete níže.

Je to již hodně dávno, řádově několik let, kdy jsem naposledy hrál nějakou počítačovou hru. Kromě multiplayerovek s lidským protivníkem mě to prostě nebavilo. Možná proto, že jako autor několika her vím, co se uvnitř odehrává a nějak jsem neměl žádné uspokojení z plnění daných instrukcí programu. Vše se ale nyní změnilo po nainstalování DOSboxu. Ve zkratce se jedná o program, umožňující spouštět staré DOSové hry na nových počítačích, více o něm zde. Atmosféra, kterou tyto staré hry disponují, mě naprosto pohltila a nepustila.

Jednou z příčin mého poblouznění je fascinace originálním nápadem, který u většiny nových her bohužel postrádám. Přijde mi, že už jde jen o grafiku a o počet aktivních objektů na scéně. Nápad šel stranou. A stranou šly také perfektní herní žánry, jako adventury, logické hry nebo skákačky. Dnes je to z většiny samá 3D střílečka a RPG/strategie. Místy závodní nebo sportovní hry. Poslední komerční skákačka co vyšla byl snad Jazz Jack Rabbit 2 a logické hry nevychází téměř vůbec, s adventurami to také není nic moc. Tento smutný nepoměr žánrů vyvažuje trochu amatérská složka herního průmyslu, ale pořád to není jako předtím, kdy platilo: "Co hra, to originál".

Další předností starých her je naprostá, nádherná jednoduchost a jasný cíl. Napadá mě přirovnání k Člověče, nezlob se. Tuto hru hrajeme stále a nepřestává nás bavit, protože je to klasika. Staré hry jsou dokonale jednoduché a zároveň výstižné. Fascinuje mě, jak vývojáři využili možností těch nejprimitivnějších počítačů a vytvořili věc, která člověka dokáže na několik hodin absolutně pohltit. Velmi silné jsou také mé vzpomímky z dětství na konkrétní hry. Jak jsme s bratrem na chatě hráli The Lost Vikings na 386ce, nalezené na sběrném dvoře, a do starého notesu dychtivě zapisovali kódy pro přístup k dalším levelům. Jak jsem jako malý procházel prostorami genetické laboratoře doktora Goldfira, sestavoval neuvěřitelné stroje ve hře The Incredible Machines nebo bloudil s Brandonem v ohnivé jeskyni, pokládajíc za sebou ohnivé bobule, abych přežil cestu zpět.

Nynější hry mi připadají moc dokonalé. Chybí mi karikatury herních postav, věci stvárněné dokonale několika pixely, že se mi ztrácejí před očima, ale zároveň dokonale poznám, o co jde. Postrádám barvité, kouzelné prostředí, neposkvrněné shadery a bump-mappingem. Někteří si asi myslí, že nemám všech pět pohromadě, ale nějak mě nebere dívat se na grafiku, která je u všech dnešních her již v podstatě stejná a vypadá jako reálný svět, to se radši půjdu projít do parku. Fascinuje mě elektronika, futurismus a robotika, takový ten Matrix. V Matrixu byly také na obrazovce jen ASCII znaky. Proč asi? Kvůli té nádherné, strojové a syntetické atmosféře. Totéž nalezneme ve starých hrách - pípání, mánii barevných pixelů a také onen kousek něčeho elektronického, co dnešní tvorba tolik postrádá.

Nechci vypadat jako nepřizpůsobivý a xenofóbní člověk, naopak se považuji za bytost moderního věku. Mám Windows Vista, 24" LCD, 2TB disk (červenec 2009), poslouchám elektro a jím z plastu :P DOS nemám rád, protože je to starý a hloupý operační systém, který neumí hospodařit s pamětí (viz Billova legendární hláška: "640KB musí stačit každému"). Neumí v podstatě téměř nic a všechno je v něm problém. S aplikacemi zastávám názor, že čím novější, tím lepší. Například ve Wordu 95 udělám za hodinu dokument stejné kvality, jako ve Wordu 2007 za 15 minut. Ale u her to mám tak nějak jinak, jak jsem již odůvodnil výše.

 

Nyní ten můj slíbený žebříček TOP 10 DOSových her

Pokud máte i vy nějakou svou oblíbenou vykopávku, podělte se :)

Blake Stone: Planet strike 

Blake Stone: Planet Strike

Tak on kritizoval 3D střílečky a pak si ji dá na první místo? Ano, protože je to "robotická" hra o robotech, postavená na upraveném Wolf 3D enginu, která z něj vymačkala maximum. Nemám na mysli graficky, ale rozdílným chováním postav, minimapou, ukazující i tajné prostory (za spotřeby baterie) a samozřejmě velkým počtem typů nepřátel a prostředí. Nechybí teleporty, fůzní zbraně, mutanti ani hlavní padouch, který se občas zjevuje v prostorách jeho laboratoře.

 The Incredible Machines

The Incredible Machines

Fyzikální hra, ve které spojujete věci, které se navzájem ovlivňují, aby ovlivnili tu věc, kterou máte za úkol ovlivnit. To byla věta ;-) Například spadne bowlingová koule, ta rozbije akvárium, to přiláká kočku, která po cestě vyplaší myš v kolečku, ta začne běhat, roztočí dynamo, to roztočí ventilátor, který odfoukne balónek, ten přepne vypínač, spustí se pás, po kterém jede svíčka, zapálená baterkou a lupou. Přijede až k raketě a tu odpálí. Jeden z 87 těchto "puzzlů" splněn. Sazmozřejmě, že některé věci jsou již na scéně pevně dány a vy máte výbavu několika málo věci, které můžete přidat tak, aby stroj fungoval. Hry vyšlo několik pokračování, ale ani jedno mě nezaujalo tolik, jako tato původní verze, protože jejich komiksová grafika vyhnala původní technickou atmosféru.

 Dangerous Dave

Dangerous Dave

Naprostá klasika. Postavu Dejva zná snad každý a toto je podle mně jeho nejlepší ztvárnění. Opět obdivuji tvůrce, jak z poměrně útlé sady kostek vytvořil 10 vtipných a zábavných levelů, včetně několika tajných warp-zone. Tuto hru jsem hrál ještě na svém notebooku, černobíle 386, který měl přes display několik nesvítících čar.

 The Legend of Kyrandia

The Legend of Kyrandia

První díl ze série adventur ze země Kyrandia, která je sužována intrikami a kouzly zlého čaroděje Malcolma. Velmi pěkné ztvárněné, nápadité a extrémně rozsáhlé prostředí, bludiště a logické hádanky. Dohrál jsem ji několikrát.

 Hocus pocus

Hocus Pocus

Návyková fantasy skákačka/střílečka plná démonů, nástrah a magických scénérií. Bohužel jsem nikdy nehrál plnou verzi, snad se mi ji podaří sehnat.

 

 Jazz Jack Rabbit

Jazz Jack Rabbit

Legendární skákačka se zajícem v hlavní roli, který musí zachránit svou přítelkyni ze spárů zlého doktora želvy. Cestujete po planetách, kde na vás čeká spousty šílených zbraní, bláznivých nepřátel a nevšedních zaječích schopností. Hra má několik novějších pokračování, která jsou všechna dohrál.

 The lost Vikings

The lost Vikings

Logická hra, ve které disponujete třemi postavami a každá má svou specifickou schopnost. Jejich kombinováním musíte překlenout nástrahy, vyřešit logické hádanky a dostat všechny do další lokace. Je to někdy docela složité. Vikingové se ocítají na nejrůznějších místech, jako je starověkký egypt nebo futuristické počítačové prostředí.

 Hexxagon

Hexxagon

Buňková logická hra, kterou můžete hrát buď s počítačem, nebo s lidským protivníkem. Cíl je jednoduchý - naplnit hrací plochu z co největší části svými kameny. Při položení nového kamene za soupeřovy kameny, sousedící s tímto novým kamenem, promění ve vaše. A to samozřejmě i naopak. Na malou vzdálenost se kámen rozděli, na větší jen přeskočí.

 Prehistorik

Prehistorik

Myslím, že nemusím komentovat. Další legendární pravěkká skákačka, která se může pochlubit i druhým dílem. Oba jsou perfektní, vtipné a rozmanité, co se týče prostředí.

 Golden axe

Golden Axe

Klasická mlátička ze Sega konzolí. Vyberte si svou fantasy postavu, disponující magickou schopností a bojovými komby, osedlejte draka a vydejte se na nejehkou cestu do hradu.

Trochu mě mrzí, že se mi sem nevešly hry jako Lemmings, Minigolf nebo Ducktales. No, co nadělám :)


 

Všechny články v sekci
Gamedesign
Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Uživatelské hodnocení:
11 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 13 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity