Diskuze: Projekt - hybridní elektrická koloběžka - prosím, pomozte :)
Člen
Zobrazeno 15 zpráv z 15.
//= Settings::TRACKING_CODE_B ?> //= Settings::TRACKING_CODE ?>
Jak jsou baterie zapojeny? Sériově nebo paralerně? ALe jestli jsem to
správně pochopil, tak sériově a koloběžka jede na 36V.
To co hledáš se jmenuje "step-up DC converter". eBay jich je plnej za pár
dolarů, ale při vyšších proudech to není levná záležitost - http://www.ebay.com/…291732260937?…
A já bych při vstupu z alternátoru ani neodpojoval baterie. Pokud bude na výstupu ze step-up converteru 36V trochu kolísat, tak baterie to vychytají, a při nečinnosti se teoreticky mohou i trochu dobít.
Pokud chceš trošku více zainvestovat, dej tam solar charge controller ( http://www.ebay.com/…351632611705?… ). Baterie dej na baterie, koloběžku na zátěž a výstup z konvertoru na vstup pro panel a budeš míst zajištěné celkem kvalitní dobíjení baterií za jízdy.
Jo, to jsem zapomněl dopsat, ano, jsou zapojeny sériově.
Jestli to správně chápu, "step-up DC converter" zapojím za alternátor (
dejme tomu zmíněný 12V/90A ) a z něj dostanu 36V/15A. Píšou tam ještě,
že výstupní výkon je "pouhých" 540W. Nebude to problém pro 1000W
motor?
Jinak, o tom, že v koloběžce nechám baterie jsem také přemýšlel, ale
jednak mi přišlo, že současným dobíjením baterií a jízdě na
koloběžce se výrazně rychleji snižuje jejich životnost a také jsem
ještě do konce nedomyslel umístění celého systému na koloběžku. Motor
se do schránky na baterie určitě nevejde, proto jsem se rozhodl, že bude
přišroubovaný na kovové konstrukci koloběžky, ale sám bude až nad krytem
pro baterie. Alternátor s případnými věcmi kolem jsem chtěl nacpat místo
baterií, abych tím ušetřil místo na koloběžce. Nicméně, pokud se
baterie současným dobíjením a jízdou nějak výrazně neopotřebovávají,
zkusím je zakomponovat na koloběžku.
Moc děkuji za radu
Jsou baterie zalité v jednom balíku, nebo můžeš baterie rozpojit? Jakého typu jsou baterie? Určitě jednodužší než vyrábět konvertor by bylo je na nabíjení rozpojit na 3 x 12V.
Ahoj,
zajímavý nápad, nerad bych tě odradil nebo otrávil, proto můj příspěvek
ber jenom jako návrh na zlepšení, tvoje provedení bude taky fungovat. Jen se
mi zdá že toto provedení bude dosti nevýhodné (velmi malá účinnost -
elektro motor kolem 75%, spalovací do 30% a step-up DC converter kolem 70%
=> kolem 15% (velmi orientační hodnoty)). Teoreticky by to fungovalo
dokonale, ale v reálném světě vznikají při každé změně energie ztráty
v podobě tepla. Proto bych neměnil mechanickou energii spalovacího motoru na
elektrickou a pak hned zase zpět, spíše bych se pokusil sehnat nějaký
převod z motoru rovnou na kola a alternátor bych využil na dobití baterii.
(vím je to poněkud složitý vymyslet a sehnat)
Nevím přesně jak přesně funguje "step-up DC converter" ale podle mích znalostí nejde zvětšit hodnotu napětí jinak než pomocí transformátoru (ten funguje jen na střídavou elektriku). Takže vevnitř nejspíše bude zařízení které udělá ze stejnosměrného proudu střídavý ten pak transformuje a znovu usměrní, nevím to jistě. Pokud funguje takto tak to jsou další zbytečné přeměny které mají ztráty, protože alternátor vyrábí střídavou elektriky ale je v něm zadělaný usměrňovač. Ten usměrňovač se nechá vyndat a mezi něj a samotný alternátor by šel vložit transformátor rovnou. Podle mě by to bylo levnější a účinnější řešení.
A ještě mám jednu poznámku. Spalovací motor sám o sobě potřebuje taky elektrickou energii do svíčky, takže u něj vždy nějaký alternátor je. Nevím jaký je u sekačky (jestli dělá rovnou vysoké napětí pro tu svíčku, nebo malé a je tam cívka), ale třeba by to šlo propojit a použít jen jeden alternátor na výrobu elektriky pro koloběžku a pro svíčky. Nebo pokud by si ten motor připojil rovnou a jen na kolo tak by ten alternátor co je u motoru šel využít na světla a další el. systémy.
Doufám, že jsem tě nějak nevyděsil a že se na to kvůli tomu nevykašleš, byl bych rád kdyby se ti přestavba povede.
psal si 12A, tohle má 15A
ale jestli je ten motor 1000W, tak to 12A rozhodně nebude a tenhle converter ti
stačit nebude.
Trafo není potřeba..
http://danyk.cz/noteb.html
Výkon je omezen mosfetem a omezení proudu se řídí se malým odporem 0R08.
Výstupní napětí se pak ladí odporem Rx.
Podle tohoto schématu jsem si postavil zdroj a funguje skvěle, Jen jsem místo
rezistorů použil potenciometry, abych si mohl ladit výstupní napětí a
omezit proud dle potřeby.
Ale co se pohonu motor-alternátor-elektromotor-kola týče k tomu jsem skeptický. To je dieselelektrická lokomotiva a ne koloběžka:o) . Myslim, že to chce udělat spíš převod přímo motor-kola a alternátror by dobíjel rozdělené baterie baterie na 3 x 12V pro náhon na elektromotor by se pak spojily do 1x 36V.
Děkuji za doplnění znalostí, to schéma na měnič pro notebook asi také využiji.
Pohon motor-alternátor-elektromotor-kola bych úplně nezatracoval funkční to bude, jen to bude asi zbytečně složité, zbytečně moc zařízení. U hybridů se tuším ani nepoužívá zvlášť el. motor a alternátor, ale je to v jednom (něco mezi). Ale na druhou stranu vyrobit doma převod z rychlého motoru ze sekačky na rychlost použitnou na koloběžce vidím jako problém. Taky tam bude muset být spojka a možná něco dalšího. Ale nejprve bych zkusil něco takového než bych se pouštěl do pohonu motor-alternátor-elektromotor-kola.
Nezmar Hydra:
Baterie jsou na sebe napojené v jakémsi vaku, který jde rozepnout a baterie
vyjmout. Řekl bych, že kontakty jsou jen našroubovány, či jinak
zajištěny, ale nebudou napevno. Baterie by tedy šly rozpojit na 3x12V, ale
díky umístění ve vaku se všechny vejdou do prostoru pod stupátkem a navíc
bych ztratil výhodu pouhého jednoho konektoru na napojení na celý systém
koloběžky. Myslel jsi to takhle, nebo jsi chtěl např. baterie zapojit
paralelně a poté dobíjet (??).
Adam Ježek:
Ano, máš pravdu, nějak jsem se slepě domníval, že bude motor odebírat
12-15A, protože baterie mají 12Ah . Za to se omlouvám, v tom případě ještě vypočítám, kolik by
bylo třeba A na 1000W motor, který v koloběžce již je.
Vojta3310, Nezmar Hydra:
Jsem si vědom, že celkový systém bude mít relativně nízkou účinnost,
ale doufal jsem, že přímým převodem motor -> alternátor ->
elektromotor -> kola se to zase tolik drasticky nezhorší. Benzínové
koloběžky s přímým převodem motor -> kola mají dle zkušeností
známých spotřebu 1l paliva na zhruba 25km. "Účinnost" projektové
koloběžky bych tedy počítal také v litrech paliva na 25/100km. Zmíněný
1l na 25km je ale za předpokladu, že "přidávají plyn", tedy rpm motoru,
tedy zvyšují spotřebu paliva. Podle toho, co už jsem zjišťoval by na
provoz alternátoru stačilo zhruba 2000rpm, což je tedy ten volnoběh, na
který (doufám) motor nespotřebuje tolik paliva. Zatím jsem žádné detaily
jako účinnost,.. nepočítal, projekt je teprve v zárodečném stádiu.
Nezmar Hydra, co se týče využít spalovací motor rovnou
jako motor -> kola, na to si bohužel nedokážu na koloběžce představit
místo. Také jsem o tom chvilku přemýšlel, ale když se podíváš na
koloběžku ( http://www.motokolobezky.cz/…e1000-detail ), uvidíš, že
tam bohužel není moc místa pro upevnění benzínového motoru, který se
zajisté bude v provozu velmi klepat a bude zapotřebí pevného držení na
koloběžce. Momentálně je převod z elektromotoru na kola vyřešen přes
pastorek, řetěz a rozetu, přičemž všechno je dosti kryté a bohužel jsem
nevymyslel způsob, jakým bych mohl převod benzínového motoru -> kola
zrealizovat.
Převod motor -> alternátor -> elektromotor -> kola má navíc tu výhodu, že pokud bude stačit na alternátor volnoběh benzínového motoru ( měl by ), nebudu muset řešit kromě dolévání paliva téměř nic. Tím mluvím hlavně o regulaci otáček motoru za jízdy. Pokud mi ale při počítání účinnosti vyjde stejná účinnost, jakou mají starší typy hybridních trolejbusů, tj. 1l paliva na 1km ( říkal mi to známý ), budu muset projekt upravit, protože údržbu takového žrouta si nemůže dovolit snad ani pan Kelner
Motor stejně nepojede na volnoběh budeš ho zatěžovat na cca 1,5kW a za
tři hodiny provozu na motor nabiješ baterky.
Postav si vlastní sestavu baterek třeba z tohodle typu Nabíjecí průmyslová
baterie 18650 Samsung 2000mAh 3,7V Li-Ion těch bys potřeboval na stejný
výkon 18ks tj cca 4500,- . A určo se jich tam bude vejít víc. Nekupuj je ale
sesbírej ze starejch noťasů dobrý články. Postav vlastní nabiječku a
bude to mnohem pohodlnější. jedna jede a jedna nabíjí...
nechci tě odradit ale do toho tvého řešení se bez eletrikářského
vzděláni radši nepouštěj je to poněkud složitější než se zda a
zbytečně bys asi vyhodil spoustu peněz než bys sestavil funkční model.
jednodušší a efektivnější se mi jeví varianta bez alternátoru.
alternator mimochodem ma střídavé napětí coz by znamenalo ze ti elektronika
uvolní uložený dým:)
možná bych se zkusil podívat po malé elektrocentrále buď na DC nebo budeš
potřebovat nějaký stabilizátor a každopádně budeš potřebovat uhlídat
stabilitu napětí
můžeš se také podívat po něčem takovém http://www.aliexpress.com/…9867135.html?…
coz by znamenalo ze ti elektronika uvolní uložený dým:)
ahoj, já jsem dlouho také vybíral, kde a jakou koupit, hledal jsem hybrid, pak klasickou, přečetl jsem stovky článků....nakonec jsem koupil model Urban 4.1 od prodeje www.crussis.cz/…zky-do-mesta a musím říct, že jsem vážně udělal dobře, jezdí se mi na ni dobře a neměnil bych
Zobrazeno 15 zpráv z 15.