Java týden Body zdarma
Využij podzimních slev a získej od nás až 40 % bodů zdarma! Více zde
Pouze tento týden sleva až 80 % na Java e-learning!

Lekce 1 - Mobile first responzivní design

Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem.
Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

Pro tento článek budeme lehce využívat znalostí HTML 5, CSS 3 a CSS preprocesoru Sass. Pokud tedy jeden z uvedených jazyků neznáte, bude pro vás určitě lepší, pokud se jej před přečtením tohoto článku naučíte z místních tutoriálů.

Webové stránky a mobilní zařízení

Každodenní život si většina z nás (hlavně tedy neITáků, že...) bez mobilu nedokáže představit.

Běžný den pro "závisláky s mobilofóbií" probíhá asi takto: Přijdou do školy, či do práce, a téměř neustále někomu musí nutně psát, musí se nutně dívat na weby, což samozřejmě nepočká na jejich osobní volno... Z toho vyplývá, že je nutné weby optimalizovat, aby se na ně dostal každý kdykoli a odkudkoli.

Podle statistik zhruba 25% uživatelů navštěvuje weby právě z mobilních zařízení. Což bychom tedy rozhodně jako vývojáři webů měli bráti v potaz. 25%, což určitě sami přepočítáte na 1/4, je prostě ohromná masa lidí.

Vývoj používání prohlížečů na zařízeních – porovnání roku 2012 a 2013. Obrázek z http://code9media.com/mobile

Vývoj používání prohlížečů na zařízeních - porovnání roku 2012 a 2013. Obrázek z code9media.com/mo­bile

Způsobů jak zobrazit na mobilních zařízeních webovou stránku je mnoho, ale ne všechny způsoby jsou dobré či jednoduše vhodné. Takové špatné řešení je to, když vytvoříme speciální subdoménu pro mobily - takhle vážně ne, nejsme v pravěku - použijeme media queries! Media queries využívají sérii pravidel, díky kterým si přesně určíme jaké styly pro jaké rozměry obrazovky použít. Možná to zní složitě, ale já vás do toho dostanu!

Responzivní web design

Pojem responzivní design označuje tvorbu stránky, která se dokáže přizpůsobit velikosti displeje zařízení podle určitého pravidla s využitím media breakpointů.

Hlavně si tento pojem nespleťte s elastickými weby, což není nic jiného než šikovné využití procent pro šířku a pixelů, či jiných vhodných jednotek pro maximální šířku.

Přístupy

K responzivnímu web designu můžeme přistupovat pomocí dvou základních metod.

Desktop first

Když se řekne responzivní web, většina z vás si představí web vytvořený pro desktopy, který se následně upraví pro mobilní zařízení. Takto začínal každý - je to lehké a poměrně efektivní. V podstatě tvoříme normální stránku, tak jako jsme se to učili, a přenastavujeme elementy podle pravidel pro menší šířky.

Metoda má však jeden zásadní problém. Změna rozvržení webu pro různá zařízení je dost složitá a vyžaduje přepisování velké části kódu - a my určitě nechceme psát hodně kódu, že? Navíc často dochází k nekorektnímu zobrazení. Však to znáte - něco se zobrazí dobře, něco zase ne - děs a hrůza.

Mobile first

Mobile first je metoda tvorby webu, která vyžaduje trochu jiné myšlení. Metoda využívá v podstatě opačného postupu, než-li desktop first. Z toho tedy vyplývá, že se začíná od zobrazení pro mobily. A věřte nebo ne, je to paráda.

Mnoho lidí, zvláště pak začátečníků, metoda odrazuje kvůli její 'vyšší náročnosti' na pochopení. Nesmysl, jen jsou líní a nechce se jim přemýšlet.

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Mobile first je výhodná metoda - ušetří mnoho času a hlavně napíšete mnohem méně kódu, který se tak stane i výrazně přehlednějším.

V této metodě je také výhodné používat CSS preprocesory, které díky zanořování vše ještě více usnadní. Media queries jednoduše vložíme do bloku selektoru pro daný element a vše máme hezky přehledně u sebe.

Breakpointy

Velmi doporučuji media breakpointy nikdy nedefinovat specificky pro určité šířky. Vždy volte breakpointy tak, jak je to vhodné pro daný element. Stránka se tak bude zobrazovat daleko lépe - přeci jen menu se bude muset přeskupit jindy než obsah stránky, nebo ne? :)

Viewport

Abychom vůbec mohli webové stránky na mobilních zařízeních spustit, budeme potřebovat upravit viewport. Ten nastavíme meta tagem, který vložíme někam do html hlavičky - úplně jedno kam. Ten v podstatě nastaví reálnou šířku displeje, kterou si internetové prohlížeče v mobilních zařízeních rády upravují podle sebe.

Mým osvědčeným nastavením je toto.

<meta name="viewport" content="width=device-width, viewport-fit=cover">

Box-sizing

Využívejte vlastnost box-sizing. Dost vám to pomůže stylovat lépe. Nejčastěji se používá s hodnotou border-box, což nám mění rozpětí šířky elementu a počítá do něj i padding a border. Můžeme tedy třeba nastavit šířku na 500px, přidat padding či border a element bude mít konečně šířku opravdu jen 500px. Určitě vyzkoušejte a napište do komentářů, jak se vám vlastnost líbí.

A tady najdete jaké má využití - http://caniuse.com/#…

Porovnání

Pojďme si tedy ukázat krátké porovnání.

Budeme mít např. nějakou jednoduchou galerii, která bude pro počítače ve dvou sloupcích. Pro mobily poté budeme chtít jedno-sloupcové rozložení. (Pro jednoduchost zatím vynecháme různé marginy, paddingy a podobně.)

Metodou desktop first bychom napsali asi takovýto kód.

.galerie img {
  width: 50%;
  float: left;

@media screen and (max-width: 700px) {
  .galerie img {
    width: 100%;
    float: none;
  }
}

Metodou mobile first bychom napsali jen tento kód.

@media screen and (min-width: 700px) {
  .galerie img {
    width: 50%;
    float: left;
  }
}

Všimněte si, že u desktop first musíme několik stylů vyresetovat, což je občas při složitějších stylech poměrně obtížné a proto se nám u této metody může často design rozsypat kvůli zapomenutému stylu. U mobile first však nic resetovat nemusíme a jen jednoduše nastavíme nové hodnoty tam, kde je chceme.

Ukázka mobile first

Ukážeme si ještě jeden příklad, nyní pouze s metodou mobile first, jelikož věřím, že je to zatím nejefektivnější metoda pro stylování responzivních stránek. Proto se také ostatními metodami již zabývat nebudeme.

Vytvoříme si jednoduché styly pro stránku s elementy pro jeden článek a dva (na tom ale nesejde) postranní panely. Následující kód bude s využitím CSS preprocesoru Sass, ale věřím, že jej pochopíte i pokud preprocesor neznáte či nepoužíváte.

HTML kód by mohl vypadat nějak takto:

<div class="obsah">
  <article class="clanek"></article>
  <aside class="postranni-panel"></aside>
  <aside class="postranni-panel"></aside>
</div>

A CSS kód s využitím mobile fist by mohl vypadat nějak takto.

.obsah
{
  .clanek
  {
    box-sizing: border-box;
    width: 100%;
    height: 200px;
    margin: 20px 0;
    padding: 15px;
    background: blue;

    @media screen and (min-width: 900px)
    {
      width: 79%;
      float: left;
    }
  }

  .postranni-panel{
    box-sizing: border-box;
    width: 100%;
    height: 100px;
    margin: 20px 0;
    padding: 10px;
    background: red;

    @media screen and (min-width: 900px)
    {
      width: 19%;
      float: right
    }
  }
}

Vždy se snažte vytvářet samostatné komponenty, které nejsou závislé na konkrétním elementu či pozici v HTML stránce, ale to už trochu předbíhám a více si o tom popovídáme v článku o objektovém CSSku - na co se vážně těšte!

Při malé obrazovce dostaneme následující efekt.

Rozložení na malých displejích.

A při větší obrazovce dostaneme jinak rozmístěné elementy.

Rozložení na velkých displejích.

Vytvořil jsem online ukázku kódu výše, kterou můžete sami editovat a hlavně měnit šířku okna a sami si vyzkoušet, že nám kód opravdu funguje - a je zatraceně jednoduchý. http://sassmeister.com/…04d151843f95

Flexibilnost

V éře responzivních webů metodou desktop first jste mohli vidět spíše fixní hodnoty pro šířku v každém @media rozmezí. V metodě mobile first se však často využívá kombinace responzivnosti a flexibilnosti, tedy nenastavujete pevné hodnoty (px, em, rem...), ale využíváte především procent (%). (bavíme se především o šířce elementů)

V jednoduchosti: snažte se stránky dělat flexibilní od nejmenších displejů až po největší, kde, pokud to samozřejmě od webu chceme, používejte pevné hodnoty.

Závěr

Tvorba opravdu dobře responzivní stránky fungující napříč prohlížeči rozhodně není procházka růžovou zahradou. Snažte se tedy využívat efektivních cest a vyhněte se věcem, které vás omezují a znesnadňují vám práci.

Existují také takzvané CSS/front-end frameworky, jako např. Bootstrap nebo Foundation, které vám (mimo jiné) mohou pomoci ke snadnému responzivnímu designu - hledejte grid systém.


 

 

Článek pro vás napsal Honza Bittner
Avatar
Jak se ti líbí článek?
43 hlasů
Milovník Dartu. Student FIT ČVUT. Sleduj mě na https://twitter.com/tenhobi a ptej se na cokoli na https://github.com/tenhobi/ama.
Všechny články v sekci
Responzivní webdesign
Miniatura
Následující článek
Responzivní menu
Aktivity (3)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (19)

Avatar
Jan Jurníček:26.11.2018 12:25

Proč zakazovat scalování? Omezujete tím přístupnost svého webu pro uživatele. Vylučujete uživatele se zrakovým postižení, ti si váš web nebudou moci přiblížit, takže pro mnohé z nich bude nečitelný. Já bych to nedoporučoval, tohle bych nechal na uživateli. Viz Tim Kadlec, Responzivní webdesign profesionálně, Zoner Press 2014.

 
Odpovědět 26.11.2018 12:25
Avatar
Honza Bittner
Šupák
Avatar
Odpovídá na Jan Jurníček
Honza Bittner:26.11.2018 17:54

Ahoj, bylo by opravdu lepší vyvarovat se maximum-scale=1, user-scalable=no, případně i initial-scale=1, protože je defaultní. V článku upravím. :-)

Ideálně asi teď používat <meta name="viewport" content="width=device-width, viewport-fit=cover">.

Odpovědět 26.11.2018 17:54
Milovník Dartu. Student FIT ČVUT. Sleduj mě na https://twitter.com/tenhobi a ptej se na cokoli na https://github.com/...
Avatar
Tomáš Bajt
Člen
Avatar
Tomáš Bajt:29. července 22:21

Skvělej článek , po dokončení všeho s HTML , CSS se do toho určitě opřu , sice nevím jak moc mi front-end půjde , ale zkusím vše z něho , kdyžtak přesedlám na back-end , to je ale vedlejší.

Mám takovou otázku , není někde seznam jak moc veliké jsou pixely všeho ( tablet , mobil )?
viz.

@media screen and (min-width: 900px)

jak mohu ty px zjistit

Odpovědět 29. července 22:21
Život je jednoduchý, to jen lidé si ho dělají složitým.
Avatar
Jaroslav Smrž
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Tomáš Bajt
Jaroslav Smrž:30. července 9:17

Pixely jsou různé. Záleží na DPI (dots per inch - bodů na palec) a každé zařízení to má jinak. Například weby jako takové používají 72dpi. Jinak tyto články jsou již staré. 6 let je na vývoj webu opravdu dlouhá doba. Sice v nich je zmínka o Bootstrap, ale od roku 2013 tento framework urazil dlouho cestu a je podstatně dál. Nauč se tedy spíš Bootstrap a principy LESS, SASS, SCSS než číst zastaralé techniky, ikdyž i v dnešní době občas nastane situace, kdy je třeba si definovat vlastní breakpointy, ale to se stává spíš vyjímečně.

Odpovědět 30. července 9:17
/* Life runs on code */
Avatar
Honza Bittner
Šupák
Avatar
Odpovídá na Jaroslav Smrž
Honza Bittner:30. července 9:54

Na nastavování vlastních breakpointů nevidím nic špatného. Záleží tedy, samozřejmě, jaký typ projektu děláš, tedy jak moc customizovaný je. Na generický web se nějaké využití částí Bootstrapu či jiných frameworků jistě hodí, na specifický projekt se spíše hodí vlastní kód.

Odpovědět 30. července 9:54
Milovník Dartu. Student FIT ČVUT. Sleduj mě na https://twitter.com/tenhobi a ptej se na cokoli na https://github.com/...
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!
Avatar
Jaroslav Smrž
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Honza Bittner
Jaroslav Smrž:30. července 10:09

Ano, to souhlasím, ale Tomáš Bajt psal v jiném vlákně, že se chce učit back-end, takže co se designu týče, na administrační rozhraní mu bohatě stačí Bootstrap. Při front-endu samozřejmě ne.

Odpovědět  +1 30. července 10:09
/* Life runs on code */
Avatar
Tomáš Bajt
Člen
Avatar
Tomáš Bajt:30. července 10:51

No nějak tak oboje se chci naučit , ale to jsem chtěl později. Díky za radu , zkusím se teda mrknout na bootstrap , ale v tom případě už nemusím koukat na tenhle responzivní webdesign?

Odpovědět 30. července 10:51
Život je jednoduchý, to jen lidé si ho dělají složitým.
Avatar
Lukáš
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Tomáš Bajt
Lukáš:30. července 10:55

Ne nemusíš, to se zas mrkni na zdejší tutoriál na bootstrap : https://www.itnetwork.cz/…ku-bootstrap

 
Odpovědět 30. července 10:55
Avatar
Honza Bittner
Šupák
Avatar
Odpovídá na Tomáš Bajt
Honza Bittner:30. července 11:22

Záleží na tom, co chceš umět. Ale pravidlo palce říká, že žádná teorie nikdy nikomu neuškodila. I když budeš používat Bootstrap či jiný framework, většinou se hodí znát proč a jak věci fungují. :-)

Odpovědět  +1 30. července 11:22
Milovník Dartu. Student FIT ČVUT. Sleduj mě na https://twitter.com/tenhobi a ptej se na cokoli na https://github.com/...
Avatar
Tomáš Bajt
Člen
Avatar
Tomáš Bajt:30. července 13:20

Ne tak já to špatně přečetl , front-endem ( html ,css ) chci nějak tak začínat a později se přiučit třeba js a php , v tomhle případě se mám podívat na ten bootstrap , nebo se spíš věnovat těmhle vlastním media screenům a responzivitě? ( chtěl jsem to poslat před těmito 2 komentáři , jen mi to zablokovalo )

Odpovědět 30. července 13:20
Život je jednoduchý, to jen lidé si ho dělají složitým.
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 29. Zobrazit vše