Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 3 - SEO - Další algoritmy Google a linkbuilding

V minulé lekci, SEO - Princip internetových vyhledávačů a Google PageRank, jsme si vysvětlili, jak fungují ranky vyhledávačů a jakým způsobem je můžeme navýšit.

Už známe základní princip internetových vyhledávačů a známe algoritmus Google PageRank. Víme, že podobných algoritmů používá Google asi 200. V dnešní lekci se zaměříme na některé další. Řeč bude i o LinkBuildingu.

Penalizační algoritmy

Ačkoli myšlenka původního PageRanku je sama o sobě dostačující, existuje spousta způsobů jak ji zneužít. A právě k tomu Google vyvinul několik algoritmů, které mají za úkol potrestat nekvalitní weby, které získávají nějakým způsobem vysoký PageRank a/nebo které nejsou dostatečně uživatelsky přívětivé.

Panda

Rankovací algoritmus Google Panda - SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače

Panda označuje úpravu rankovacího algoritmu Google, která byla nasazena na začátku roku 2011. Kontroluje zejména jestli je web složený ze stránek, které mají dostatek obsahu a také zda je tento obsah na internetu unikátní. Pokud byste např. zkopírovali část Wikipedie a vydávali to za svůj obsah, Google zjistí, že na Wikipedii již toto viděl dříve než u vás a vysloužíte si nehezkou penalizaci. Panda pozná i když duplikujete obsah vlastní, tedy když např. využíváte ty samé odstavce nebo dokonce články na různých URL. Dokonce se nějakým způsobem snaží vyhodnocovat i jak je článek pro uživatele přínosný.

Panda ovlivnila obrovské množství webů, jejichž majitelé z ní určitě nebyli nadšení. Byly to zejména webové katalogy, rozcestníky pro články a další weby "bez obsahu". Algoritmus není pravděpodobně ovlivněný zpětnými odkazy, ale zaměřuje se na kvalitu samostatné stránky. Většinou negativně ovlivnil celou doménu.

Pokud vyřešíte problémy, které Panda zjistila, penalizace se vám zruší. Pandu Google stále inovuje a mění ji asi jednou za měsíc.

Penguin

Rankovací algoritmus Google Penguin - SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače

Algoritmus tučňáka byl poprvé spuštěn v první polovině roku 2012. Na rozdíl od Pandy se Penguin snaží odhalovat tzv. nepřirozené zpětné odkazy (spam). Řeč je nyní zejména o webech, které jsou registrovány v katalozích. Odkaz z katalogu je asi takovým nejlepším příkladem nepřirozeného odkazu a to proto, že si odkaz vyrábí většinou přímo majitel webu. Zatím, co Panda postihovala přímo katalogy, Penguin postihuje weby, na které katalogy odkazují.

V minulosti sice platilo, že "čím více odkazů na váš web, tím lépe". Dnes to ovšem již neplatí a větší množství podezřelých odkazů vám nyní může ublížit. Penguin stejně jako Panda pravděpodobně ovlivňuje celou stránku (doménu). Stejně jako s Pandou i zde se lze bránit. V tomto případě musíme nepřirozené zpětné odkazy odstranit nebo (pokud k nim nemáme přístup) musíme použít nástroj Google Analytics. Zájemce odkáži na dokumentaci Google, ale pozor, tato funkce je potenciálně velmi nebezpečná.

Penguin není jen o penalizacích ale i o pomoci kvalitním webům. Penguin má rád odkazy na relevantní weby a na stránky s konkrétním obsahem, ne jen na úvodní stránku.

Co Tučňák dělá

  1. Analyzuje strukturu celého webu a ne jen hlavní stránky.
  2. Odkazy z reklamních článků nepřenáší PageRank.
  3. V SERPu se zobrazuje méně výsledků z jedné domény.
  4. Bere ohled na metadata (schema.org) a sociální pluginy.

Co Tučňákovi vadí

  1. Externí odkazy vedoucí pouze na jednu doménu.
  2. Tapetování odkazy ve fórech.
  3. Odkazy z nekvalitních webů.
  4. Nákup odkazů.
  5. Odkazový spam v patičkách webů.

V současnosti je Penguin aktualizován kontinuálně. To znamená, že penalizace (či se jí lze zbavit) webu nastane při každé indexaci webu. Penguin penalizuje jednotlivé URL a ne celý web. Pokud při tvorbě webu budete postupovat dle Pokynů pro Webmastery, tak byste se penalizacím měli vyhnout.

Vyhledávací algoritmy

Hummingbird

Rankovací algoritmus Google Hummingbird - SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače

Posledním zvířecím pomocníkem Google je kolibřík (Hummingbird), který je aktivní od druhé poloviny roku 2013.

Hummingbird není na rozdíl od Pandy nebo Penguina jen update vyhledávacího enginu Google, ale lze ho chápat jako nový engine. Jeho účelem také není penalizace, místo toho mění způsob jakým se z vyhledávané fráze určují klíčová slova. Údajně dokáže např. z věty "What is the best place to find and eat Chicago deep dish style pizza?" vyvodit, že se pod "place" myslí "restaurant". Prostě se snaží pochopit, co uživatel skutečně hledá.

Proto je vhodné psát co nejjednodušeji, strukturovaně, stručně, výstižně a spisovně.

Jak poznám, že jsem penalizovaný

Google penalizaci někdy oznámí v emailu nebo ji zobrazí v Google Analytics. V Analytics se často nezobrazí přímo problém, ale např. se lze doklikat k HTML analýze, kde naleznete že Google našel duplikovaný obsah. Nejlépe penalizaci samozřejmě poznáte z aktuálních statistik návštěvnosti. Stačí sledovat data změn algoritmů a pokud se propad návštěvnosti s nějakým takovým datem shoduje, je pravděpodobné, že Google na vašem webu odhalil něco podezřelého.

Pokud budete čestní, nemusíte se penalizace bát. Google jednak používá k hodnocení webů i lidský faktor a také by se nemělo stávat, že penalizuje web, který si to nezaslouží. Jistě si vzpomínáte jaké prostředky k vývoji svých algoritmů má :)

Pokud vás více zajímá jak funguje vyhledávací a posuzovací jádro Google nebo Seznamu (což je také poměrně užitečné pro SEO), můžete se podívat na seriál Algoritmus internetového vyhledávače.

LinkBuilding

Na závěr by se hodilo zmínit jakým způsobem tedy budovat zpětné odkazy (a tím zvyšovat GPR), aby to Google nevnímal negativně. Když bude náš web kvalitní, určitě na něj budou nějaké další weby odkazovat aniž bychom se o to snažili. Můžeme však udělat více? Určitě.

  • Interní linkbuilding
  • Organický linkbuilding – pokud máte kvalitní obsah, tak na vaše stránky někdo odkáže
  • Psaní článků pro jiné weby
  • Psaní recenzí (a získání zpětného odkazu na ni)
  • Placené PR články

Placené PR články

Jedním z používaných SEO nástrojů jsou tzv. PR články (z anglického Public Relation, tedy vztah s veřejností). Můžeme je chápat jako články na objednávku, které si napíšeme sami nebo si je necháme napsat (copywriterem). PR článek by měl obsahovat klíčová slova a nějaké informace (např. reklamní akce) pro veřejnost. Publikování takového článku si poté dohodneme s nějakým navštěvovaným webem, za což jeho majiteli zaplatíme. Získáme tím pozitivní ohlas veřejnosti + kvalitní zpětný odkaz.

PR články velmi balancují na hranici podvodných praktik, jelikož se Google obecně nestaví dobře k prodávání odkazů. Měly by být tedy co nejméně nápadné a tedy by vůbec jako PR články vypadat neměly.

Častou chybou marketingových specialistů je, že publikují ten samý PR článek na několik různých webů. Opět se dostáváme do situace, kdy neplatí "čím více, tím lépe". Google si duplicitního obsahu samozřejmě všimne a vyhodnotí ho jako podezřelý. Jak vnímá Google duplicitní obsah popisuje např. tento dokument - https://support.google.com/…answer/66359. Pokud již chcete publikovat více stejných PR článků, vložte alespoň do každého odkaz na původní verzi článku na vašem webu.

PR článek by také neměl obsahovat příliš mnoho odkazů na váš web. Článek s klíčovými slovy jako sleva, koupit a podobně a s 10 odkazy mimo váš web Google velmi dobře rozezná a v nejlepším případě mu nepřisoudí vysokou váhu.

Čím méně PR článek vypadá jako reklama, tím bude úspěšnější.

Co byste měli znát

V následujícím kvízu, Kvíz - Úvod do SEO, vyhledávače, algoritmy a linkbuilding, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Předchozí článek
SEO - Princip internetových vyhledávačů a Google PageRank
Všechny články v sekci
SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Kvíz - Úvod do SEO, vyhledávače, algoritmy a linkbuilding
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
145 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity