Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se PHP. A zároveň využij akce až 30 % zdarma při nákupu e-learningu. Více informací.
Hledáme asistenty pro kurzy programování - pohodová brigáda. Více info
PHP week

Lekce 1 - Úvod do SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače

Vítejte v seriálu, který si klade za cíl přiblížit principy fungování internetových vyhledávačů a SEO. Pochopíme, jak vyhledávače fungují, naučíme se psát kvalitní webový obsah, analyzovat provoz webu a konečně také zvyšovat jeho návštěvnost. Seriál píši jako provozovatel sítě itnetwork.cz, kterou jsem kdysi založil jako malý osobní blog a postupně ho vypracoval až na úroveň české IT centrály. O nabyté zkušenosti bych se s vámi nyní rád podělil.

Co je to SEO

Search Engine Optimization je soubor postupů, který pomůže zlepšit dohledatelnost stránek pomocí vyhledávačů (např. Google, Seznam, Bing, Yahoo, ale také Facebook, YouTube, …). Tedy, čím lépe optimalizovaný web je, tím výše se ve výsledcích vyhledávání objeví. A čím výše se objeví, tím větší je šance, že se na něj návštěvník podívá. Optimalizace nemá vliv jen na pozici v SERP (Search Engine Result Page), ale i na četnost zobrazení.

Kvalitou obsahu a jeho strukturou, technickým zpracováním webu, oblíbeností na Internetu a dalšími faktory musíte přesvědčit vyhledávače, že máte nejlepší odpověď na dotazy uživatelů.

Mimochodem, říkejte buď SEO, nebo optimalizace pro vyhledávače, ne SEO optimalizace.)

Výše uvedenou definici bych nerad někomu vnucoval, milerád ustoupím lepší definici, kterou si laskavý čtenář může pomocí libovolného Search Engine nalézt sám. To si můžete vyzkoušet (v různých prohlížečích, v anonymních režimech, z domova, z práce, z mobilu), všude se totiž může výsledek vyhledávání lišit. V závislosti na lokalitě, historii prohlížení a vyhledávání a mnoha dalších faktorech, o (ně)kterých se zmíním.

Vztahy SEO technik

SEO obvykle zahrnuje tvorbu zpětných odkazů (a to např. i kupováním PR článků - o tom více v dalších částech seriálu), dále psaní sémantických článků, správné vyplnění meta tagů a zejména volbu a správné použití vhodných klíčových slov. S klíčovými slovy úzce souvisí pojem copywriting, který označuje psaní obsahu tak, aby byl co nejatraktivnější pro vyhledávače. Nesmíme však zapomínat, že web musíme v první řadě tvořit pro lidi.

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Jak moc se zabývat klíčovými slovy záleží na tom jak vysokou konkurenci ve svém oboru máte. Pokud existují desítky webů, které nabízí přesně to samé co vy, můžete je porazit právě tím, že váš web bude lépe optimalizovaný a tím pádem dorazí uživatelé právě na něj. Největší důraz byste měli klást na klíčová slova tehdy, když vlastníte např. webovou vizitku o několika stránkách. Každá stránka by měla být z toho pohledu pečlivě promyšlena. Pokud máte naopak web s velkým počtem stránek, stačí dodržovat základní praktiky a soustředit se na to, abyste měli kvalitního obsahu co největší množství.

Cíle SEO

Hlavním cílem (ne cílem optimalizace, ta je jen nástroj) je přivést na stránky co nejvíce návštěvníků a následně z nich udělat (říká se tomu konverze) platící zákazníky (pokud možno vracející se).

  • Zvýšení (organické) návštěvnosti stránek
  • zlepšení konverze
  • zvýšení doby strávené na stránkách (tedy snížení míry opuštění)
  • zlepšení povědomí o značce
  • zvýšení zisku
  • atd.

Techniky SEO

Technikou (metodou) je každá činnost, která napomůže k dosažení cílů. Zároveň to ale nesmí být podvodné techniky. Jak na to? Představte si, že neexistují vyhledávače a pak vytvořte webové stránky. Vytvořte je tak, aby byly přínosné především pro vaše návštěvníky a potenciální zákazníky.

Podívejte se na svou konkurenci a řekněte si, jestli si vaše stránky zaslouží být ve výsledcích vyhledávání před ní. Je odpověď ne? Tak na svých stránkách pracujte dál. Na všech těch SEO věcech: copywritingu, titulích, odkazech zpětných odkazech, klíčových slovech, rozložení klíčových slov ve struktuře stránek, rychlosti, mobilní verzi, navigaci, přesměrování, šifrování, relevanci a duplikaci obsahu, aktivitě na sociálních sítích, PR, PPC, uživatelském rozhraní a zkušenosti, atd.

Některé věci nejsou přímo SEO, je to online marketing, design, sociální sítě. Ale se SEO úzce souvisí a navzájem se doplňují:

  • musíte vědět, co máte
  • musíte to umět dobře popsat
  • musí to mít správnou strukturu
  • a musíte to dobře a aktivně propagovat.

Důležitost SEO

Při práci na stránkách a tedy i na SEO je nutné si neustále uvědomovat, že tvorba úspěšných webových stránek, které přinášejí trvalý zisk, je běh na dlouhou trať. Vlastně je to nikdy nekončící práce. A výsledky se nemusí dostavit hned, vlastně se dostaví spíše v řádu týdnů až měsíců. V závilosti na rozsáhlosti, historii webu a konkurenci v oboru. Chce to tedy notnou dávku trpělivosti.

SEO je důležité, protože vyhledávače bývají největším zdrojem návštěvnosti. Reklamní kampaň si nemůžete platit věčně. Proto si musíte vytvořit podmínky pro dlouhodobou (organickou) návštěvnost. (Organická návštěvnost je taková, která pochází z neplacených odkazů z vyhledávání.)

Vaše webové stránky musí mít u vyhledávačů dobrou reputaci. To znamená, že na nich nesmí být použity žádné nekalé praktiky SEO. Mělo by na ně vést co největší množství smysluplných (přirozených) odkazů. Obsah musí být fakticky správný a musí poskytovat odpovědi na dotazy uživatelů vyhledávačů.

Vyhledávače dnes hodně dbají na uživatelskou zkušenost (především Google). Je tedy nutné, abyste dbali i na technickou stránku webu. A to i na mobilních telefonech a ideálně i na screen readerech). Návštěvník se musí rychle a bez zbytečného čekání dostat k odpovědi, kterou požaduje. Jinak je veškeré snažení zbytečné, protože vaše stránky ihned opustí.

Abyste věděli, zda má práce na webu smysl, tak je potřeba SEO nějak měřit. To lze pomocí různých nástrojů (ty si také představíme v dalších článcích - Google Analytics, Search Console, atd.) a nejdůležitější metriky jsou:

  • pozice ve vyhledávání
  • vývoj organické návštěvnosti
  • míra opuštění
  • a počet zaindexovaných stránek

Co SEO není

SEO není technika, která vás zaručeně dostane na první příčky výsledků vyhledávání. Uvědomte si, že nejpoužívanější vyhledávač, Google, provozuje firma s obratem 3 915 miliard Kč (2020) a se 140 000 (2021) zaměstnanci. Je v jejím zájmu, aby jejich vyhledávač poskytoval relevantní výsledky a věřte mi, že si to s těmito prostředky dokáže zajistit. Proto již z principu neumožní žádný způsob, kterým by se nekvalitní web dostal mezi první výsledky, když by existovaly výsledky lepší.

V raných začátcích Google a vyhledávačů obecně bylo opravdu možné dosáhnout vyšších výsledků pomocí podvodných praktik. Mezi ty patřilo např.: podstrčení výsledků pro vyhledávač, i když je obsah stránky jiný (cloaking), využití odkazových farem a katalogů, automaticky generovaný obsah, který nedává uživateli smysl, přesměrování na jiný web (doorway pages), nepřirozené odkazy, špatně napsané placené články, komerční odkazy, odkazy skryté před zraky návštěvníků, komentářový spam, duplicitní obsah, výměny odkazů a další. Google je s každou verzí svého vyhledávacího enginu však nejen chytřejší, ale také tvrdší a tyto techniky přestaly fungovat již před dlouhými léty. A i když naleznete techniku, která vám chvíli vydrží, stejně si toho Google nakonec všimne a penalizuje vaši doménu, takže se to určitě nevyplatí. Když jsme již u Googlu, tak ten poskytuje dokument Pokyny pro webmastery, ve kterém mimo jiné zmiňuje i za které přestupky weby penalizuje.

U většiny veřejnosti se SEO vžilo jako jakási tajná magie, pomocí které dosáhnete rychle úspěchu s minimální snahou. Pokud chcete ztrácet čas optimalizací nekvalitního webu, tak vás tento seriál zklame a budete se muset poohlédnout jinde po nějakých zaručených tipech, kterými Google přechytračíte a dostanete se na vrchol. Nebo ten čas můžete raději investovat do tvorby kvalitního webu a přečíst si zde jak s ním dosáhnout ještě lepších výsledků.

V další lekci, SEO - Princip internetových vyhledávačů a Google PageRank, si vysvětlíme, jak fungují ranky vyhledávačů a jakým způsobem je můžeme navýšit.


 

Všechny články v sekci
SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače
Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Jak se ti líbí článek?
31 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 13 let. Má rád Nirvanu, sushi a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity

 

 

Komentáře

Avatar
alfonz
Člen
Avatar
alfonz:18.8.2014 15:16

Skvělí článek :). Jen tam asi máš chybu u SERP(Rusults) :)

Odpovědět
18.8.2014 15:16
lmao
Avatar
jarka
Člen
Avatar
jarka:19.8.2014 7:24

Super článek. Je to zrovna něco, o čem jsme nedávno s přítelem diskutovali, když mu jako podnikateli různé firmy nabízely, jak zajistí přední umístění jeho stránek ve vyhledávačích. Alespoň neuvěříme různým nesmyslům, které slouží jen k tomu, jak získat od lidí peníze. Díky, těším se na další podobné články.

 
Odpovědět
19.8.2014 7:24
Avatar
Odpovídá na alfonz
david.brandejs:22.8.2014 11:16

A ty máš zase chybu v pravopisu. Skvělý článek.* ;)

 
Odpovědět
22.8.2014 11:16
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na alfonz
David Čápka:22.8.2014 11:40

Dík, opraveno :)

Odpovědět
22.8.2014 11:40
Jsem moc rád, že jsi na síti, a přeji ti top IT kariéru, ať jako zaměstnanec nebo podnikatel. Máš na to! :)
Avatar
Ben.Bajrami
Člen
Avatar
Ben.Bajrami:22.8.2014 14:04

Dobrý článek. Myslím, že na úvod do SEO úplně dostačující.

 
Odpovědět
22.8.2014 14:04
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!
Avatar
Ali
Člen
Avatar
Ali :10.10.2014 19:01

Super clanek, konecne jsem se dozvedel co jsem potreboval.

Editováno 10.10.2014 19:02
 
Odpovědět
10.10.2014 19:01
Avatar
Jiří Kindl
Člen
Avatar
Jiří Kindl:29.2.2016 8:40

Píšete SEO zahrnuje tvorbu zpětných odkazů - například kupování PR článků

Co si mám představit pod pojmem kupování PR článků?

Děkuji za odpověď :)

 
Odpovědět
29.2.2016 8:40
Avatar
Odpovídá na Jiří Kindl
Neaktivní uživatel:19.6.2016 18:24

Zaplatíš nějakému webu, aby zveřejnili článek o tvém produktu. Získáš tím odkazy a googlu se to bude moc líbit, protože okolo toho budou umístěná klíčová slova, která s tím tématem a produktem souvisí.

Odpovědět
19.6.2016 18:24
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
Daniel Tesař:29. června 19:31

Skvělý článek do začátku :) všechny základní informace na jednom místě

 
Odpovědět
29. června 19:31
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 9 zpráv z 9.