Lekce 6 - Historické základy oboru UX
V minulé lekci, Historie emočního designu v UX, jsme si představili širokou historii oboru emočního designu, od dob před naším letopočtem až po 20. století.
V této lekci se zaměříme na stručný popis historie pojmu UX a oborů spolu s ním vznikajících od poloviny 20. století po 21. století.
Historické základy oboru UX
V druhé polovině 20. století a na začátku 21. století se začal formovat na základech emočního designu a podobných směrů samotný obor UX a s ním spojené další obory jako Human Centered Design, Participativní design, Human Computer Interaction atd.
Americké hnutí a Skandinávský přístup
V druhé polovině 20. století se vytvořily dva směry, které přispěli k pozdějšímu vytvoření oboru Human Centered Design - Americké hnutí a Skandinávský přístup.
Human Centered Design (zkratka HCD, česky design zaměřený na člověka) se zaměřuje na navrhování a vytváření produktů a služeb, při kterém se klade vysoký důraz na uživatele. Využíván je i v inovacích dřívějších konceptů. Human Centered Design seskupuje designové procesy, které se zaměřují na člověka a vychází z jeho přání a tužeb nebo se designují dle potřeb samotného jedince či skupiny. Díky tomuto zaměření se při tvorbě nachází nové cesty pro řešení problémů. Postup práce při Human Centered Design je rozdělený do třech základních oblastí – v první řadě se shromažďují informace od cílové skupiny a zjišťují se její potřeby, součástí může být i další terénní výzkum. Všechna data se důsledně analyzují. V dalším kroku se aplikuje zjištěné do tvorby prototypů výsledné služby či produktu. V třetí finální fázi přichází na řadu realizace.
Americké hnutí je obor věnující se tomu, co se později začne nazývat Human Centered Design, s důrazem na člověka a ergonomii.
Skandinávský přístup zase dbá na prototypování, etnografický výzkum (pozorování a rozhovory o každodenních činnostech člověka), poznání uživatele, zapojení uživatelů do designového procesu. V podstatě designér je ve skandinávském přístupu brán jako spolupracovník s uživateli a klade důraz na poznání uživatele a jeho potřeb.
V 80. letech se skandinávský přístup dostal do USA a od té doby je pro tento způsob práce používán název participativní design.
Participativní design je typ uživatelsky orientovaného designu, který do všech fází procesu navrhování zapojuje uživatele. Na rozdíl od tradičního přístupu k navrhování technologií, kdy uživatelé byli součástí v poslední fázi testování, v participativním designu jsou uživatelé aktivní součástí všech fází navrhování.
Jednu z nejstarších zmínek o designovém myšlení najdeme publikovanou v knize od Dona Kobergse The Universal Traveler: A Soft-Systems Guide to Creativity, Problem-Solving, and the Process of Reaching Goals z roku 1971.
První osobní počítače
Éra prvních počítačů (80. léta 20. století) přinesla do našeho oboru opravdu převratné možnosti. Vzniklo spoustu nových nástrojů, se kterými se lidé museli učit pracovat. Interakci s počítačem začalo zkoumat nové odvětví HCI – Human Computer Interaction.
Human Computer Interaction (zkratka HCI) je druhem komunikace mezi člověkem a počítačem, kdy dochází k přenosu informací a interakcí uživatele s počítačem dle určitých pravidel. Vstupní informace zadává uživatel pomocí klávesnice či hlasových povelů a výstupní informace předává počítač uživateli například pomocí zobrazení na monitoru, hlasovým výstupem či tiskem z tiskárny.
Tento obor spojuje mnoho disciplín jako je estetika, design, psychologie, ergonomie, inženýrství, umělá inteligence, sociologie, filozofie, etika a další.
Ruku v ruce tak začínají vznikat povolání, jaké známe již dnes, například web designer.
Vznik informační architektury
Ruku v ruce s érou počítačů vzniká Informační
architektura. V roce 1976
použil zřejmě jako první
termín Informační architektura Richard Saul Wurmanan a v
roce 1979
byl založen časopis Information Design
Journal, který se tomuto tématu věnoval.
Informační design je obor z oblasti designu, který je primárně zaměřen na tvorbu webových stránek tak, aby se daly snadno používat. Dbá na ergonomii, funkcionální možnosti, estetiku i psychologii. Základním principem je zjednodušení komunikace.
Vznik pojmu UX
Na přelomu tisíciletí vzniká pojem User experience. Roku
1995
si Don Norman ve společnosti Apple změnil název své
pozice z User Interface Architect na User Experience
Architect. Snad poprvé bylo tehdy použito spojení User experience.
Z roku 1998
je známa jeho kniha The Psychology of Everyday
Things. Ve stejném roce je známo jeho vysvětlení termínu uživatelský
prožitek:
I invented the term because I thought Human Interface and usability were too narrow: I wanted to cover all aspects of the personʼs experience with a system, including industrial design, graphics, the interface, the physical interaction, and the manual.
Since then, the term has spread widely, so much so that it is starting to lose its meaning.
IDEO
V roce 1991
vzniklo pod taktovkou Davida Kelley Design
studio IDEO, které stojí například za návrhem myši či notebooku
a popularizovali pojem Human Centered Design nebo
Design Thinking. Nyní již disponuje kancelářemi po celém
světě. Stojí také za vytvořením specifického procesu
designování.
Tento model stojí na třech hlavních oblastech:
- Inspirace – většinou největší objem práce – výzkumy, sběr podkladů, rozhovory.
- Ideace - na základě získaných poznatků se tvoří nové myšlenky, prototypy a testuje se.
- Implementace – realizuje se vytvořené a dále se testuje a opravuje, dokud se nedosáhne ideálního stavu.
I takto zdánlivě jednoduše lze pojmout celou práci designéra.
Všechny tyto historické milníky položily velmi dobré základy pro obor UX, ze kterých můžeme stále čerpat v tomto neustále se dynamicky rozvíjejícím odvětví.
V následujícím kvízu, Kvíz - Historie oboru UX, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.