Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 5 - Historie emočního designu v UX

Tato lekce představuje důležité historické milníky, které položily základy pro vytvoření oboru emočního designu. A to od dob před naším letopočtem až po 20. století.

Historie emočního designu

Důraz na emoce v designu není vůbec nová věc, jak by se mohlo zdát. Již v dobách dávno minulých naši předchůdci pracovali s psychologickými důsledky působení různých věcí na emoce člověka.

Začalo to dávno před naším letopočtem

Již asi od roku 4000 př. n. l. v Číně pojmenovali filosofii Feng Shui (doslovně přeloženo Vítr a voda), která se zabývá vztahem člověka a jeho životního prostoru. Mluví o tom, že uspořádání objektů v prostoru ovlivňuje proudění energie (chi). Používá se hlavně pro rozmístění nábytků a věcí v bytě či domě. Pracuje nejen s věcmi jako takovými, ale i jejich barvami, tvary, materiály či působením. Pokud se podaří vše zmíněné vyváženě zkombinovat, vznikne v prostoru harmonie.

User Experience (UX)

V antickém Řecku cca 500 let př. n. l. zase dbali na ergonomii – navrhovali dle ní pracovní nástroje i místa pro práci.

Ergonomie (původ ze slov ergon = práce, nomos = zákon) je obor, který se zabývá optimalizací potřeb člověka v jeho pracovním prostředí a pracovních podmínkách. Stanovuje vhodné rozměry a design nástrojů či uspořádání pracovního prostředí tak, aby bylo vše na dosah.

Co si z tohoto období můžeme odnést za poznatky?

Stejně jako bytový designer si díky Feng Shui uvědomí, jak důležité je plynulost pohybu v prostoru, aby nic nepřekáželo a člověk mohl prostor příjemně užívat, tak i my UX designéři potřebujeme navrhovat uživatelsky příjemné prostředí a uspořádání s důrazem na náš cíl.

Ergonomie nás zase učí myslet na to, jak se lidem bude pracovat s produkty, které designujeme. Jsou již mnohé publikace, které standardizují ergonomii pro všechny různé oblasti včetně ergonomie interakce člověka s počítačem ISO 9241.

Heidegger jako filosof designu

Fenomenolog Martin Heidegger ve svém díle Bytí a čas říká, že věci se jeví spíše na základě významu, konkrétně jako nástroj nebo přesněji prostředek než jako sada vlastností objektu, který před námi jen tak leží, aniž by na nás jakkoli působil. Mluví o dvou způsobech, jak na věci nazíráme. První způsob, který nebývá běžný, je nezaujatý přístup a hodnocení pomocí vědecké analýzy. Druhý způsob, běžnější, je pohled takový, že věci vnímáme jako prostředky k něčemu dalšímu. Pokud chceme v kuchyni použít paličku na maso, neteoretizujeme o jejích fyzikálních vlastnostech, ale použijeme ji tak, jak je třeba k přípravě řízků.

Co si z tohoto období můžeme odnést za poznatky?

Stejně jako u paličky na maso, v UX usilujeme o to samé – být prostředkem k dobrému užitku. A nebo být natolik převratní a inspirující, abychom uživatele nadchli ke správnému použití nového pomocí něčeho, co už zná.

Převratné 20. století

20. století nám přináší převratné myšlenky realizované hlavně v průmyslu. V tomto období byly položeny základy designování produktů a služeb přímo na míru lidem.

Taylor, Ford a Toyota

Z ne až tak dávné historie můžeme zmínit F. W. Taylora, amerického strojního inženýra, který optimalizoval pracovní postupy v ocelárnách na základě pozorování vykonávání procesů zaměstnanci. Ty pečlivě vybíral a zařazoval dle jejich schopností a důsledně dbal zavedených metod a také prosazoval odměnu vyplacenou na základě odvedené práce, nikoliv času stráveného v práci.

Dalším známým průkopníkem zvyšování efektivity a produktivity, který na Taylora navázal, je americký podnikatel Henry Ford, který systematizoval průmyslovou hromadnou výrobu. H. Ford měl na tehdejší dobu převratnou představu, že auta nemají být jen pro bohaté, ale měla by být dostupná všem. Proto ve svých továrnách potřeboval systematizovat výrobu, aby ji velmi zefektivnil a tak například zavedl způsob pásové výroby, kdy se jeden zaměstnanec na své směně věnoval opakovaně pouze jednomu úkolu.

User Experience (UX)

Fordem se inspirovala další automobilka, a to Toyota, ale ta jeho dril a tvrdost na výkon polidštila a dala do popředí i zaměstnance. V tomto provozu se snažili dbát nejen na efektivitu, ale i na to, aby se zde lidem dobře pracovalo a také mohli sami zaměstnanci navrhovat úpravy a zlepšení pracovního procesu.

Co si z tohoto období můžeme odnést za poznatky?

Správné a efektivní plánování práce se vyplatí v každém oboru, stejně jako následování osvědčených metod. Co se nám v UX ale velmi hodí, je zaměření právě na toho, kdo daný produkt využívá nebo s ním pracuje. Proto i my v UX využíváme uživatelský výzkum. Snažíme se poznat a pochopit uživatele a odhalit všechny problémy, se kterými se může potkat a předejít jim. Na příkladu Toyoty zase můžeme vidět základy uživatelského testování a participativního designu.

Dreyfuss a základy designování pro lidi

Další klíčovou osobou je Henry Dreyfuss, americký inženýr, který již v roce 1955 napsal knihu Designing for People, kde vlastně položil základní myšlenky UX. Mimo jiné vytvořil i první historické persony průměrných Američanů – Joe (muž), Josephine (žena) a Joe Jr (typické šestileté dítě) proto, aby dokázal navrhovat produkty přesně pro takové lidi.

Co si z tohoto období můžeme odnést za poznatky?

Persony jako marketingový nástroj byl převratný nápad, který se užívá stále napříč odvětvími a je pro nás i v UX velmi užitečný.

Marketingová persona (někdy nazývaná jako "buyer person") je smyšlený detailní obraz konkrétního zákazníka, který reprezentuje na konkrétním případě cílovou skupinu zákazníků. Pro ně pak tvoříme obsah, produkty a služby.

User Experience (UX)

Všechny tyto historické události položily široké základy, které postupně spěly v druhé polovině 20. století a pak ve 21. století k vykrystalizování oboru UX.

V příští lekci, Historické základy oboru UX, si představíme historii oboru UX a spolu vzniklých oborů od poloviny 20. století po 21. století.


 

Předchozí článek
Kvíz - Dobré UX a emoční design v UX
Všechny články v sekci
User Experience (UX)
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Historické základy oboru UX
Článek pro vás napsala Natálie Růžičková
Avatar
Uživatelské hodnocení:
68 hlasů
Autorka je odbornicí na digitální marketing, specializuje se také na UX/UI Design. Její oblíbenou disciplínou je SEO a jako nováček se pouští do webového vývoje a programování.
Aktivity