Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 10 - Jak si udělat základní analýzu v UX

V minulé lekci, Co to jsou persony a jak si je vytvořit v UX , jsme si představili metodu marketingových person, která nám pomohla lépe si představit jedince z cílových skupin, abychom mohli dobře cílit a designovat náš projekt.

V této lekci si ukážeme jednoduché kroky základní UX analýzy, kterou použijeme, pokud potřebujeme rychle zhodnotit nějaký projekt z hlediska UX. Při práci designéra často potřebujeme před započetím zevrubnější práce zhodnotit, jak si stojí projekt, na kterém bychom měli pracovat. Tyto základní kroky mohou být i vodítkem pro designéry juniory, kteří se chtějí začít UX analýze důkladněji věnovat.

Jak si udělat základní UX analýzu

Vždy, když budeme začínat jakýkoliv projekt, musíme ho na začátku poznat. Tento základní vhled nám pomůže připravit se na veškerou další práci a může nám být nápomocen i při orientačním nacenění naší práce pro klienta. Přínosem může být ale i v případě, že chceme zhodnotit nějaký projekt sami pro sebe.

Co si představit pod pojmem UX analýza

UX analýza od nás vyžaduje alespoň základní znalosti z oboru marketingu, designu, programování i obchodu. Musíme dbát na jednoduchou orientaci na webu, plnění cílů a konverzí, celkový grafický i obsahový soulad, ale i samotnou funkčnost. Na počátku se musíme zaměřit na celkový projekt hlavně očima uživatele. Výsledkem by pro nás UX designéry mělo být identifikování a řešení nalezených problémů tak, aby uživatel snadno a intuitivně dosahoval svých cílů.

Jak tedy můžeme jednoduše začít?

Vlastní zkušenost

Jedním z prvních přirozených hodnotících faktorů je naše vlastní zkušenost. Nezaujatě si projdeme webové stránky či aplikaci. Sledujeme, jak na nás celek působí, zda se dobře orientujeme, snadno najdeme to, co hledáme. Můžeme si zkusit dát nějaký očekávaný úkol, na který by tento projekt měl být řešením. Zamyslíme se, zda některé informace či stránky nejsou nadbytečné nebo naopak nechybí.

Jaké otázky si tedy při procházení můžeme položit:

  • Je při prvním pohledu srozumitelné, co má web či aplikace za cíl?
  • Chápeme v každém kroku, kde se nacházíme?
  • Je zde k dispozici dobrá navigace či rozcestníky?
  • Jde nám procházet web či aplikaci intuitivně?
  • Nemusíme přemýšlet nad použitím tlačítek či odkazů?
  • Je vše čitelné a srozumitelné?
  • Je web dostatečně rychlý, nenačítá se moc dlouho?
  • Jsou webové stránky či aplikace příjemné pro oči?
  • Není zde přílišná barevnost, která by strhávala pozornost od samotného projektu?
  • Vychází barevné ladění z barev firmy či produktu, či jsou barvy kompatibilní?
  • Je v pořádku typografie?
  • Není zde přemíra různých fontů?
  • Je všude text srozumitelný?

A tak dále.

User Experience (UX)

Je třeba ale brát v potaz, že sami většinou nejsme ideálním vzorkem budoucích uživatelů, jelikož jsme silně ovlivnění všemi informacemi z oboru i vědomostmi o daném projektu. Vhodné je proto v tomto momentu přizvat k hodnocení kohokoliv dalšího, kdo je ochoten věnovat nám pár minut svého času. Může to být spolupracovník, ale i člen rodiny. Danou osobu poprosíme, ať si web či aplikaci projde. Můžeme ji také požádat o splnění určitého úkolu. Při práci osobu sledujeme, posloucháme její komentáře a po skončení se jí zeptáme na zhodnocení.

Důležitá informace: Toto není uživatelské testování, ani se za něj nesmí vydávat.

Webová analýza

Pokud máme k dispozici přístup do nějakého analytického nástroje webových stránek (např. Google Analytics), je pro nás také zdrojem přínosných informací. Můžeme zde zhodnotit, jací jsou naši uživatelé, zaměřit se na demografickou analýzu, opakované návštěvy či user flows.

Velmi důležitá informace pro nás v této chvíli bude bounce rate (statistika zhodnocující procento uživatelů, kteří na stránkách neprovedou žádnou akci a brzy odchází) či odkud uživatelé nejčastěji odchází. Je v pořádku, pokud v případě e-shopu odchází z webu či aplikace na stránce s poděkování za objednávku. V případě služby nám může být dobrým ukazatelem, že prohlídka končí na stránkách kontaktů či stránce děkující za odeslání kontaktního formuláře. Pokud nám například nejvíce opouští lidé web na stránce Ceník, může nám to ledacos také napovídat. Z hlediska UX je ale třeba rozkrýt hlavně ty stránky, ze kterých často uživatelé dále nepokračují a my netušíme proč. Zjistit bychom měli, zda neskrývají nějaký zádrhel a zda ho můžeme vyřešit.

Praktický tip pro stránku s chybou 404

Velmi často uživatelé odchází ze stránky, která hlásí chybu 404 – tzn. stránka nenalezena. Tato stránka často nevyužívá vůbec svůj potenciál. V UX ji ale můžeme krásně využít k tomu, aby uživatel na stránkách zůstal a ještě ho zde můžeme zaujmout něčím dalším, než co původně hledal. Často je na stránkách 404 použit vtip. Nikdy by však neměl chybět rozcestník, kam jinam by mohl uživatel směřovat své další kroky. I takový návrh může být součástí výstupu UX analýzy.

Podívejme se, jak ji třeba využil web Krmím kvalitně:

User Experience (UX)

Rozhovor s klientem

Pokud máme projekt zadán, měli bychom čas věnovat i rozhovoru se zadavatelem. Pokud ne, tento krok přeskočíme a některé chybějící informace můžeme získat ze samotného webu, sociálních sítích, z médií a tak dále.

Je tedy důležité zjistit představy klienta, jeho motivace a cíle a v neposlední řadě i plánovaný rozpočet.

Jaké otázky na začátku klientovi položit:

  • Jaký je váš cíl?
  • Co od projektu očekáváte a co potřebujete?
  • Jaké jsou vaše cílové skupiny?
  • Jakou předpokládáte strukturu a funkce webu/aplikace?
  • Jaké máte požadavky na grafické a technické zpracování?
  • Máte konkurenci, vůči které se chcete vymezit, či naopak, od které se chcete inspirovat?

Tyto základní otázky nám poskytnou prvotní rámec pro naši další analýzu. Klasický klientský brief je podrobnější, informace o něm můžeme najít v lekci Cílové skupiny a analýza zákazníků v UX.

Project Model Canvas

Výborný přehled základních informací získáme, pokud si je zapíšeme do šablony, která je obecně nazývaná jako Project Model Canvas, někdy také jako Lean Canvas (ten se ale zaměřuje převážně na obchodní stránku projektu).

Tato metoda je ideálním vodítkem na začátku projektu. Jde o přehledný soupis na jednu A4, kde jsou v tabulkovém přehledu na první pohled jasně a výstižně sepsané všechny důležité informace. Umožňuje zachytit cíle, představy, budoucí uživatele, ale i rizika. Jeho sestavení by nám nemělo zabrat více, jak jednu až dvě hodiny našeho času. Vycházet by měl s rozhovoru s klientem či z námi dostupných informací.

Položky Project Model Canvas

Project Model Canvas by měl obsahovat tyto položky:

  • motivace,
  • cíle,
  • výhody,
  • výstupy,
  • aktivity,
  • uživatele,
  • účastníky (spolupracovníky),
  • rizika,
  • omezení,
  • rozsah.

Využít můžeme například některé z online řešení jako třeba Canvanizer. Hodit se nám může i nástroj Miro.

Když se v Project Model Canvas šabloně zamyslíme nad všemi poli, máme precizní základ pro analýzu i další práci.

Zde můžeme vidět Lean Canvas pro hledání nových obchodních cílů:

User Experience (UX)

Zhodnocení všech získaných informací

Pokud jsme alespoň ve většině z předchozích bodů získali užitečné informace, měli bychom je sjednotit a dle nich vytvořit výstup. Ten by měl obsahovat jak nalezené problémy či nejasnosti, tak i návrh jejich řešení. Může obsahovat i naše podněty ke zlepšení projektu. 

V této lekci jsme si tedy představili základní kroky pro UX analýzu, pokud ji budeme potřebovat pro vlastní potřebu či pro představu o budoucí práci. Je třeba si uvědomit rozdíl, že celková UX analýza, kterou bychom chtěli prezentovat klientovi jako výstup své odborné práce, je mnohem komplexnější výstup o stavu projektu, než základy uvedené v této lekci.

V následujícím kvízu, Kvíz - Persony a základní analýza v UX, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Předchozí článek
Co to jsou persony a jak si je vytvořit v UX
Všechny články v sekci
User Experience (UX)
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Kvíz - Persony a základní analýza v UX
Článek pro vás napsala Natálie Růžičková
Avatar
Uživatelské hodnocení:
57 hlasů
Autorka je odbornicí na digitální marketing, specializuje se také na UX/UI Design. Její oblíbenou disciplínou je SEO a jako nováček se pouští do webového vývoje a programování.
Aktivity