Lekce 11 - Inkscape - Barevné přechody a výplň vzorkem
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 6. – 10. lekci Inkscape, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním Inkscape tutoriálu si ukážeme další možnosti výplní, jako jsou barevné přechody a výplň vzorkem. Možnosti pokročilé úpravy najdeme v dialogovém okně Výplň a tah, ve kterém jsme již pracovali.
Barevné přechody v Inkscape
Dialogové okno Výplň a tah lze vyvolat trojím způsobem.
Můžeme použít výběr z Panelu nabídek > Objekt >
Výplň a tah. Dále je ještě možné použít ikonu pro Výplň
a tah , kterou najdeme Příkazové
liště:

Nejrychlejší a nejpohodlnější způsob pro vyvolání dialogového okna je dvojklik na Výplň a tah pod Paletou barev v levém dolním rohu.
Nyní si probereme možnosti tohoto okna pro barevné přechody.
Lineární přechod
Zde je v prvním řádku aktivní ikona pro Lineární
přechod :

Pouze pro připomenutí, záložky Výplň a Barva tahu jsou identické, jen každá pracují s jinou částí objektu. Styl tahu ovlivňuje typ obrysu, tloušťku nebo zakončení čáry.
První ikona na záložce Výplň (křížek) zruší veškerou výplň. Druhá ikona
umožňuje nastavit výplň bez jakýchkoliv dalších
efektů. Vše již bylo zmíněno v lekcích Práce s objekty
obdélník a čtverec a Práce s
objekty kruh, mnohoúhelník, hvězda. Třetí ikona umožňuje
používat lineární přechod
. Kliknutím na ni se na vybraný objekt přidá barevný přechod a
podnabídka dialogového okna se změní:

Lineární přechod tvoří dvě táhla (hranaté táhlo značí začátek přechodu, kulaté jeho konec). Každé táhlo lze uchytit levým tlačítkem myši a posouvat. Mění se tím přechod barev. Na obrázku je zelená barva pouze v levém táhlu, v pravém je nastavena průhlednost zelené. Aktivací táhla (kliknutím levým tlačítkem myši) lze přidat jinou barvu:

Do pravého táhla byla přidána žlutá barva a byla zrušena průhlednost
(na obrázku zcela dole A:
a hodnota 100
). Barvu
můžeme měnit s použitím Palety barev nebo v dialogovém okně:

Pod volbou Přechod, který si dále vysvětlíme, máme
barevnou škálu umístěnou mezi dvě zarážky. Odpovídají
táhlům editačního přechodu na obrázku obdélníku. Najetím myši na tuto
škálu se kurzor změní na plus. Kliknutím se pak přidá další zarážka,
které můžeme také nastavit barvu nebo průhlednost. Zarážka posunu
znamená její umístění na škále. 0
je začátek,
1
je konec. Chceme-li mít zarážku uprostřed, zvolíme hodnotu
0,5
. RGB znamená barevný model.
Jde o způsob míchání barev používaný v barevných monitorech, tudíž
nepotřebuje vnější světlo na rozdíl např. od CMYK
modelu, což je míchání barev na tiskárnách. Dalších barevné
modely je třeba si v případě potřeby nastudovat.
Není zde na místě rozebírat barevné modely, jen si dovolme upozornění. Pokud pracujeme v RGB, obrázek se po tisku nezobrazí v takových barvách, jaké jsme si představovali. Je to proto, že na tiskárně se míchají barvy jinak (zmíněný CMYK). Volbu CMYK ve starších verzích Inkscape nenalezneme a přidání tohoto barevného modelu do vyšší verze Inkscape lze považovat za velký pokrok.
Barevné zarážky je možné v dialogovém okně také vidět jako kolečka vlevo od barevných škál jednotlivých barev. Pozor na to, že je zde RGB (red, green, blue) přeloženo jako Č, Z a M (červená, zelená a modrá). Na obrázku jsou dva obdélníky, ten vlevo má dvě zarážky, ten vpravo tři:

Barevné modely, které vytvoříme, se ukládají a můžeme je použít na další objekty. Jejich seznam uvidíme po rozkliknutí nabídky Přechod (po najetí myši se zobrazí bublina Knihovna přechodů):

Barevný přechod je zde složen ze dvou částí – barevné
ukázky a názvu. Kliknutím do vygenerovaného
číselného názvu ho lze změnit například na strakatý
. Pro
další objekty tedy stačí jen na ně kliknout a vybrat z nabídky barevný
přechod. Máme tím záruku, že všechny objekty budou mít stejný
barevný přechod. V případě, že daný barevný přechod změníme
(například jinou barvu), změní se také u všech ostatních objektů
na pracovní ploše se stejným přechodem.
Oboustranná šipka v dialogovém okně mění gradient (přechod) do opačného směru. Nabídka Opakovat slouží k opakování přechodu. Nejprve jej musíme zmenšit, aby bylo možné jej opakovat. Vlevo nahoře je zdrojový obrázek a vedle něj zkrácený gradient s táhly:

U obou spodních obrázků se přechod opakuje. Z rozbalovací nabídky
Opakovat byla na první obrázek vlevo dole použita volba
Přímý, u druhého vpravo dole volba Reflected. Pro rychlou
základní editaci barevného přechodu lze kliknout na ikonu Tvorba a
úpravy barevných přechodů na Panelu nástrojů.
Když pak klikneme dvojklikem na vytvořený objekt a zobrazí se gradient s táhly. Výchozí je také s průhledností:

Lišta nástroje se samozřejmě změní a lze zde vidět stejné ikony jako v dialogovém okně Výplň a tah. Je tedy na každém uživateli, jaká varianta pro editaci přechodů je pro něj příjemnější:

Kruhový přechod
Ikona vedle Lineárního přechodu
vytváří Kruhový přechod. Práce s ním je zcela identická jako u
lineárního. Lze ho použít na všechny objekty, ne pouze na kruhové:

Síťkový přechod
Síťkový přechod lze aktivovat dvojím způsobem. Nejrychlejší
cesta je kliknout na ikonu Tvorba a úpravy sítěk na Panelu nástrojů.
Lišta nástroje pak nabízí všechny dostupné možnosti na editaci síťky. První dvě ikony jsou určeny pro typ gradientu (síťkový nebo kónický). Dále lze zvolit, jestli se má síťka vytvořit ve výplni nebo v obrysu. Řádky a sloupce ovlivní hustotu síťky, můžeme měnit editační strany mezi uzly síťky. Praktické je kapátko. Nastavení měřítka volíme podle velikosti objektu a na závěr je zde vyhlazení:

Síťkový gradient
Nástroj Síťkový gradient najdeme pod touto ikonou . Síťka je vlastně tvořena několika
přechody, u kterých lze nadále editovat nejen
přidávání barev, ale i jejich tvar:

Barvy se přidávají do jednotlivých uzlů klikáním myši buď nástrojem Tvorba a úprava sítěk nebo Úprava cest na úrovni uzlů. Chceme-li obarvit více uzlů najednou, klikáme na uzly a zároveň držíme klávesu Shift. Aktivní uzel má zároveň zobrazeny šipky, které ukazují směr přechodu. Vše můžeme levým tlačítkem myši uchopit a posouvat. Síťkový gradient využijeme nejvíce při stínování objektů nebo přidávání odlesků světla.
Kónický gradient
Kónický gradient pracuje stejně jako síťka, vhodný
je pro kruhy/elipsy. První kruh na obrázku je tvořen dvěma
identickým objekty. Jeden byl výrazně zmenšen a zarovnán na střed (byl mu
nastaven černý obrys, aby ho bylo lépe vidět). Tímto druhým kruhem byl
zamaskován střed, který vznikne neobarvením středového uzlu (viz druhý
kruh). Na posledním obrázku je ukázka kónické síťky:

Režim prolnutí
Režim prolnutí se týká dvou objektů, kdy je jeden umístěn na druhém. Jak moc bude krýt zdrojový objekt (zde fotografii) nastavíme průhledností. Následně vyzkoušíte, jaká varianta prolnutí nejlépe odpovídá našemu očekávání. Zde bylo použito Prolnutí Překryv:

Na fotografii byla Bézierovými křivkami obkreslena (ne zcela dokonale) taška střechy. Na tento objekt byla aplikována síťka a přidány barvy. Následně bylo nastaveno Prolnutí na Překryv:

Díky tomu je vidět i původní textura tašky.
Výplň vzorkem
Poslední nabídka, jak vyplnit objekt, je pomocí Vzorku . Vzorek si musíme sami nakreslit nebo musíme vložit
fotografii textury. Tento vzorek označíme levým tlačítkem myši nástrojem
Výběr a v Panelu nabídek zvolíme Objekt >
Vzorek > Objekty na vzorek. Následně Výběrem
označíme ten objekt, který chceme vyplnit. V dialogovém okně Výplň a
tah zvolíme u výplně volbu Vzorek:

Přepneme-li si do nástroje Úprava cest na úrovni uzlů, můžeme při oddálení vidět i editační prvky:

Tahem spolu s držením levého tlačítka myši měníme nejen například hustotu šrafování, ale i jeho sklon:

V příští lekci, Inkscape - Sprej, guma, diagramové spojky a pravítko, se seznámíme s nástroji Sprej (přesněji tvorba kopií nebo klonů), Guma (mazání objektů nebo cest), Vytvořit diagramové spojky a Pravítko.