Lekce 5 - Inkscape - Kresba od ruky, Bézierovy křivky
V minulé lekci, Inkscape – Základní práce s textem, jsme se seznámili se základní editací textu, zejména rozdílem mezi blokovým a řetězovým textem. Kromě změny velikosti písma, fontu, řádkování a indexů jsme se naučili i měnit jeho orientaci. Naučili jsme se měnit mezery mezi písmeny jak horizontálně, tak i vertikálně (tzv. kerning).
V této lekci se naučíme používat základní nástroje pro kresbu s křivkami - Bézierovy křivky, kresbu od ruky a kaligrafické pero. Nástroje si popíšeme, probereme jejich nastavení a uvedeme si praktickou ukázku.
Kaligrafické pero a Kresba od ruky
Inkscape jako vektorový program pracující zejména s křivkami, přímkami a uzly nabízí i rychlé nástroje pro náčrty v podobě ručního kreslení. Jedná se o nástroj Kresba čar od ruky a kaligrafické pero, zde označené jako nástroj Nakreslí kaligrafické či štětcové tahy. Oba nástroje najdeme vlevo na Panelu nástrojů pod ikonami tužky a pera .
Ve stejné skupině nástrojů, jako jsou Kresba čar od ruky a kaligrafické pero Nakreslí kaligrafické či štětcové tahy, je i nástroj Kresba Bézierových křivek a přímek .
Rozdíl v použití je zásadní. Zatímco u Kresby čar od ruky a kaligrafického pera Nakreslí kaligrafické či štětcové tahy kreslíme tak, že držíme levé tlačítko myši a táhneme, u nástroje Kresba Bézierových křivek a přímek umisťujeme na pracovní plochu body.
Všechny nástroje ale mají společný nástroj na úpravu námi vytvořených křivek. Vytvořené křivky zpravidla neodpovídají našim představám. Nejsou přesně umístěné, nebo je potřeba doladit detaily, případně vyhladit uzly. Pro tyto úpravy použijeme nástroj Úprava cest na úrovni uzlů také vlevo na Panelu nástrojů pod touto ikonou .
Nástroje Kresba Bézierových křivek a přímek, Kresba čar od ruky a nástroj Nakreslí kaligrafické či štětcové tahy si postupně projdeme.
Nástroj Kresba Bézierových křivek a přímek
Bézierovy křivky nakreslíme držením levého tlačítka myši a klikáním do pracovní plochy. Pokud máme již body (a tím i křivku) zhruba načrtnutou, ukončíme ji dvojklikem. Když jsme v průběhu práce umístili další bod zbytečně, můžeme ho s použitím klávesy Backspace opravit hned. U neukončené křivky se tak vracíme po jednotlivých bodech až na začátek. Nadbytečné, nebo chybějící body lze řešit až po ukončení křivky nástrojem Úprava cest na úrovni uzlů na Panelu nástrojů.
Aktivací nástroje Kresba Bézierových křivek a přímek se zobrazí Lišta nástroje:
Režim
Na Liště nástrojů se hned na začátku objeví Režim (v jiných verzích Mode). Ten ovlivňuje, jak se kreslení křivek bude chovat v případě, že:
- Křivka vytvořená první ikonou Vytvořit pravidelnou Bézierovu cestu přesně kopíruje umístění uzlů a nastavení táhel. Když při kliknutí držíme levé tlačítko myši a následně ho pustíme, vytváříme uzly hladké s táhly (oblé). Většina uživatelů absolutních začátečníků má díky menší zručnosti problém s kresbou křivek bez hladkých uzlů. Vysvětluji si to jako návyky například z Malování. Tedy v případě, že chceme kreslit pouze přímky a "ono" nám to kreslí křivku, jedná se o právě výše uvedené. Nicméně hladké uzly pomocí nástroje Úprava cest na úrovni uzlů snadno převedeme na uzly rohové.
- Druhá ikona Vytvořit Spiro cestu uzly protíná a křivka si doslova hledá svůj vlastní, co nejplynulejší obloukový tvar. Dobře s ní budeme například obkreslovat oblouky nebo vytvářet spirály.
- Třetí ikona Vytvořit B-spline cestu nakreslí mezi jednotlivými rohovými uzly oblou křivku.
- Čtvrtý režim Vytvořit posloupnost přímých úseček umožní kreslit pouze přímky. A to i v případě, že byste u zadávání uzlů do plochy používali levé tlačítko myši.
- Poslední pátá ikona Vytvořit sekvenci paraxiálních úseček způsobí, že budeme moci kreslit pouze křivky, které spolu svírají pravý uhel.
Na obrázku jsou ukázky všech režimů, přičemž body jsou naklikány podobně. Nicméně pro jejich použití je nejlepší si křivky nakreslit, každou v jiném režimu:
Tvary
Tvary na Liště nástrojů umožňují vložit základní tvary do křivky a vytvořit tak efekt štětce. Složitější tvar si můžeme nakreslit, vložit do schránky a v nabídce Tvary nastavit Ze schránky.
Na následujícím obrázku jsou ukázky tvarů štětců. Základní tvar křivky byl u všech stejný, klikalo se zleva doprava:
- Trojúhelník uvnitř - vytváří nejtlustší část na začátku křivky.
- Trojúhelník vně - vytváří nejtlustší část na konci křivky.
- Elipsa - vytváří nejtlustší část křivky uprostřed:
Abychom mohli použít volbu Ze schránky, musíme si štětec – jeho tvar – nejprve pomocí Bézierových křivek nakreslit. Opět připomínám, že pro ukončení křivky je potřeba dvojklik. U uzavřené křivky, třeba čtverce, musíme dvakrát kliknout přesně do výchozího bodu. Nakreslený štětec pomocí Výběru označíme, klikneme pravým tlačítkem a z nabídky vybereme Kopírovat. Vrátíme se zpět do nabídky Kresba Bézierových křivek a přímek, z nabídky Tvary vybereme Ze schránky a kreslíme klikáním jednotlivých bodů do pracovní plochy. Ukončíme opět dvojklikem. Na obrázku níže je červeně nakreslený tvar štětce a pod ním červeně stopy kresby, podle kterých se kreslilo. První řada kresby je s pomocí tvaru Ze schránky, druhá řada štětců je Bend from clipboard:
- Bend from clipboard - zatímco Ze schránky se zobrazí pouze obrys nakresleného štětce, tak při Bend from clipboard se zobrazí štětec v celé své původní kráse, tedy i s výplní a obrysem.
- Naposledy použitý - při volbě tohoto štětce se nakreslí křivka s naposledy použitým štětce, ale na rozdíl od Bend from clipboard se zobrazí i zdrojový nakreslený původní štětec. Na obrázku je nahoře zdrojový štětec, pod ním nejprve vložený Ze schránky, Bend from clipboard a třetí Naposledy použitý je zvýrazněn červeným rámečkem:
Nástroj Kresba čar od ruky
Lišta nástrojů se u nástroje Kresba čar od ruky na první pohled příliš neliší od nástroje Kresba Bézierových křivek a přímek:
Zejména Režim funguje zcela stejně, proto se mu již nebudeme věnovat. Za ikonami Režim najdeme ikonu Použít přítlak . Při jejím odkliknutí se změní celá lišta a některé části jsou neaktivní (Režim/Mode):
Použít přítlak způsobí, že nakreslíme křivku různé tloušťky. Můžeme nastavit její minimální a maximální tloušťku a také tvar zakončení. Na obrázku níže jsou ukázky stejného přítlaku s jiným ukončením křivky:
Ikona Vyhlazení (přítomná při aktivním i pasivním Přítlaku) ovlivní, na kolik program vyhladí třes ruky při kresbě. Pozor na to, že při vysokém nastavení způsobí, že z námi nakreslené vlnky udělá v podstatě přímku. Naopak, čím nižší hodnoty Vyhlazení jsou, tím pečlivější a pevnější naše ruka musí při kreslení být.
Po nakreslení křivky nástrojem Kresba čar od ruky (držení levého tlačítka myši a tah) se aktivací LPE Simplify flatten do nakreslené křivky přidají další uzly. Přidají se tak, aby byly zaznamenány všechny oblouky a křivka šla co nejlépe a nejjemněji upravovat. Uzly upravíme aktivací nástroje Úprava cest na úrovni uzlů (cest=křivek), k tomu se dostaneme později. Jak se křivka v počtu uzlů změní, lze vidět na následujícím obrázku:
Nástroj Nakreslí kaligrafické či štětcové tahy
Kreslením tímto nástrojem získáme uzavřenou křivku. Jak tato křivka bude vypadat, si nastavíme v Liště nástroje. Nastavit lze například typ štětce, šířku nebo sklon pera:
Volba Ztenčování ovlivňuje náklon a ztrátu plochy štětce.
Tento nástroj reaguje ale také na rychlost při kreslení. Čím vyšší
rychlost, tím je stopa užší. Při rychlém pohybu a nastavení hodnoty
ztenčování nad hodnotu 30
, je výsledkem velmi tenká linka.
Nastavení Fixace ovlivní dlouhodobě stejný sklon pera.
Maximální hodnota je 100
. Ukončení mění zkosení na začátku
a na konci křivky.
Nastavení Hmota mění počet uzlů, ze kterých se křivka bude skládat. Čím vyšší číslo, tím ale pomaleji můžeme kreslit. V případě, že si v úvodní nabídce vybereme Štětec, je třeba upozornit, že při jeho používání se barva jakoby rozlévá do stran. Čím rychleji kreslíme, tím více bude rozlitá. Že tomu tak bude, uvidíme i v přednastavené volbě Ztenčování, která je záporná (tedy rozšiřování).
Úplně vpravo na Liště nástrojů je malá šipka, která ukrývá nabídku Chvění a Roztřesení. Použití těchto nabídek je u štětce Splotch. S tímto štětcem se musí pracovat velmi pomalu a pečlivě. Při kresbě za sebou zanechává kaňky. U rychlé kresby se tento efekt ztrácí. Chvění vykresluje do stopy štětce větší a ostřejší stopy, zatímco Roztřesení změní stopu sice podobně, ale jemněji.
Velká nevýhoda kaligrafického pera je, že výsledná křivka se upravuje pomocí uzlů velmi těžce. Abychom změnili třeba ohyb, museli bychom přemístit velké množství uzlů. Výsledek by byl nejspíš ale stejně mizerný, proto je lepší křivku nakreslit znovu:
Kombinací nastavení nástroje Nakreslí kaligrafické či štětcové tahy je mnoho a je jistou v používání nástroje je třeba získat praxí. Chce to nastavení zkoušet a kombinovat.
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 1. – 5. lekci Inkscape, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.