NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Java programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!

Lekce 2 - Inkscape - Práce s objekty obdélník a čtverec

V minulé lekci, Inkscape - Seznámení s prostředím, jsme se seznámili s otevřeným editorem vektorové grafiky Inkscape. Zaměřili jsme se na jeho ukládání, popis pracovního prostředí a na nastavení vlastností dokumentu jako strana, vodítka a mřížky.

V této lekci Inkscape se seznámíme se základní tvorbou a editací předdefinovaného objektu obdélník/čtverec v editoru vektorové grafiky Inkscape. Součástí bude i vysvětlení, jak funguje přesun objektu, změna barvy, obrysu a umístění vůči ostatním objektům.

Kreslení objektů

Nakreslit objekt jako obdélník, kruh a další lze několika způsoby. Použít můžeme nástroje jako Kresba čar od ruky nebo Beziérovy křivky. Další možností, po které sáhneme automaticky při prvním spuštění programu, je využití přímo nadefinovaných objektů na Panelu nástrojů.

Inkscape je vektorový program zaměřený na kresby pomocí křivek a jejich editace. Přesto takto nakreslené objekty nejsou složeny z cest (křivek). Mají vlastní ovládací táhla. Pro všechny tyto objekty platí, že pro jejich nakreslení musíme mít aktivní daný nástroj, tedy kliknout levým tlačítkem myši do pracovní plochy a táhnout (držet levé tlačítko myši).

Nakreslený objekt můžeme nadále editovat. Pro jeho přesun je však nutné použít Výběr v Panelu nástrojů. Jak se pracuje s Výběrem si ukážeme poté, co nějaký objekt nakreslíme. Pokud chceme kreslit objekty od středu, musíme současně při tažení myší zmáčknout i klávesu Shift.

Obdélník/čtverec

Aktivací nástroje obdélník na Panelu nástrojů se Lišta nástroje změní na jeho editaci. Nabízí pouze několik základních úprav, jako je šířka a výška objektu, pozice na plátně (souřadnice) a ostrý roh:

Inkscape

Po nakreslení obdélníku/čtverce (dále jen obdélník) se zobrazí velikostní a rohová táhla.

Velikostní táhlo

Kliknutím a držením levého tlačítka myši do velikostního táhla můžeme měnit velikost nebo poměry stran obdélníku. V případě, že současně držíme klávesu Ctrl, můžeme měnit proporce objektu. S určitou dávkou zručnosti a zkušeností můžeme měnit velikost při zachování poměru stran. Velikostní táhla jsou dvě a mají tvar čtverečku, rohové táhlo má tvar kruhu:

Inkscape

Rohové táhlo

Rohové táhlo je jedno a má tvar kolečka. Díky němu můžeme změnit rohy na oblé (kliknutím a držením levého tlačítka myši a jeho pohybem). Zpět na ostré rohy je můžeme změnit nejen s pomocí táhla, ale i ikonou ostrého rohu na Liště nástroje (viz obrázek výše).

Poloměr zaoblených rohů Rx a Ry

Vodorovný a svislý poloměr zaoblených rohů určuje jejich zaoblení. Výsledkem při nastavení hodnot na nulu jsou ostré rohy. Použijeme je v případě, že chceme dodržet formát zaoblení. Tedy nemůžeme použít rohová táhla tam, kde je nutné dodržet stejné zaoblení u více objektů.

Šířka a výška

Tyto možnosti úprav s označením Š (šířka) a V (výška) umožňují přesné nastavení rozměrů obdélníku. Vedle nich, ale až za možností poloměr zaoblených rohů, se nachází volba jednotek, ve kterých chceme rozměry nastavit.

Přesun, otáčení a umístění

Takto nakreslený obdélník nelze přesouvat. Pro přesun a další úpravy slouží nástroj Výběr (šipka na Panelu nástrojů nahoře). Jeho aktivací se změní Lišta nástroje. Vše uvedené dále, platí pro přesuny a otáčení i pro všechny ostatní objekty, kresby a text:

Inkscape

Změna velikosti

Kliknutím levým tlačítkem myši na daný objekt při aktivním nástroji Výběr se zobrazí kolem objektu několik šipek. Všechny šipky slouží ke změně velikosti stran obdélníku, držením levého tlačítka myši a následným táhnutím. Při současném držení klávesy Ctrl a tahem rohové šipky v diagonálním směru se objekt bude zvětšovat nebo zmenšovat v poměru stran. Toho lze ale velmi snadno docílit i zamknutím, a to kliknutím na ikonu zámečku, který je na Liště nástroje při aktivní volbě Výběr. Obecně tento zámeček používejme vždy, kdy kromě kreseb vkládáme například fotografie. Ikona Zámeček zabrání deformaci obrázku při změně jeho velikosti.

Přesun objektu

Když máme nakreslený objekt, můžeme ho přesouvat. Když máme aktivní tlačítko Výběr, klikneme na daný objekt a táhneme ho na potřebné místo.

Rychlý a pomalý dvojklik na vybraný objekt

V případě, že máme aktivní tlačítko Výběr a klikneme na daný objekt, můžeme ho přesouvat. Pokud ale klikneme dvakrát rychle za sebou, vrátíme se do editačního režimu obdélníku. Ovšem při kliknutí a posléze druhém kliknutí (ne dvojklik rychle za sebou) se šipky vybraného objektu změní a můžeme jím otáčet nebo ho zkosit:

Inkscape

Otáčení obdélníku

K otáčení potřebujete mít aktivní tlačítko Výběr na Panelu nástrojů. Obdélník otočíme držením levého tlačítka myši na rohových šipkách. Uprostřed objektu je vyznačena osa otáčení, kterou můžeme levým tlačítkem myši a jejím držením přesunout na jiné místo:

Inkscape

Zkosení obdélníku

Obdélník zkosíme podobným způsobem jako u otáčení. Použijete zde šipky, které jsou uprostřed stran obdélníku:

Inkscape

Barva a obrys

Změnit barvu a obrys lze pomocí dialogového okna. To je možné otevřít třemi způsoby:

  • volbou v Panelu nabídek -> Objekt -> Výplň a Tah,
  • pomocí klávesové zkratky Shift+Ctrl+F - klávesové zkratky jsou vždy uvedeny v podnabídce Panelu nabídek,
  • pod Paletou barev klikneme 2× levým tlačítkem myši na vlastnosti barev Výplň, Tah viz obrázek:
Inkscape

Dialogové okno nabídky Výplň a Tah se skládá ze tří karet - Výplň, Barva tahu, Styl tahu:

Inkscape

Karta Výplň

Karta Výplň má v horním řádku několik ikon. První z nich je křížek. Jeho aktivací docílíme, že objekt nebude mít výplň. Další ikonky charakterizují, jak výplň bude vypadat (jedna barva, barevný přechod…). U jednolité barvy lze barvu vybírat několika způsoby, opět pro začátek doporučuji barevný kruh.

Alfa kanál

Pruh pod volbou barvy (zde barevný kruh) je alfa kanál (označen A:). Určuje průhlednost objektu (dokáže plynulou průhlednost, na rozdíl od průhlednosti pod Alfa kanálem). Nastavení na hodnotu 100 znamená, že obrázek není průhledný.

Rozmazání

Nastavení Rozmazání na 0 % znamená, že objekt bude ostrý. Při rozmazávání dávejme pozor na velikost objektu. U opravdu velkých objektů může při velkém rozmazání dojít ke spadnutí programu (vše závisí na výkonnosti počítače).

Průhlednost

Průhledností si z vybraného objektu vytváříte "fólii". S tím je třeba počítat v případě vrstvení více objektů na sebe.

Karta Barva tahu

Na této kartě se upravuje obrys objektu. Karta Barva tahu je identická s výplní, platí pro ni vše, co bylo již uvedeno u karty Výplň.

Karta Styl tahu

Jestliže na kartě Barva tahu jsme se zabývali barevným nastavením, na kartě Styl tahu budeme nastavovat, jak čára bude vypadat. Pokud máme v kartě Barva tahu zaškrtnutou barvu, ale obrys přesto nevidíme, máme nejspíš obrys velmi slabý. Ostatní nastavení jsou velmi intuitivní. Konec čáry uvidíme pouze na konci, tj. buď u úsečky nebo u přerušovaného typu čáry.

Rozmístění (vrstvení) objektů

Dříve nebo později budeme u více objektů řešit jejich rozmístění. Některý je potřeba mít zcela nahoře, některý uprostřed. Pro rozmístění je potřeba použít nástroj Výběr (šipka na Panelu nástrojů). Kliknutím na daný objekt se nám změní Lišta nástroje.

Pro přesuny objektů jsou určeny čtyři ikony. Vybraný objekt se přesune buď úplně dolů nebo úplně nahoru. Pokud ho chceme mít třeba druhý od spodu ze čtyř, musíme se postupně proklikat přes ikonu o jednu úroveň dolů/nahoru.

Pokud bychom šedý obdélník na obrázku chtěli zcela nahoře, musíme ho mít aktivní. Dále ve výběru a klikneme na možnost Přesunout výběr úplně nahoru nebo použít Posunout výběr o úroveň výš:

Inkscape

Místo těchto ikon můžeme použít klávesy Page down nebo Page up.

V příští lekci, Inkscape - Práce s objekty kruh, mnohoúhelník, hvězda, si uvedeme manipulaci s objekty, změnu jejich výplně a tahu (obrysu), tvorbu a editaci kruhů, mnohoúhelníků, hvězd, 3D kvádrů a spirál.


 

Předchozí článek
Inkscape - Seznámení s prostředím
Všechny články v sekci
Inkscape
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Inkscape - Práce s objekty kruh, mnohoúhelník, hvězda
Článek pro vás napsala Denisa Honsejková
Avatar
Uživatelské hodnocení:
50 hlasů
Aktivity