Lekce 15 - Inkscape - Snap a uspořádání objektů
V předchozím kvízu, Kvíz - Práce s vrstvami, Ořezem a Maskou v Inkscape, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním Inkscape tutoriálu se podíváme na funkci Snap. Jde o funkci, která pomáhá uživatelům přesně umístit a zarovnat objekty v rámci kreslící plochy. Snap využívá automatického přichytávání (angl. snapping) ke specifickým místům na pracovní ploše, např. k okrajům jiných objektů, k základním mřížkám nebo k dalším definovaným umístěním.
Snap
V případě, že potřebujeme velmi přesně pracovat, využijeme doplněk pro práci s nástroji Výběr a transformace objektů a Úprava cest na úrovni uzlů - Snap.
Ve výchozím nastavení bývá Snap zpravidla aktivní. Řada začínajících uživatelů je pak roztrpčeno, že si objekty "dělají, co chtějí" a neustále se k něčemu "přilepují".
Snap nalezneme v pravém horním rohu programu. Jedná se o ikonu
pro rychlé zapnutí/vypnutí nástroje:

Nastavení přichytávání
Šipka (trojúhelník, viz předchozí obrázek) vedle této ikony také umožňuje zapnutí přichytávání, zároveň ale i pokročilé nastavení. Základní nabídka nastavení se skládá ze tří položek - Ohraničovací rámečky, Uzly a Zarovnání. Kliknutím na Pokročilý režim v dolní části nabídky se zobrazí podrobná nabídka pro přichytávání, kterou doplňují poměrně výstižné ikony:

Podle toho, zda s doplňkem Snap chceme nebo nechceme pracovat, můžeme ikony pro práci s přichytáváním zobrazit nebo skrýt na Panelu nabídek > Zobrazit > Panel přichytávání.
Praktické příklady
Když je funkce Snap aktivována, objekty, které jsou přesunuty blízko těchto "přichytávacích míst", se automaticky přichytí a umístí se přesně na toto místo. To znamená, že se nemusíme trápit s ručním zarovnáváním a můžeme na svých kresbách rychleji a přesněji pracovat. V následujících obrázcích si ukážeme praktické příklady přichytávání:
- středový bod k ohraničení stránky:

- počátek vodítka ke střednímu bodu řádku:

- roh k rohu:

- středový bod k rohu:

- středový bod k cestě:

Při přiblížení se kreslícího prvku k objektu zarovnání se nám na krátký okamžik zobrazí "bublina" - nápověda, k čemu zarovnáváme.
Mřížka
Další možnost, jak přesně můžeme uspořádat objekty, je volbou z Panelu nabídek > Objekt > Zarovnat a rozmístit. V této lekci si ukážeme, jak více objektů zarovnat a rozmístit do přesně definované mřížky. V dialogovém okně Zarovnat a rozmístit zvolíme záložku Mřížka:

Jak naše mřížka bude vypadat nastavíme pomocí parametrů
Řádky a Sloupce. Samozřejmě je vhodné volit mřížku
podle počtu objektů. V případě, že máme jako na obrázku devět
obdélníků, nastavíme hodnoty na 3 × 3
:

Všechny obdélníky označíme pomocí nástroje Výběr levým
tlačítkem myši. Aktivací tlačítka Nastavit mezeru ovlivníme
velikost mezer mezi obrazci podle osy x
a y
. Zde si
můžeme vybrat, v jakých jednotkách se bude mezera zadávat. U jednotek si
musíme zkontrolovat, zda se nám shodují s jednotkami, které
používáme v původním nastavení. Pokud nastavujeme parametr v
pixelech, můžeme následně špatně zadávat souřadnice x
a
y
pro umístění objektů. A to proto, že souřadnice
x
a y
se nám na Panelu nabídek zobrazují v
milimetrech. Veškeré nastavení potvrdíme kliknutím na
Uspořádání:

Jestliže nejsme s výsledným efektem spokojeni, můžeme nastavení změnit a znovu potvrdit. Jednotlivé objekty můžeme zarovnat nejen do mřížky, ale i do řady (sloupce). Zde je již jen na nás, zda budeme požívat pro zarovnání záložku Zarovnání nebo Mřížka:

Zarovnání kruhových objektů
Pokud chceme zarovnat a rozmístit kruhové prvky, postupujeme následovně. Nejprve vybereme nástrojem Výběr všechny kruhové (elipsové) prvky, které chceme zarovnat a rozmístit:

V dialogovém okně Zarovnat a rozmístit vybereme záložku Circular:

Na této záložce můžeme měnit několik nastavení podle toho, jak chceme zarovnávat. Jako první můžeme zvolit kotevní bod, dále zarovnání na první nebo poslední námi vybraný objekt, nastavit vlastní parametry a nakonec rotaci.
Rozdíl v nastavení kotevního bodu při zarovnání elips je na následujícím obrázku, kdy u prvního obrázku vlevo byl pro zarovnání elips aktivován kotevní bod Objekty ohraničovacích rámečků, zatímco u druhého vpravo Středy otáčení objektů:

Na posledním obrázku je zobrazeno zarovnání elips podle parametru. Nastavení parametru je možné vidět v dialogovém okně. Pokud potřebujeme přesné zarovnání tak, aby objekty vytvořily například kruh, je nutné správně počítat. Někdy vystačí, když vytvoříme a spočítáme pouze polovinu kruhu a druhou k němu nakopírujeme pomocí klávesové zkratky Ctrl + C a Ctrl + V - za předchozího označení všech objektů Výběrem. Zde je na místě označené objekty i seskupit pomocí Ctrl + G, abychom si je nerozházeli. Následně je nutné zkopírovanou druhou polovinu ručně zarovnat. Záleží na tom, jak zdatní jsme. U některých kruhových objektů je jakákoli drobná výchylka velmi vidět:

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 11. – 15. lekci Inkscape, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.