NOVINKA! E-learningové kurzy umělé inteligence. Nyní AI za nejlepší ceny. Zjisti více:
NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!

Lekce 6 - Inkscape - Úprava cest (křivek)

V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 1. – 5. lekci Inkscape, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

V této lekci se naučíme základní editaci cest (křivek) a úpravu uzlů. Budeme převádět objekt/obrys na křivku, pracovat s textem umístěným na křivku a ukážeme si vektorizaci bitmapy.

Úprava cest na úrovni uzlů v Inkscape

Při kreslení nástroji Kresba Bézierových křivek a přímek a Kresba čar od ruky je zpravidla nutné následnou kresbu dále upravit. K tomu slouží na Panelu nástrojů nástroj Úprava cest na úrovni uzlů Inkscape

S tímto nástrojem měníme nejen zakreslené uzly, ale také je posouváme v prostoru, přidáváme/odebíráme uzly, dělíme/spojujeme křivky a měníme tvar přímky jako takové. Na Liště nástroje je zobrazeno velké množství ikon, jejichž použití je poměrně intuitivní:

Inkscape

Přidávání/odebírání uzlů

Na Liště nástrojů vidíme nejdříve ikony pro přidávání Inkscape a odebírání (odstranění) uzlů Inkscape .

V případě, že potřebujeme přidat pouze jeden uzel, nebo uzly na konkrétní místo, vyplatí se místo ikony Vložit nové uzly do zvolených segmentů (části křivky) pouze dvakrát kliknout na požadované místo.

Pokud chceme přidat uzlů víc a umístění přímo neřešíme, označíme část křivky. Křivku po nakreslení označíme nástrojem Úprava cest na úrovni uzlů buď levým tlačítkem myši a tahem, nebo klikáním za současného držení klávesy Shift označíme krajové uzly vybraného segmentu.

Klikáním na ikonu Vložit nové uzly do zvolených segmentů přidáváme uzly. Ty se přidávají vždy doprostřed mezi dva uzly, tedy mezi dvěma koncovými uzly máme nejprve jeden nový uzel. S dalším kliknutím na ikonu přidat uzel jich už máme celkem tři, s dalším klikem sedm:

Inkscape

Ikona Odstranit vybrané uzly funguje obdobně. Vybrané uzly můžeme ale jednoduše odstranit stisknutím klávesy Delete.

Ikony Spojit vybrané uzly a Zlomit čáru ve vybraných uzlech nám umožňují nakreslené křivky spojovat Inkscape a rozpojovat Inkscape :

Stačí vybrané uzly označit levým tlačítkem myši za současného držení klávesy Shift při klikání na jednotlivé uzly nebo tahem, do něhož zahrneme uzly, které chceme spojit/rozpojit:

Inkscape

Práce se segmenty uzlů

Na Liště nástrojů nacházíme také ikony Spojit vybrané koncové uzly novým segmentem Inkscape a Odstranit segment mezi dvěma nekoncovými uzly Inkscape.

Tato nabídka funguje podobně jako Spojit vybrané uzly a Zlomit čáru ve vybraných uzlech. Rozdíl je v tom, že uzly nespojí v jeden, ale vloží mezi ně další segment křivky. V případě odstranění je tento segment odstraněn:

Inkscape

Zde je nutné upozornit na to, že ať použijeme jakoukoliv variantu pro rozdělení křivky, ta zůstává nadále jako jeden objekt. Abychom křivku opravdu rozdělili, musíme ji mít označenou a v Panelu nabídek > Cesta > Rozdělit na části. Na obrázku je nahoře křivka, kde byl odstraněn segment křivky, dolní obrázek zobrazuje, jak byla křivka rozdělena na dvě části:

Inkscape

Další úpravy uzlů

Na Liště nástrojů ještě máme také skupinu ikon týkající se především úpravy uzlů:

  • Inkscape - vytvořit z vybraných uzlů roh,
  • Inkscape - učinit vybrané uzly hladké,
  • Inkscape - učinit vybrané uzly symetrické,
  • Inkscape - provést automatické vyhlazení vybraných uzlů,
  • Inkscape - vytvořit z vybraných segmentů čáry,
  • Inkscape - vytvořit z vybraných segmentů křivky,
  • Inkscape - převést tvary na cesty,
  • Inkscape - převést tahy na cesty.

Vytvořit z vybraných segmentů čáry a naopak Vytvořit z vybraných segmentů křivky způsobí, že se křivka buď narovná a mezi vybranými uzly se vytvoří úsečka, nebo se naopak vytvoří křivka:

Inkscape

Poslední dvě ikony Převést tvary na cestu a Převést tahy na cestu převádí objekt nebo obrys na křivku. Kreslením předdefinovaných tvarů jako jsou obdélník/čtverec, kruhy/elipsy, 3D boxy a hvězdy/mnohoú­helníky získáme objekty, které je možné editovat. V případě, že je převedeme na křivku, můžeme přidávat uzly a dále více editovat. Tyto dvě ikony nabízí totožné možnosti jako v Panelu nabídek > Cesta > Objekt na cestu nebo Tah na cestu.

Na obrázku je jako první znázorněn původní obdélník. Následně je znázorněna jeho editace přidáním jednoho uzlu na horní straně a jeho povytažení. Poslední ukázka je převedení tahu na křivku s vložením jednoho uzlu do horní strany obdélníku a jeho tah směrem nahoru:

Inkscape

Souřadnice vybraných uzlů

Na Liště nástrojů máme také ikony pro souřadnice X a Y vybraných uzlů:

Inkscape

Nastavením určitých hodnot souřadnic X a Y do nich umístíme vybrané uzly. Na obrázku je zobrazen jeden uzel křivky v souřadnicích X = 0 a Y = 0. Tento uzel je v levém horním rohu pracovního plátna, zde ve výchozím formátu A4:

Inkscape

Poslední skupina ikon se týká úpravy cest v případě, že pracujeme s maskou nebo ořezem. Toto téma probereme v dalších lekcích.

Cesta

Další možnosti, jak pracovat s křivkami, poskytuje Cesta na Panelu nabídek:

Inkscape

Objekt a tah na cestu

Převedení objektu na cestu nebo tahu na cestu pracuje identicky jako výše uvedené ikony z nabídky Lišty nástroje pro Úpravy cest na úrovni uzlů.

Vektorizovat bitmapu

Velmi užitečná, ale ne pro všechny typy obrázků, je nabídka Vektorizovat bitmapu. Jedná se o převedení například fotografie na vektor s možností úprav jednotlivých uzlů. Je nutné upozornit, že ne každá fotografie je vhodná k vektorizaci a ne každou je snadné následně upravovat. Čím jednodušší fotografie, tím lepší práce (ovšem stále se jedná o velmi mravenčí práci).

Kliknutím na Vektorizovat bitmapu se objeví dialogové okno, kde je možná řada nastavení. Variant je opravdu mnoho:

Inkscape

Nejlepší je si je všechny vyzkoušet a s pomocí živého náhledu vybrat, která vektorizace je pro nás v danou chvíli nejlepší. Následující obrázek ukazuje převod fotografie nahoře na vektor a na spodním snímku bez jediné úpravy:

Inkscape

Další možnosti práce s křivkami

Nyní si zmíníme další možnosti, které nám poskytuje nabídka Cesta. Sjednocení, Rozdíl, Průnik, Vyloučení, Dělení, Oříznout cestu, Sloučit pracují s minimálně dvěma objekty. Co nastane po použití jednotlivých možností, je velmi názorně zobrazeno v nabídce. Dále je zde Rozdělit na části, které bylo v tomto článku již zmíněno.

Další skupinou je Smrštit, Roztáhnout, Dynamický posun a Propojený posun. Změna velikosti objektu byla podrobně popsána při využití nástroje Výběr. Výše uvedené funkce náš objekt smrští nebo rozšíří o určitý počet pixelů. O kolik pixelů se bude měnit velikost lze nastavit v globálním nastavení. K němu se dostanete buď klávesovou zkratkou Ctrl + Shift + P nebo v Panelu nabídek > Upravit > Preferences (Vlastnosti). Zde rozbalíme nabídku Chování a vybereme Kroky:

Inkscape

Zvětšení (a také zmenšení) pracuje předvídatelně. Dynamický posun zobrazí u daného objektu jedno táhlo, jehož tažením se objekt nejen zvětší, ale také se mu zaoblí rohy. Na obrázku je původní objekt, dále zvětšený objekt a poslední je objekt zvětšený dynamickým posunem:

Inkscape

Propojený posun pracuje stejně jako dynamický, pod rozšířením však zachovává původní křivky:

Inkscape

Funkce Zjednodušit křivku a Převrátit křivku

Při použití nástroje Kresba čar od ruky nakreslíme křivku, která může mít při malém vyhlazení příliš mnoho uzlů. S takovou křivkou se při následné editaci hůře pracuje. Zde je potom na místě funkce Zjednodušit křivku. Opakovaným použitím nabídky se křivka stále více zjednodušuje:

Inkscape

Převrátit křivku se používá při umístění textu na křivku. Po nakreslení křivky a napsání textu se oboje označí levým tlačítkem myši a z Panelu nabídek vybere Text > Umístit na křivku:

Inkscape

Ne vždy jsme ale spokojeni s umístěním. Opět se křivka i text označí a použije Převrátit křivku:

Inkscape

V následujícím kvízu, Kvíz - Práce s textem, kresba a úprava křivek v Inkscape, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Předchozí článek
Řešené úlohy k 1. – 5. lekci Inkscape
Všechny články v sekci
Inkscape
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Kvíz - Práce s textem, kresba a úprava křivek v Inkscape
Článek pro vás napsala Denisa Honsejková
Avatar
Uživatelské hodnocení:
17 hlasů
Aktivity