80 % bodů zdarma na online výuku díky naší Letní akci!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se PHP

Lekce 2 - Android programování - Vývojové prostředí

V minulé lekci, Android programování - Úvod do Android programování, jsme si udělali úvod do platformy Android.

V dnešním tutoriálu našeho Java Android kurzu si ukážeme, jak nainstalovat vývojové prostředí Android Studio a popíšeme si jeho uživatelské rozhraní. Následně založíme nový projekt a vysvětlíme si jeho strukturu.

Pokud chceme programovat pro Android, máme k dispozici mnoho vývojových prostředí: Eclipse, NetBeans, IntelliJ IDEA a Android Studio. V dnešní době je ovšem již jediné rozumné IDE Android Studio.

Instalace Android Studia

Android Studio stáhneme na adrese https://developer.android.com/studio

Po stažení instalačního souboru spustíme instalaci a v několika krocích, které si ukážeme na následujících obrázcích, Android Studio zprovozníme.

Z úvodního okna instalátoru pokračujeme tlačítkem Next. V okně Choose Components zaškrtneme i políčko pro instalaci Android Virtual Device. Tím budeme mít možnost zkoušet naše aplikace ve virtuálním zařízení (emulátoru). Potvrdíme tlačítkem Next:

Instalace Android Virtual Device

V okně Configuration Settings zvolíme umístění instalace Android Studia, výchozí nastavení můžete ponechat. Pomocí tlačítka Next se postupně dostaneme až k obrazovce s importováním nastavení vývojového prostředí. My zde nic importovat nebudeme, protože instalujeme prostředí poprvé:

Import nastavení vývojového prostředí do Android Studio
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Následuje uvítací okno Android Studio, ve kterém klikneme opět na Next. Dále nám okno Select UI Theme nabízí možnost volby vzhledu vývojového prostředí. Zvolte si tmavé nebo světlé barvy dle vaší preference:

Možnost volby vzhledu vývojového prostředí Android Studio

SDK - Software Development Kit

Vývojové prostředí máme sice nainstalované, ale ještě nám chybí důležité doplňky! Instalace dále pokračuje instalací Software Development Kit (SDK), což jsou knihovny nástrojů nezbytné k vytváření aplikací pro Android. V okně SDK Components Setup vidíme doporučené položky k instalaci, které budou staženy a nainstalovány, pokud v počítači SDK nebyl nalezen. Pokud již v počítači máme SDK nainstalován, můžeme v zobrazeném okně zaškrtávacími políčky zvolit, zda tyto doporučené položky chceme doinstalovat:

Instalace Android SDK

Položky označují:

  • Android SDK - Tuto položku není nutné zvolit, protože v SDK Manageru budeme moci později vybrat a stáhnout jiné verze SDK (starší verze Androidu). SDK Manager si brzy ukážeme.
  • Položka Intel HAXM je nástroj pro zvýšení výkonu emulátoru a je určená pro počítače s procesory Intel. Pokud tuto platformu máte, zaškrtněte.
  • Android Virtual Device - Nástroj pro vytváření virtuálních zařízení, tuto položku zaškrtněte.

Níže nalezneme volbu místa k uložení SDK. Tato složka bude poměrně náročná na prostor na disku. V budoucnu si totiž pravděpodobně stáhnete více verzí SDK, abyste mohli vaše aplikace testovat na více verzích Androidu. Proto vyberte umístění, kde bude v budoucnu volné místo v řádech až desítek GB!

Pokračujeme tlačítkem Next na okno Verify Settings, kde tlačítkem Finish pouze potvrdíme náš výběr a tím spustíme stahování všech vybraných součástí. Stahování bude pravděpodobně časově náročnější (stihnete v klidu kávu :-) ):

Instalace součástí Android SDK

Po dokončení přejdeme tlačítkem Finish do úvodního okna vývojového prostředí, které se zobrazuje pokud nebylo Android Studio ukončeno s otevřeným projektem. V opačném případě je rovnou otevřen poslední projekt. Vpravo dole klikneme na ozubené kolečko Configure a v rozbalovacím menu vybereme položku SDK Manager:

Úvodní okno Android Studio

Do SDK Manageru lze případě kdykoli přejít i z vývojového prostředí přes menu Tools v horní liště a položku SDK Manager:

Otevření SDK Manažeru v Android Studio

Již jsme si řekli, že později budeme moci stáhnou i jiné verze Androidu - což je zde, v SDK Manageru. To je důležité spíše později, například když budeme potřebovat otestovat aplikaci na některé starší verzi Androidu. Nebo pokud bychom chtěli stáhnout nově vydanou verzi Androidu. Zde zaškrtávacími políčky vybereme ty verze, které chceme stáhnout, nebo některé naopak odinstalujeme. Stisknutím tlačítka Apply zahájíme stahování a instalaci/odin­stalaci:

Tímto je instalace vývojového prostředí dokončena a my jsme připraveni vytvořit první vlastní projekt!

Vytvoření nového Android projektu

Vytvořením projektu se seznámíme se základním vzhledem vývojového prostředí a se strukturou projektu. V úvodním okně Android Studio zvolíme první položku s názvem "Start a new Android Studio project".

Otevře se okno Select a Project Template s nabídkou připravených šablon. Náš první projekt, nečekaně pojmenovaný Hello World!, bude jednoduché okno, obsahující text "Hello World!". Proto v horní liště nad obrázkovým seznamem zvolíme první záložku "Phone and Tablet", níže pak vybereme položku "Empty Activity" a potvrdíme tlačítkem Next:

Vytvoření projektu s prázdnou aktivitou v Android Studio

Aktivita je ve světě Androidu zjednodušeně řečeno obrazovka aplikace. My tedy zakládáme projekt, kde již budeme mít jednu takovou prázdnou obrazovku vygenerovanou.

V následujícím okně Configure Your Project vyplníme název nového projektu. Název balíčku budete mít vy jiný než na obrázku, ten měnit nemusíte. Tento řádek je něco jako originální ID naší aplikace a žádné dvě různé aplikace nesmí mít toto ID shodné. Dále zde můžeme zvolit cestu k místu, kde bude projekt uložen. Ve čtvrtém řádku je volba programovacího jazyka. Vybrat lze mezi jazyky Java a Kotlin. My zde budeme programovat v Javě. V posledním řádku lze vybrat minimální verzi API, na které bude naše budoucí aplikace spustitelná, tu zatím můžeme ponechat. Vše potvrdíme tlačítkem Finish.

V příští lekci, Android programování - Android API a struktura projektu, si vysvětlíme co je to Android API a popíšeme si strukturu projektu, který jsme právě vytvořili.

V příští lekci, Android programování - Android API a struktura projektu, si vysvětlíme co je to Android API a popíšeme si strukturu projektu v Android Studio.


 

Předchozí článek
Android programování - Úvod do Android programování
Všechny články v sekci
Základy vývoje Android aplikací v Javě
Článek pro vás napsal Jiří Frank
Avatar
Jak se ti líbí článek?
19 hlasů
Autor se věnuje programování v C# a vývoji aplikací pro platformu Android a dalším věcem spojeným s Android OS
Aktivity (10)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (8)

Avatar
Jakub Nociar
Člen
Avatar
Jakub Nociar:22.2.2016 10:26

Jenze kdyz vyberu pouze slozku, kde se soubor nachazi, tak mi to vyhodi chybu, ze to nechce nsjit java.exe..

 
Odpovědět
22.2.2016 10:26
Avatar
filiptartott
Člen
Avatar
filiptartott:24.4.2016 17:53

Sorry neviem si rady, nejak to SDK neviem nájsť na tom linku ktorý tam je napísaný,

 
Odpovědět
24.4.2016 17:53
Avatar
Jiří Frank
Redaktor
Avatar
Odpovídá na filiptartott
Jiří Frank:24.5.2016 13:47

Nějakou dobu jsem z časových důvodů na AS nesáhl, novinky sleduji jen tak co se ke mě náhodou dostane, ovšem pokud se nepletu, tak v současné verzi SDK zvlášť stáhnout nejde.
Stačí stáhnou AS a pokud by v něm být neměli tak co bude třeba to dostahuješ přes manager v AS.

 
Odpovědět
24.5.2016 13:47
Avatar
Odpovídá na Jiří Frank
Neaktivní uživatel:24.5.2016 13:55

Ale jde: https://developer.android.com/…o/index.html#… a úplně dole Get just the command line tools

Odpovědět
24.5.2016 13:55
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
Erik Báča
Člen
Avatar
Erik Báča:14.9.2016 22:18

jak mám z těch stránek stáhnout ten emulátor? Vypadá to,že je to placené :/

Odpovědět
14.9.2016 22:18
Když mi dáš mínus, napiš proč!
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!
Avatar
Odpovídá na Erik Báča
Ing. Petr Štechmüller:15.9.2016 7:32

Ahoj, na genynotion se vykašli a použij to, co nabízí přímo android studio. Od poslední verze ten emulátor výrazně zlepšili a zrychlili.

Odpovědět
15.9.2016 7:32
Pokud spolu kód a komentář nekorespondují, budou patrně oba chybné
Avatar
Jiří Frank
Redaktor
Avatar
Jiří Frank:15.9.2016 11:46

Ahoj Eriku, v dnešní době je opravdu asi zbytečné stahovat genymotion, plně ti postačí emulátor v AS jako takový. Emulátor v AS jsem nedávno zkoušel a opravdu šlape rychleji.

Tak či tak se tento akademický rok vrátím k androidu a tak bych rád konečně překopal tento seriál, uvedl pár nejasností na pravou míru a přepsal "neaktuální" obsah, neboť jak je vidět, vývoj se v tomto odvětví mění takřka raketovým tempem.

 
Odpovědět
15.9.2016 11:46
Avatar
MICHAL ZAJAC
Člen
Avatar
MICHAL ZAJAC:14.1.2019 22:40

Caute, prosim vas vie mi niekto poslat link na stranku s popisom ako rozbehať Android Studio? Lebo podla tohto navodu to už nejde. Neviem čo robit, čo stiahnut.

 
Odpovědět
14.1.2019 22:40
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na MICHAL ZAJAC
David Čápka:15.5.2019 13:21

Ahoj, s čím konkrétně máš problém?

Odpovědět
15.5.2019 13:21
Jsem moc rád, že jsi na síti, a přeji ti top IT kariéru, ať jako zaměstnanec nebo podnikatel. Máš na to! :)
Avatar
Robert Michalovič:19. února 21:04

Ahojte měl bych taky k Androidu pár dotazů. Naposledy jsem si s ním hrál dle svých návodů v éře Java6 což byl Android2.

  1. Používáte někdo ještě Eclipse s ADT pluginem? Podle toho co jsem četl je jeho vývoj zastaven od roku 2015. Nicméně jsem si ho na Eclipse 19-03 stáhl a vypadá docela funkční.
  2. Jakou verzi Javy používáte ? Podle toho co jsem četl je plně podporovaná pouze Java7.
  3. Zkusil jste někdo např. Java10,11,12,13 u vývoje?
 
Odpovědět
19. února 21:04
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 18. Zobrazit vše