Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 13 - Komunikace Klient/Server - Klient

V minulé lekci, Komunikace Klient/Server - Server, jsme si ukázali, jak vytvořit jednoduchý server a klienta komunikující spolu přes TCP/IP. Vytvořili jsme server.

V dnešním Java tutoriálu o síťové komunikaci Klient/Server si vytvoříme klienta pro náš server.

Otevřeme si náš projekt, ve kterém jsme dělali minule server. vytvoříme si v něm druhou třídu, opět s metodou main(), jménem Client.

Třída klient v Javě - Síť v Javě

Než začneme programovat klienta, tak si naimportujeme tyto potřebné balíčky:

import java.io.BufferedWriter;
import java.io.IOException;
import java.io.OutputStreamWriter;
import java.net.Socket;
import java.net.UnknownHostException;
import java.util.Scanner;

V metodě main() si vytvoříme instanci naší třídy Client, kterou pojmenujeme client:

public static void main(String[] args) {
        Client client = new Client();
}

Naší třídě přidáme dva privátní atributy. První se bude jmenovat clientSocket a bude typu Socket. Druhý pojmenujeme in s typem Scanner pro načítání zpráv od uživatele:

private Socket clientSocket;
private Scanner in;

Vytvoříme si konstruktor třídy Client, ve kterém si inicializujeme clientSocket. Jako první argument mu při inicializaci předáme adresu, na které běží náš server, v našem případě to je localhost. druhý argument je port, na kterém bude běžet, tedy 8080. Inicializaci obalíme do bloku try – catch – catch:

try {
    this.clientSocket = new Socket("localhost", 8080 );
} catch (UnknownHostException e) {
    e.printStackTrace();
} catch (IOException e) {
    e.printStackTrace();
}

Pod inicializací si necháme vypsat zprávu o úspěšném spuštění klienta a poté si inicializujeme náš Scanner pro načítání dat od uživatele:

System.out.println("Spuštění klienta proběhlo úspěšně.");
this.in = new Scanner( System.in );

Mimo blok try – catch – catch si vytvoříme BufferedWriter pro zapisování dat na serveru. Pojmenujeme ho out. Jako argument mu předáme výstupní proud z clientSocket, který získáme zavoláním metody getOutputStream(). A vytvoření BufferedWriteru opět obalíme do bloku try – catch:

try {
    BufferedWriter out = new BufferedWriter(new OutputStreamWriter( this.clientSocket.getOutputStream()));
} catch (IOException e) {
    e.printStackTrace();
}

Vytvoříme si nekonečný while cyklus, který nám bude odesílat data na server. V cyklu si vytvoříme proměnnou temp, do které se budou ukládat zprávy od uživatele načtené metodou nextLine().

while (true) {
    String temp = in.nextLine();
}

Pod načtení zprávy do proměnné vložíme zprávu do BufferedWriteru metodou write(). Pak ji jednoduše odešleme metodou flush(). Nakonec si necháme vypsat zprávu o úspěšném odeslání:

out.write(temp + "\r\n");
out.flush();
System.out.println("Zpráva: \"" + temp + "\" byla odeslána.");

Konečný zdrojový vypadá takto:

// import potřebných balíčků
import java.io.BufferedWriter;
import java.io.IOException;
import java.io.OutputStreamWriter;
import java.net.Socket;
import java.net.UnknownHostException;
import java.util.Scanner;

public class Client {

    private Socket clientSocket; // socket pro klients
    private Scanner in; // scanner pro načítání dat od uživatele

    //konstruktor třídy Client
    public Client() {
        try {
            this.clientSocket = new Socket("localhost", 8080); // inicializace client socket
            System.out.println("Spuštění klienta proběhlo úspěšně."); // zpráva o úspěšném spuštění
            this.in = new Scanner(System.in); // inicializace Scanner
        } catch (UnknownHostException e) {
            e.printStackTrace();
        } catch (IOException e) {
            e.printStackTrace();
        }

        try {
            BufferedWriter out = new BufferedWriter(new OutputStreamWriter( this.clientSocket.getOutputStream())); //vytvoření BufferedWriter

            while (true) {
                String temp = in.nextLine(); // proměnná pro ukládání zpráv uživatele
                out.write(temp + "\r\n"); // zapsání zprávy do BufferedWriter
                out.flush(); // odeslání zprávy
                System.out.println("Zpráva: \"" + temp + "\" byla odeslána."); // oznámení o úspěšném odeslání
            }
        } catch (IOException e) {
            e.printStackTrace();
        }

    }

    public static void main( String[] args ) {
        Client client = new Client(); // vytvoření instance třídyserver
    }
}

Když budeme chtít spustit celou naši komunikaci, tak musíme postupně spustit jako první server, a pak až klienta, jinak by to nefungovalo.

Klient a server v Javě - Síť v Javě

V příští lekci, Komunikace Klient/Server - Úprava serveru a klienta, si upravíme náš server, aby se na něj mohlo připojit více klientů a obdržet zprávy od serveru.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 131x (29.28 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Java

 

Předchozí článek
Komunikace Klient/Server - Server
Všechny články v sekci
Síť v Javě
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Komunikace Klient/Server - Úprava serveru a klienta
Článek pro vás napsal Filip Stryk
Avatar
Uživatelské hodnocení:
13 hlasů
Aktivity