Vánoční nadílka Vánoční nadílka
Vánoční akce! Daruj lepší budoucnost blízkým nebo sobě. Až +50 % zdarma na dárkové poukazy. Více informací

Lekce 15 - Java chat - Klient - Seznámení se s kostrou aplikace

Java Server pro klientské aplikace Java chat - Klient - Seznámení se s kostrou aplikace

ONEbit hosting Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

V minulých lekcích jsme vytvořili základní Java server, který jsme dokončili lekcí Java server - Vylepšení systému pluginů. Počínaje dnešní lekcí začneme tvořit slibovaný chat jako ukázkovou aplikaci využívající tento univerzální Java server.

Architektura

Klienta budeme psát samozřejmě v Javě v JavaFX frameworku. Budeme se držet MVC architektury, abychom udrželi čitelný kód. Veškeré pohledy budeme psát do samostatných fxml souborů. Logika bude v modelu a vše se bude propojovat přes controller.

Funkce

Chat bude obsahovat ty nejzákladnější funkce pro komunikaci:

  • odeslání zprávy
  • notifikace, že uživatel začal psát zprávu

Nebudu zde implementovat žádné přidávání přátel k jednotlivým kontaktům. Každý uživatel si bude moct psát s každým. Nebude zde také žádný proces registrace/prih­lášení. Při připojení na server pouze uživatel zadá své jméno/přezdívku, pod kterým bude na chatu vystupovat. Pokud bude zájem, implementujeme i end2end šifrované posílání zpráv.

Kostra klienta

Abychom se nezdržovali, vytvořil jsem základní kostru klienta, do které budeme postupem času doplňovat kód. Stáhněte si prosím archiv přiložený na konci lekce, který obsahuje kostru klienta (kromě již vyplněného kódu z dnešní lekce pro případ, že by vám něco nefungovalo).

Archiv obsahuje:

  • kód z předchozích lekcí o tvorbě serveru
  • kostru klienta v modulu client

Modul client obsahuje následující souborovou strukturu:

Struktura modulu klient pro Java server

V balíčku controller se nachází třídy, které reprezentují kontroler pro jednotlivou funkcionalitu. MainController bude obsahovat logiku hlavního okna, které se zobrazí po zapnutí aplikace. ConnectController bude spravovat okno, ve kterém se budeme připojovat k serveru. Balíček model bude obsahovat veškeré modely, které během aplikace vytvoříme a budeme používat. V balíčku service se budou nacházet třídy starající se o komplexnější funkčnost, jako například ChatService, která bude obsahovat metody pro odesílání zpráv.

Třída ChatApp inicializuje JavaFX aplikaci. Třídu LanServerFinder jsme vytvořili v minulé lekci a v budoucnu ji použijeme k hledání serverů v lokální síti. Složka resources obsahuje dodatečné soubory nezbytné pro běh aplikace. Prozatím se zde nacházejí pouze fxml soubory, které slouží jako view pro jednotlivé kontrolery.

Seznámení se s aplikací

Pokud aplikaci spustíme příkazem ./gradlew :client:jfxRun, zobrazí se nám základní okno aplikace.

Hlavní okno klientské aplikace pro Java server

Toto okno je definováno v souboru main.fxml a jeho kontroler se nachází ve třídě MainController.

Okno se skládá ze tří částí:

  • menu: obsahuje pouze tlačítka pro připojení k serveru a ukončení aplikace
  • vlevo se nachází listView, ve kterém se budou zobrazovat připojení uživatelé
  • vpravo je komunikační okno, ve kterém se pro každého uživatele vytvoří samostatná záložka pro komunikaci

Zobrazení lokálních serverů

Druhé samostatné okno, které v aplikaci existuje, se stará o připojení/odpojení k/od serveru. Dále se v tomto okně budou zobrazovat servery z lokální sítě. Okno, které se uživateli zobrazí, je definováno v souboru connect.fxml. Kontroler tohoto okna je ve třídě ConnectController. Obrázek výsledného okna je vidět na obrázku níže.

Okno pro připojení/nalezení Java serveru

Okno je rozděleno do tří části:

  • v horní části se nachází informace a aktuálně připojeném serveru a tlačítko odpojit, které nás odpojí od serveru
  • ve spodní části se nachází textová pole pro zadání adresy a portu serveru a přezdívky, pod kterou budeme v chatu vystupovat; vpravo dole je tlačítko pro připojení k zadanému serveru
  • uprostřed se budou zobrazovat všechny nalezené servery v lokální síti

V balíčku controller se nachází celkem tři kontrolery. Dva z nich jsme si již odprezentovali a logicky by měl přijít na řadu poslední ChatController. Tento kontroler nebude mít vlastní okno, místo toho se bude zobrazovat v hlavním okně a bude obsahovat konverzaci uživatelů a textové pole pro vytvoření nové zprávy s tlačítkem pro odeslání zprávy.

Threadpool

Než začneme s implementací konkrétní logiky pro chat klienta, vytvoříme třídu ThreadPool, pomocí které budeme snadno spouštět úlohy na pozadí. Třídu umístíme do balíčku kořenového balíčku vedle hlavní třídy klienta:

package cz.stechy.chat;

public final class ThreadPool {

    public static final ExecutorService COMMON_EXECUTOR = ForkJoinPool.commonPool();
    public static final Executor JAVAFX_EXECUTOR = Platform::runLater;
    public static final ScheduledExecutorService SCHEDULER = Executors.newSingleThreadScheduledExecutor();

    static void shutDown() {
        COMMON_EXECUTOR.shutdown();
        SCHEDULER.shutdown();

        try {
            COMMON_EXECUTOR.awaitTermination(5, TimeUnit.SECONDS);
        } catch (InterruptedException e) {
            e.printStackTrace();
        }

        try {
            SCHEDULER.awaitTermination(5, TimeUnit.SECONDS);
        } catch (InterruptedException e) {
            e.printStackTrace();
        }
    }

    private ThreadPool() {
        throw new AssertionError();
    }
}

Ve třídě se nacházejí tři veřejné třídní konstanty:

  • COMMON_EXECUTOR - Obecný threadpool na standardní úkony
  • JAVAFX_EXECUTOR - Executor pro vykonání kódu v hlavním vlákně
  • SCHEDULER - Executor pro pozdější spuštění úlohy

Metodou shutdown() bezpečně ukončíme činnost jednotlivých exekutorů. Tuto metodu budeme volat při zavření hlavního okna aplikace. Metodami shutdown() nad jednotlivými exekutory zahájíme proces ukončování exekutorů. Pokud se ukončení z nějakého důvodu nezdaří do pěti vteřin, ukončíme je násilně metodou awaitTermination(). Ve třídě ChatApp, kde se sestavuje hlavní okno, musíme přidat listener na zavření okna:

stage.setOnCloseRequest(windowEvent -> ThreadPool.shutDown());

Tímto bychom měli hotové seznámení se s kostrou klientské aplikace. Příště, v lekci Java chat - Klient - Zobrazení lokálních serverů, implementujeme zobrazení nalezených serverů v lokální síti a připojení k serveru.


 

Stáhnout

Staženo 5x (219.76 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Java

 

 

Článek pro vás napsal Petr Štechmüller
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Autor se věnuje primárně programování v Jave, ale nebojí se ani webových technologií.
Aktivity (2)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!