NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!
NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Java programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.

Lekce 2 - Java server - Parametry serveru

V minulé lekci, Java server - Úvod, jsme si připravili základní strukturu projektu.

V dnešním tutoriálu začneme tvořit serverovou část, konkrétně zpracování parametrů. Veškeré třídy, které vytvoříme, se budou vztahovat k modulu server, není-li uvedeno jinak.

Parametry serveru

Server bude jednoduchá konzolová aplikace, takže veškeré nastavení budeme muset předat pomocí parametrů při spuštění programu. Časem přidáme i jednoduché interaktivní ovládání.

Parametry budou následující:

  • číslo portu: definuje, na jakém portu bude náš server poslouchat
  • počet klientů: maximální počet připojených klientů, kteří budou aktivně komunikovat se serverem
  • velikost čekací fronty: pokud bude na serveru maximální počet klientů, tak se zařadí do čekací fronty

Jednotlivé parametry budou na příkazové řádce odděleny čárkou. Každý parametr se bude skládat z dvojice -název=hodnota. Výsledný formát tedy bude následující:

-port=6298, -clients=2, -max_waiting_queue=5

Když jsme si zadefinovali, jak budou vypadat parametry serveru, můžeme je implementovat do třídy, která se nám bude starat o parsování parametrů z příkazové řádky. Vytvoříme nový balíček s názvem cmd, ve kterém vytvoříme rozhraní IParameterProvider. Toto rozhraní bude definovat metody, pomocí kterých budeme získávat parametry.

package cz.stechy.chat.cmd;

public interface IParameterProvider {

    String DEFAULT_STRING = "";
    int DEFAULT_INTEGER = -1;

    default String getString(String key) {
        return getString(key, DEFAULT_STRING);
    }

    String getString(String key, String def);

    default int getInteger(String key) {
        return getInteger(key, DEFAULT_INTEGER);
    }

    int getInteger(String key, int def);
}

V rozhraní jsme nadefinovali celkem 4 metody. Dvě pro získání textu a dvě pro získání čísla. Využíváme zde možnosti defaultních metod v rozhraní, abychom nemuselu implementovat zbytečně všechny metody.

Nyní si ve stejném balíčku vytvoříme třídu, která bude toto rozhraní implementovat, nazvěme ji CmdParser. Nadefinujeme si konstanty reprezentující názvy jednotlivých parametrů:

public static final String PORT = "port";
public static final String CLIENTS = "clients";
public static final String MAX_WAITING_QUEUE = "max_waiting_queue";

Dále si nadefinujeme Mapu, která bude uchovávat veškeré parametry:

private final Map<String, String> map = new HashMap<>();

Vytvoříme konstruktor třídy, který bude jako parametr přijímat vstupní argumenty z příkazové řádky:

public CmdParser(String[] args) {
    for (String arg : args) {
        arg = arg.replace("-", "");
        String[] raw = arg.split("=");
        map.put(raw[0], raw[1]);
    }
}

V konstruktoru zpracujeme jednotlivé parametry. Nejdříve se zbavíme znaku - před každým názvem parametru, následně rozdělíme jednotlivé dvojice název=hodnota do pole o dvou hodnotách. Tyto hodnoty vložíme do mapy.

Nakonec zbývá implementovat metody, které po nás vyžaduje rozhraní IParameterProvider:

@Override
public String getString(String key, String def) {
    final String s = map.get(key);
    return s == null ? def : s;
}

@Override
public int getInteger(String key, int def) {
    final String s = map.get(key);
    return s == null ? def : Integer.parseInt(s);
}

Implementace je velmi jednoduchá. Z mapy se získá hodnota, která by měla odpovídat klíči. Pokud tato hodnota neexistuje, vrátíme výchozí hodnotu, jinak vrátíme hodnotu, která byla získána z mapy.

Test

Abychom si ověřili, že naše třída funguje jak má, napíšeme si jednoduchý jednotkový test. K vytváření testů máme složku test/. Ve složce test/java/ si vytvoříme odpovídající balíček, tedy: cz.stechy.chat.cmd. Zde vytvoříme novou třídu ParametersTest. Nejdříve si nadefinujeme konstantu, která bude reprezentovat parametry tak, jak budou přicházet z příkazové řádky:

private static final String[] PARAMETERS = {
    "-port=6298", "-clients=5", "-max_waiting_queue=5", "name=test"
};

Dále si vytvoříme proměnnou, která bude typu IParameterProvider:

private IParameterProvider parameterProvider;

V setUp() metodě inicializujeme tuto proměnnou:

@Before
public void setUp() throws Exception {
    parameterProvider = new CmdParser(PARAMETERS);
}

Nyní můžeme otestovat, zda-li jsme správně implementovali rozhraní. Vytvoříme si tedy čtyři testovací metody. Dvě pro získání textu a dvě pro získání čísla:

@Test
public void getStringTest() {
    final String key = "name";
    final String name = "test";
    assertEquals("Chyba, hodnota názvu serveru se neshoduje.", name, parameterProvider.getString(key));
}

@Test
public void getStringNegativeTest() {
    final String key = "unknown";
    final String value = CmdParser.DEFAULT_STRING;
    assertEquals("Chyba, je špatně definovaná výchozí hodnota.", value, parameterProvider.getString(key));
}

@Test
public void getIntegerTest() {
    final String key = "port";
    final int value = 6298;
    assertEquals("Chyba, hodnota portu se neshoduje.", value, parameterProvider.getInteger(key));
}

@Test
public void getIntegerNegativeTest() {
    final String key = "unknown";
    final int value = CmdParser.DEFAULT_INTEGER;
    assertEquals("Chyba, je špatně definovaná výchozí hodnota.", value, parameterProvider.getInteger(key));
}

V první metodě je pozitivní test na získání textu na základě klíče. Druhá metoda obsahuje negativní test, který testuje, zda-li dostanu výchozí hodnotu, pokud klíč není nalezen. Testy pro získání čísla jsou obdobné.

To by bylo pro dnešek vše.

V příští lekci, Java server - Google Guice, implementujeme správu závislostí pomocí knihovny Google guice.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 35x (239.95 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Java

 

Předchozí článek
Java server - Úvod
Všechny články v sekci
Server pro klientské aplikace v Javě
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Java server - Google Guice
Článek pro vás napsal Petr Štechmüller
Avatar
Uživatelské hodnocení:
3 hlasů
Autor se věnuje primárně programování v Javě, ale nebojí se ani webových technologií.
Aktivity