Lekce 9 - Kreslení na Graphics v Java Swing
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 4.- 8. lekci Java Swing, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Dnešní lekci budeme věnovat kreslení.
Kreslení na Graphics
Vytvoříme aplikaci, která má za úkol zastřešit prodej vstupenek do kina. Jak víme, v sálu je mnoho sedadel a pracovník kina by měl v aplikaci vidět, která sedadla jsou již obsazená. Možná by vás napadlo naklikat pro sedadla labely. Pokud by však kino mělo 15 řad a každá řada 30 sedadel, máme to 450 labelů. Asi tušíte, že existuje lepší cesta, než začít bušit JLabel1, JLabel2... A jak by se potom obsluhovaly? V případě, že potřebujeme vykreslit něco náročnějšího, než jen jeden nebo dva obrázky, využijeme Graphics. To spočívá v tom, že na formulář umístíme nějakou komponentu (nejčastěji JPanel nebo Canvas) a na její plátno budeme vykreslovat to, co potřebujeme.
Aplikaci značně zjednodušíme, není třeba aby byla složitá. Bude umět zobrazit jen jeden sál, který bude zpočátku prázdný. Uživatel nakliká myší obsazená sedadla a poté stiskne tlačítko Uložit, které do zvolené lokace uloží jednoduchý txt soubor s informací o obsazenosit sálu. Ukládání si zkusíme proto, abychom se naučili pracovat s dialogy.
Návrh formuláře
Vytvořte si novou Java Application bez hlavní třídy, přidáme do ní nový KinoJFrame, titulek mu nastavíme třeba na "Evidence kinosálu". Přes většinu formuláře natahněte JPanel (je v paletě v sekci Swing Containers), který pojmenujeme platnoJPanel. Pod JPanel přijde JButton se jménem ulozitJButton a textem "Uložit".
...konec náhledu článku...
Pokračuj dál
Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.
Koupit tento kurz
Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.
- Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
- Kvalitní znalosti v oblasti IT.
- Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.
Popis článku
Požadovaný článek má následující obsah:
V tutoriálu se naučíme vykreslovat jednoduché geometrické tvary na Graphics JPanelu a používat 2D pole. Programujeme evidenci kinosálu v Java Swing.
Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.