Lekce 9 - Multithreading v Javě - Runnable, Callable, Future, Executor
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 5.-8. lekci práce s vlákny v Javě, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním tutoriálu se podíváme blíže na rozhraní
Runnable
, Callable
a Future
.
Představíme si jejich metody a rozdíly mezi jednotlivými rozhraními. Ve
druhé části článku se zaměříme na rozhraní Executor
. Tento
díl nebude obsahovat žádné implementace, ty si necháme na příště.
Runnable, Callable a Future
Tato tří rozhraní tvoří základní stavební kameny multithreadingu v Javě.
Runnable
S rozhraním Runnable
jsme se již setkali na začátku, když
jsme vytvářeli vlákna. Jeden ze způsobů, jak vlákno vytvořit, byl pomocí
konstruktoru s parametrem typu Runnable
. Toto rozhraní obsahuje
pouze jednu metodu:
@FunctionalInterface public interface Runnable { public void run(); }
Tělo metody run()
se vykoná ve vlákně a po dokončení se
vlákno ukončí. Na nějaké jednoduché úkoly je toto rozhraní perfektní,
ovšem obsahuje jeden základní nedostatek: pokud by vlákno něco počítalo,
neexistuje žádný snadný způsob, jak informovat "rodiče", že
výpočet doběhl (případně selhal). Museli bychom použít
například semafor, nebo bariéru. Tento neduh se snaží řešit další
rozhraní.
Callable
Rozhraní je generické, to znamená, že při implementaci musíme uvést datový typ do ostrých závorek. Tento datový typ reprezentuje výsledek, který bude metoda po "výpočtu" vracet:
...konec náhledu článku...
Pokračuj dál
Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.
Koupit tento kurz
Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.
- Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
- Kvalitní znalosti v oblasti IT.
- Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.
Popis článku
Požadovaný článek má následující obsah:
V článku se seznámíme s pokročilejšími technikami pro paralelní programování v jazyce Java. Představíme si rozhraní Runnable, Callable, Future a Executor.
Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.