Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Úvod do jazyka Kotlin, platformy a IntelliJ

Vítejte v první lekci populárního kurzu programování v jazyce Kotlin. Postupně se spolu prokousáme těmi nejzákladnějšími konzolovými programy až ke grafickým aplikacím pro platformu Android. V dnešním Kotlin tutoriálu si řekneme něco o historii jazyka, nainstalujeme jej a naprogramujeme svou první Kotlin aplikaci!

Kompletní kurzy programování v Kotlin - Základní konstrukce jazyka Kotlin

Historie jazyka Kotlin

Kotlin by se dal stručně představit jako modernější Java. V roce 2011 JetBrains, firma vyvíjející několik velmi populárních IDE, oznámila nový programovací jazyk pro JVM, běhové prostředí Javy. Aplikace v něm vytvořené tedy fungují všude, kde je nainstalována populární Java, což je jeden z důvodů, proč má smysl investovat do učení se Kotlinu svůj čas. Jeden z členů vývojářského týmu nového jazyka zdůvodnil svůj výtvor tím, že tehdejší náhrada za Javu, Scala, trpěla pomalou kompilací, tedy pomalým převodem Scaly do kódu pro Java prostředí, a mizernou podporou pro vývoj Android aplikací. Přestože Kotlin má jinou syntaxi, tak zkompilovaný kód je plně kompatibilní s Javou, proto se v jazyce Kotlin dají i používat Java knihovny. Od roku 2017 Kotlin je oficiální jazyk pro vývoj pro Android a vsadilo na něj hned několik velkých firem včetně Google. Protože se jedná o relativně nový jazyk, tak si s sebou z minulosti nenese nejrůznější problémy a nabízí řadu moderních přístupů.

Vlastnosti jazyka Kotlin

Programovací jazyk Kotlin - Základní konstrukce jazyka Kotlin

Po stránce návrhu se jedná o objektový, kompilovaný jazyk s typovou kontrolou. Poměrně blízko tak má k jazykům jako jsou Swift, Scala a jim podobným. Kotlin je od úplného začátku, kdy firma JetBrains oznámila jeho vývoj, open source a proto aplikace v něm napsané jdou spustit téměř na všech operačních systémech. Kotlin je zpětně kompatibilní.

V Kotlinu si můžete napsat cokoliv co byste napsali v jazyce Java. Chcete si napsat Android aplikaci? Použijete Kotlin. Chcete si napsat okenní aplikaci v JavaFX/Swing? Použijete Kotlin. Chcete si napsat grafickou hru? Použijete opět Kotlin.

Kotlin lze použít i na tvorbu webových aplikací. Existuje řada knihoven, které podporují Kotlin jako například Spring, Vert.x a nebo oficiální knihovna od JetBrains, Ktor. Pro psaní frontendu můžeme použít Kotlinx.html.

Jak již bývá zvykem u modernějších jazyků, jako např. u Dartu, Kotlin umožňuje své vlastní zdrojové kódy zkompilovat do jazyka JavaScript. Ať již z jakéhokoliv důvodu potřebujete vyvíjet v JavaScriptu, můžete psát v Kotlinu, který se vám poté do JavaScriptu zkompiluje. Tato možnost je v současné době ještě experimentální.

Instalace

Protože Kotlin běží na JVM, je zapotřebí mít nainstalovaný Java SDK (Klikneme na Accept License Agreement a zvolíme verzi podle našeho OS, nejčastěji asi "Windows x64"). Po instalaci Java SDK stačí pouze nainstalovat IDE, Intellij. Intellij má dvě verze, Ultimate Edition a Community Edition. Ultimate edition je placená a nabízí více možností pro vývojáře. Nám bohatě postačí Community Edition, které je zdarma.

Stažení IDE IntelliJ - Základní konstrukce jazyka Kotlin

Poté, co si stáhneme IntelliJ a spustíme instalační program, stačí jen klikat na tlačítko "Další". Po instalaci IntelliJ spusťte. Mělo by na nás vyskočit následující okno ohledně importování nastavení (např. klávesových zkratek) z jiného IDE. Import můžeme zamítnout.

Import nastavení do IntelliJ - Základní konstrukce jazyka Kotlin

Klikneme na "Ok" a dále vybereme vzhled našeho IDE.

Výběr vzhledu IDE IntelliJ - Základní konstrukce jazyka Kotlin

Vyberte si jaký vzhled vám vyhovuje a poté klikněte na "Next". S klikáním na "Next" pokračujeme dokud se nám nezobrazí následující okno:

IntelliJ Kotlin projekt - Základní konstrukce jazyka Kotlin

Kliknutím na "Create New Project" založíme nový projekt. Mělo by se nám zobrazit nové okno, kde po levé straně uvidíme Kotlin. Vybereme jej a klikneme na tlačítko "Next".

Nový Kotlin projekt v IntelliJ IDE - Základní konstrukce jazyka Kotlin

Jako jméno projektu vyplníme HelloWorld a klikneme na "Finish".

Základní konstrukce jazyka Kotlin

Dále je zapotřebí vytvořit Kotlin soubor, kam budeme psát náš kód. Klikneme pravým tlačítkem myši na složku src/ po levé straně a zvolíme 'New' -> 'Kotlin File/Class'.

Vytvoření nového Kotlin souboru - Základní konstrukce jazyka Kotlin

V dalším kroku souboru přiřadíme název Main.kt a potvrdíme "Ok".

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text.

Otevřeme náš Main.kt soubor a připíšeme do něj následující kus kódu:

fun main(args: Array<String>) {
    println("Hello, World!")
}

Kód definuje funkci main(), to je hlavní funkce, která se vždy spustí se startem programu. Asi tušíte, že fun označuje funkci. Část s args a Array zatím nemusíme řešit, je zde pro případ, kdybychom chtěli programu předat nějaké argumenty z příkazové řádky. Důležité jsou složené závorky { a }. Mezi ně (do funkce main()), budete v základních lekcích psát vždy svůj kód.

Kód v main() funkci vypisuje známý pozdrav do speciálního okna, které najdete pod editorem. Právě sem budete později také psát i vstup z klávesnice, na který budou programy z dalších lekcí reagovat. println() je funkce, která vypíše text do konzole. Funkce mohou obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě funkce println() je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky String) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu Kotlin rozuměl a nezaměňoval ho s jinými příkazy. Můžete si text zkusit upravit a vypsat tak nějakou svou hlášku. Pro tvorbu jiných programů samozřejmě řádek s výpisem tohoto textu odstraníme. main() funkci naopak u všech svých dalších programů ponecháme.

Svůj první program spustíme zeleným tlačítkem "Play" v horní liště. V konzoli níže se objeví vypsaný text.

Hello World v Kotlinu - Základní konstrukce jazyka Kotlin

Kotlin vs. Java

Tímto dnes skončíme. Již jste se skamarádili s IntelliJ a víte, jak snadno spustit Kotlin kód. Pro ty z vás, kteří přecházejí z Javy nebo mají hlubší povědomí o tom jak funguje, uvedu ještě rozdíly oproti Kotlin. Vy ostatní tuto pasáž ignorujte, zbytečně by vás zmátla a vše si vysvětlíme během kurzu.

Kotlin oproti Javě NEobsahuje

Následující funkcionality jazyka Java se časem ukázaly jako problematické a proto je Kotlin NEimplementoval:

  • Checked Exceptions
  • Primitivní typy (které nejsou třídy)
  • Statika
  • Ternární operátor

Kotlin oproti Javě obsahuje navíc

Následující funkcionality naopak autoři Javy stále nepřidali, jsou to:

  • Jednodušší lambda výrazy a inline funkce
  • Extension funkce
  • Null-safety (konec NullPointerEx­ception :) )
  • Smart casts
  • Řetězcové šablony
  • Vlastnosti (gettery/settery co se implementují samy)
  • Primární konstruktory
  • First-class delegation
  • Automatické odvozování datových typů
  • Singletony
  • Declaration-site variances a Type projections (generika)
  • Range expressions (rozsahy)
  • Přetěžování operátorů
  • Companion objects
  • Datové třídy
  • Oddělená rozhraní pro read-only a mutable kolekce
  • Coroutines

V příští lekci, Proměnné, typový systém a parsování v Kotlin, se naučíme se pracovat s proměnnými a získávat vstup od uživatele.


 

Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka Kotlin
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Proměnné, typový systém a parsování v Kotlin
Článek pro vás napsal Samuel Kodytek
Avatar
Uživatelské hodnocení:
135 hlasů
Autor se věnuje všem jazykům okolo JVM. Rád pomáhá lidem, kteří se zajímají o programování. Věří, že všichni mají šanci se naučit programovat, jen je potřeba prorazit tu bariéru, který se říká lenost.
Aktivity