NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Java programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!

Lekce 1 - Proč je web jako kožené boty, a kdy je potřeba nový pár?

Sedmimílové boty – pohádkové střevíce, které umožní majiteli cestovat na velké vzdálenosti - "co krok to sedm mil". Co kdyby boty byly váš web a sedm mil, bylo sedm objednávek za hodinu…?

Vítejme do série o tvorbě webu. V průběhu několika lekcí se společně zaměříme na proces tvorby webu tak, aby vše šlapalo jak má. Zavadíme o profese webového průmyslu a nakonec se podíváme do duše našeho zákazníka. To abychom zjistili, co před námi ukrývá. A proč nenakoupil víc. Řeč bude mimo jiné o brandingu, to abychom nahlédli do duše vašeho brandu a zajistili mu silnou pozici na trhu. Není na co čekat, pojďme na to.

V této lekci se zaměříme na to, jak postavit business na webu, který začne prodávat naše produkty, jak dlouho nový web vydrží a kolik nás to bude stát.

Marketing se změnil

Prodej se přesunul do online prostředí, tržnice a obchody utnuly léta nepřerušeného prodeje. Jak se z "covidové doby" nezbláznit a zachránit business? Přijde v září další vlna? Kdo ví…

Jedno je jisté, schopnost adaptace vždy byla a bude klíčová pro všechny podnikatele. Dokážeme se adaptovat na nadcházející měsíce? Nebudeme potřebovat web, který zastoupí naši prodejnu nebo zvýší prodeje?

Proč web potřebujeme i my

Počet webů a obzvlášť e-shopů na světovém i českém trhu raketově roste. Meziroční přírůstek za minulý rok činil v ČR okolo 2000–3000 tisíc webů. A není se čemu divit. Nejasná situace v "covidovém období" zamávala s businessem nejednoho podnikatele.

Trh se přesunul do onlinu, a více než kdy předtím je klíčová schopnost adaptace. Adaptace na webové prostředí a jeho neúprosná pravidla.

Tvorba webu - Marketing na webu

Jaká je životnost webu?

Stejně jako kožené boty i web může vydržet roky. Střevíce, které budou dědit generace a generace po nás, ale nejsou ty nejlevnější na trhu. A stejně tak web. Jestli chceme kvalitní a nadčasový web, musíme si připlatit.

A za hubičku to zrovna nebude. Nový web sice nezdědí ani naše děti. Běžná životnost webu je maximálně 3-7 let, avšak i tak jde o dobrou investici, která nás posune o míle daleko. Dobře udělaný web dokáže zvýšit náš výdělek v řádů desetinásobků.

Kolik web stojí

Nechceme odrazovat už na začátku, ale web stojí peníze, úsilí jak klienta, tak návrháře webu a práce na něm může trvat i několik měsíců. Pro ty, kdo to s webem myslí vážně, jsou marketingové agentury a šikovní jednotlivci – grafici, copywriteři, webdesigneři atd. O nich ale až příště. Obyčejný web, možná jakž takž funguje, dobrý web prodává (produkty, informace…), a to jako ďas.

Vysoká cena samozřejmě není záruka kvality, ale dokáže napovědět o kvalitě, kterou můžeme očekávat.

Cíle webu

Cílem webu je vytvořit klientovi přínos – ten může být v mnohé podobě. Web může prodávat zboží, může předávat informace, takže obsah je produktem webu. Web může získávat e-maily a telefonní čísla pro pozdější použití. Web může nabídnout mnohé využití, a tudíž je nutné určit cíle webu ještě před jeho vytvořením. Chceme prodávat produkty? Chceme, aby lidé četli naše články? …

První krok k novému webu

Pokud web ještě nemáme a uvažujeme o něm, je nutné ujasnit si, jaký druh webové stránky potřebujeme. Stejně jako jsou mokasíny, polobotky, kotníkové boty a tak dále, jsou i druhy webových stránek.

Kožené boty - Marketing na webu

Druhy webových stránek

Téměř všechny weby, na které na českém internetu narazíme, se dělí na 3 druhy:

  • Webová aplikace - je prostředek, který uživateli usnadní život, pomůže s jeho problémem a na její vytvoření je potřeba převážně programátor. Doménou aplikace je na rozdíl od všech ostatních druhů interakce. Dobrým příkladem jsou sociální sítě.
  • Webová prezentace - stojí na opačném spektru webů. Více než na interaktivnosti je založená na informacích, které uživatel na webu najde. Web a jeho obsah jsou produktem samotným. Příkladem mohou být informační kanály jako zprávy, blogy apod.
  • E-shopy – obdoba kamenných obchodů 21. století. Všichni už jsme na e-shopu nakupovali, tudíž není potřeba zabíhat do detailů. Co se týče charakteristik, e-shop je přibližně ve středu spektra. Bere si část z webové aplikace, kterou doplňuje část z webové prezentace. O prodeji přece jenom rozhoduje právě obsah (text, který přesvědčí o koupi), tudíž jsou e-shopy nakloněné spíše na stranu webových prezentací.

Nutno zmínit, že často narazíme na tzv. "hybridy". Weby, které kombinují charakteristiky webové aplikace a webové prezentace apod. Avšak my, se v naši sérii zaměříme převážně na webové prezentace a e-shopy.

Příště, až budeme na svém oblíbeném webu, zapřemýšlejme, o jaký druh jde.

Jak se starat o web?

Teď lehce předběhneme. Řekněme, že web už je hotový, ale co teď? Stejně jako musíme kožené boty čistit a leštit a lakovat, tak musíme dbát i o blaho našeho webu. Web musíme plnit obsahem, měnit jeho části dle aktuálnosti a sem tam ho vzít do společnosti a ukázat ho lidem na dobrém světle. Teď mluvíme o sociálních sítích.

Instagram - Marketing na webu

Kdy redesignovat web

Každé boty jednou doslouží nebo vyjdou z módy. Ani web není věčný a po čase prostě musíme sáhnout po novém.

Přijde nám, že web už neplní svoji funkci? Postrádá funkce, které potřebujeme, anebo dokonce odrazuje potenciální návštěvníky od koupi. V takové chvíli je dobré začít přemýšlet o redesignu– předělání webu.

Ať už je důvod redesignu jakýkoliv, dokonce může být i čistě estetický, je nutné postupovat opatrně. Jinak můžeme přijít o všechno, co jsme vybudovali v minulých letech. Klíčové je ujasnit si, co na starém webu fungovalo, a co by naopak bylo dobré zlepšit.

Google Analytics

K takovému rozhodování nám pomůžou data z Google Analytics. Jestli na našem webu nejsou, přidejme je tam ještě dnes a s redesignem počkejme, dokud neuvidíme první data. S rozhodováním co na web dát či nedat nám pomůže pomoct i náš klient.

Rekapitulace

Na konec si uděláme krátké shrnutí. Nyní už známe životní koloběh webu. Už víme, že web není zadarmo, tušíme jeho životnost a dokážeme si představit jeho potenciál. Známe druhy a účely webů a dokážeme usoudit, kdy je potřeba redesign.

V příští lekci, Velký průvodce všech profesí, které vytváří weby , se podíváme pod pokličku názvům jako SEO specialista, copywriter, PPC master, CRO. Také si řekneme, kdo vytváří web a jakou práci obnáší jednotlivé profese.


 

Všechny články v sekci
Marketing na webu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Velký průvodce všech profesí, které vytváří weby
Článek pro vás napsal Jan Kaláb
Avatar
Uživatelské hodnocení:
55 hlasů
Jan Kaláb
Aktivity