Lekce 1 - Proč je web jako kožené boty, a kdy je potřeba nový pár?
Sedmimílové boty – pohádkové střevíce, které umožní majiteli cestovat na velké vzdálenosti - "co krok to sedm mil". Co kdyby boty byly váš web a sedm mil, bylo sedm objednávek za hodinu…?
Vítejme do série o tvorbě webu. V průběhu několika lekcí se společně zaměříme na proces tvorby webu tak, aby vše šlapalo jak má. Zavadíme o profese webového průmyslu a nakonec se podíváme do duše našeho zákazníka. To abychom zjistili, co před námi ukrývá. A proč nenakoupil víc. Řeč bude mimo jiné o brandingu, to abychom nahlédli do duše vašeho brandu a zajistili mu silnou pozici na trhu. Není na co čekat, pojďme na to.
V této lekci se zaměříme na to, jak postavit business na webu, který začne prodávat naše produkty, jak dlouho nový web vydrží a kolik nás to bude stát.
Marketing se změnil
Prodej se přesunul do online prostředí, tržnice a obchody utnuly léta nepřerušeného prodeje. Jak se z "covidové doby" nezbláznit a zachránit business? Přijde v září další vlna? Kdo ví…
Jedno je jisté, schopnost adaptace vždy byla a bude klíčová pro všechny podnikatele. Dokážeme se adaptovat na nadcházející měsíce? Nebudeme potřebovat web, který zastoupí naši prodejnu nebo zvýší prodeje?
Proč web potřebujeme i my
Počet webů a obzvlášť e-shopů na světovém i českém trhu raketově roste. Meziroční přírůstek za minulý rok činil v ČR okolo 2000–3000 tisíc webů. A není se čemu divit. Nejasná situace v "covidovém období" zamávala s businessem nejednoho podnikatele.
Trh se přesunul do onlinu, a více než kdy předtím je klíčová schopnost adaptace. Adaptace na webové prostředí a jeho neúprosná pravidla.
Jaká je životnost webu?
Stejně jako kožené boty i web může vydržet roky. Střevíce, které budou dědit generace a generace po nás, ale nejsou ty nejlevnější na trhu. A stejně tak web. Jestli chceme kvalitní a nadčasový web, musíme si připlatit.
A za hubičku to zrovna nebude. Nový web sice nezdědí ani naše děti. Běžná životnost webu je maximálně 3-7 let, avšak i tak jde o dobrou investici, která nás posune o míle daleko. Dobře udělaný web dokáže zvýšit náš výdělek v řádů desetinásobků.
Kolik web stojí
Nechceme odrazovat už na začátku, ale web stojí peníze, úsilí jak klienta, tak návrháře webu a práce na něm může trvat i několik měsíců. Pro ty, kdo to s webem myslí vážně, jsou marketingové agentury a šikovní jednotlivci – grafici, copywriteři, webdesigneři atd. O nich ale až příště. Obyčejný web, možná jakž takž funguje, dobrý web prodává (produkty, informace…), a to jako ďas.
Vysoká cena samozřejmě není záruka kvality, ale dokáže napovědět o kvalitě, kterou můžeme očekávat.
Cíle webu
Cílem webu je vytvořit klientovi přínos – ten může být v mnohé podobě. Web může prodávat zboží, může předávat informace, takže obsah je produktem webu. Web může získávat e-maily a telefonní čísla pro pozdější použití. Web může nabídnout mnohé využití, a tudíž je nutné určit cíle webu ještě před jeho vytvořením. Chceme prodávat produkty? Chceme, aby lidé četli naše články? …
První krok k novému webu
Pokud web ještě nemáme a uvažujeme o něm, je nutné ujasnit si, jaký druh webové stránky potřebujeme. Stejně jako jsou mokasíny, polobotky, kotníkové boty a tak dále, jsou i druhy webových stránek.
Druhy webových stránek
Téměř všechny weby, na které na českém internetu narazíme, se dělí na 3 druhy:
- Webová aplikace - je prostředek, který uživateli usnadní život, pomůže s jeho problémem a na její vytvoření je potřeba převážně programátor. Doménou aplikace je na rozdíl od všech ostatních druhů interakce. Dobrým příkladem jsou sociální sítě.
- Webová prezentace - stojí na opačném spektru webů. Více než na interaktivnosti je založená na informacích, které uživatel na webu najde. Web a jeho obsah jsou produktem samotným. Příkladem mohou být informační kanály jako zprávy, blogy apod.
- E-shopy – obdoba kamenných obchodů 21. století. Všichni už jsme na e-shopu nakupovali, tudíž není potřeba zabíhat do detailů. Co se týče charakteristik, e-shop je přibližně ve středu spektra. Bere si část z webové aplikace, kterou doplňuje část z webové prezentace. O prodeji přece jenom rozhoduje právě obsah (text, který přesvědčí o koupi), tudíž jsou e-shopy nakloněné spíše na stranu webových prezentací.
Nutno zmínit, že často narazíme na tzv. "hybridy". Weby, které kombinují charakteristiky webové aplikace a webové prezentace apod. Avšak my, se v naši sérii zaměříme převážně na webové prezentace a e-shopy.
Příště, až budeme na svém oblíbeném webu, zapřemýšlejme, o jaký druh jde.
Jak se starat o web?
Teď lehce předběhneme. Řekněme, že web už je hotový, ale co teď? Stejně jako musíme kožené boty čistit a leštit a lakovat, tak musíme dbát i o blaho našeho webu. Web musíme plnit obsahem, měnit jeho části dle aktuálnosti a sem tam ho vzít do společnosti a ukázat ho lidem na dobrém světle. Teď mluvíme o sociálních sítích.
Kdy redesignovat web
Každé boty jednou doslouží nebo vyjdou z módy. Ani web není věčný a po čase prostě musíme sáhnout po novém.
Přijde nám, že web už neplní svoji funkci? Postrádá funkce, které potřebujeme, anebo dokonce odrazuje potenciální návštěvníky od koupi. V takové chvíli je dobré začít přemýšlet o redesignu– předělání webu.
Ať už je důvod redesignu jakýkoliv, dokonce může být i čistě estetický, je nutné postupovat opatrně. Jinak můžeme přijít o všechno, co jsme vybudovali v minulých letech. Klíčové je ujasnit si, co na starém webu fungovalo, a co by naopak bylo dobré zlepšit.
Google Analytics
K takovému rozhodování nám pomůžou data z Google Analytics. Jestli na našem webu nejsou, přidejme je tam ještě dnes a s redesignem počkejme, dokud neuvidíme první data. S rozhodováním co na web dát či nedat nám pomůže pomoct i náš klient.
Rekapitulace
Na konec si uděláme krátké shrnutí. Nyní už známe životní koloběh webu. Už víme, že web není zadarmo, tušíme jeho životnost a dokážeme si představit jeho potenciál. Známe druhy a účely webů a dokážeme usoudit, kdy je potřeba redesign.
V příští lekci, Velký průvodce všech profesí, které vytváří weby , se podíváme pod pokličku názvům jako SEO specialista, copywriter, PPC master, CRO. Také si řekneme, kdo vytváří web a jakou práci obnáší jednotlivé profese.