Aktuálně: Postihly zákazy tvou profesi? Poptávka po ajťácích prudce roste, využij slevové akce 50% výuky zdarma!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se Javy
Discount week - May - 50

Lekce 5 - Implementace Dijkstrova algoritmu - Nejkratší cesta grafu

V minulé lekci, Tok v síti a Dinicův algoritmus na hledání maximálního toku, jsme si ukázali definice toku v síti, souvisejících pojmů a implementace jednoho z algoritmů na hledání maximálního toku zvaného Dinicův algoritmus.

Dijkstrův algoritmus je nejpopulárnější a nejpoužívanější algoritmus na hledání nejkratší cesty v grafu. Myšlenka je jednoduchá. Chceme znát nejkratší cestu z jednoho uzlu do všech ostatních. K odstartování potřebujeme kromě grafu znát počáteční uzel.

Tento článek je velmi technický a věnuje se konkrétní implementaci algoritmu v jazyce Java. Jelikož používá jen základní syntaxi, tak při drobné změně struktur se dá algoritmus lehce převést do libovolného programovacího jazyka. Jelikož je algoritmus složitější, zejména díky dalším strukturám, které si musíme definovat, je jeho implementace a teorie takto rozdělena.

Algoritmus

Na úvod si alespoň stručně zopakujme jak algoritmus funguje.

Vstup

Na stupu máme ohodnocený graf G a počáteční vrchol s.

Výstup

Jako výstup požadujeme:

  • pole vzdáleností, udávající nejkratší vzdálenosti mezi uzlem u a všemi ostatními
  • pole předchůdců

Popis algoritmu

Pro každý vrchol v máme 3 možné stavy:


 

...konec náhledu článku...
Pokračuj dál

Znalosti v hodnotě stovek tisíc získáš za pár korun

Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.

Omezená nabídka: Nauč se vše a ušetři

Koupit lekce a funkce postupně a po jednom 40 bodů
Koupit všechny aktuálně dostupné lekce s funkcí odevzdávání úloh za exkluzivní cenu 34 bodů (85 Kč)
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
Koupí tohoto výhodného balíčku získáš přístup ke všem 9 lekcím s kontrolou a certifikací a ještě navíc ušetříš 15 Kč. Nabídka je omezená pouze pro první lekce z kurzu a obsahuje exkluzivní slevu 15%.
34 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo odpovídá 100 Kč 85 Kč

Pozor, pokud si koupíš pouze tuto lekci, ztratíš nárok na speciální slevu 15% na balíček všech lekcí.

Koupit jen lekci 10 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
10 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo odpovídá 25 Kč

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Co od nás v dalších lekcích dostaneš?
  • Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
  • Kvalitní znalosti v oblasti IT.
  • Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V tomto článku rozebereme implementaci Dijkstrova algoritmu, koukneme se na úskalí a ukážeme si, jak rozložit původní algoritmus na jednoduché objekty.

Body získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Článek pro vás napsal Ondřej Michálek
Avatar
Autor se věnuje teoretické informatice. Ve svých volných chvílích nepohrdne šálkem dobrého čaje, kaligrafickým brkem a foukací harmonice.
Aktivity (6)