Lekce 2 - Tvorba firemní identity - Logo
V minulé lekci, Tvorba firemní identity - Úvod, jsme se seznámili s pojmem firemní identita. Vysvětlili jsme si, proč je pro nás důležitá, a také jsme si ukázali rozdíl mezi firemní identitou a značkou. Následně jsme se ve zbylé části lekce podrobněji zabývali nejdůležitějšími prvky firemní identity.
V dnešní lekci si představíme naši fiktivní firmu, pro kterou budeme po zbytek tohoto online kurzu identitu vytvářet. Dále se seznámíme s písmem a paletou barev, kterou budeme využívat a ve zbývající části lekce z našeho návrhu vytvoříme vektorové logo.
Představení firmy
Naše fiktivní firma, pro kterou budeme po zbytek tohoto online kurzu vytvářet firemní identitu, nese název PCB Runner. Firma se zabývá návrhem a následnou realizací plošných spojů.
O vhodnosti názvu firmy, barvách, písmu, logu a podobně bychom určitě mohli vést rozsáhlou diskuzi. Berte tedy, prosím, na vědomí, že se jedná pouze o online kurz zabývající se tvorbou firemní identity, nikoliv vytváření identity pro skutečnou firmu.
Paleta barev
Při výběru vhodných barev pro naši firemní identitu se můžeme inspirovat například na webové stránce Adobe Color. V sekci Trendy nalezneme položku Grafický design, pod kterou se skrývají stovky palet, které jsou vhodné pro loga, vizitky, plakáty a podobně. Tato sbírka palet představuje barevné trendy z nejlepších děl grafického designu na Behance. Další palety včetně ukázek také nalezneme v sekci Prozkoumat.
Pro naši fiktivní firmu PCB Runner jsem sestavil následující paletu barev:
Hlavní barvy
- Hlavní černá – HEX (
#1F1F24
), RGB (31
,31
,36
) - Hlavní zelená – HEX (
#28F5BE
), RGB (40
,245
,190
)
Doplňující barvy
- Černá #1 – HEX (
#27272D
), RGB (39
,39
,45
) - Černá #2 – HEX (
#35353D
), RGB (53
,53
,61
) - Zelená #1 – HEX (
#1BE0AB
), RGB (27
,224
,171
) - Zelená #2 – HEX (
#43FECB
), RGB (67
,254
,203
)

Písmo
Při výběru písma nám naopak pomůže webová stránka Adobe Fonts. Nalezneme zde desetitisíce již
vytvořených sad písem a nespočet skvělých písem. Jednou z výhod této
služby je, že po výběru písma stačí jen kliknout na tlačítko
Activate font
a do několika sekund můžeme s daným písmem
pracovat v aplikaci Adobe Photoshopu.
Naši firemní identitu budeme tvořit pomocí písma
Proxima Nova
. Pro tvorbu nadpisů budeme využívat
Proxima Nova Bold
, pro běžné texty pak
Proxima Nova Semi Bold
a Regular
.

Logo
Logo je unikátní grafický symbol, který prezentuje naši firmu. Mělo by být jednoduché, snadno zapamatovatelné a vycházet ze zaměření naší firmy.
Vzhledem k názvu naší firmy (PCB Runner) bude v našem případě tvořit základ loga čtverec se čtyřiceti osmi malými obdélníky. Tato kombinace má představovat procesor. Uvnitř čtverce (procesoru) se bude nacházet běžící stickman vytvořený z devíti úseček a pěti kruhů, které mají představovat plošné spojení. Náčrt toho loga můžete vidět na obrázku níže:

Tvorba loga
Vzhledem k tomu, že tento online kurz navazuje na předchozí kurz Základy Adobe Photoshopu, budeme v rámci celého kurzu využívat vektorové nástroje, které nám nabízí aplikace Adobe Photoshop. Adobe Photoshop nám poskytuje vektorové nástroje a zároveň umožňuje uložit vektorový obsah ve formátech PSD či EPS. Nikdy nám však nevytvoří skutečný vektorový soubor. Adobe Photoshop oproti jiným vektorovým programům, jako je například Adobe Illustrator nebo CorelDraw, vytváří vektorové kontejnery s rastrovým obsahem. Tyto kontejnery se výrazně liší od kontejnerů s vektorovým obsahem, které vytvářejí výše zmíněné aplikace. Pro tvorbu loga a dalších vektorových materiálů by tedy bylo vhodnější využít například aplikace Adobe Illustrator. Jelikož se v tomto kurzu jedná pouze o názornou ukázku postupu, vystačíme si s nástroji, které nám poskytuje Adobe Photoshop.
Pokud jsme s náčrtem našeho loga spokojeni, můžeme začít s tvorbou vektorového loga. Spustíme si aplikaci Adobe Photoshop a pomocí klávesové zkratky Ctrl + N vytvoříme nový dokument. Následně si na pozadí dokumentu otevřeme náš náčrt, ten nám následně pomůže při umisťování vodítek. Vrstvu s náčrtem uzamkneme, abychom si s ní během práce s vodítky nehýbali.

Nyní můžeme začít s umisťováním vodítek. Nové vodítko přidáme vždy kliknutím na Zobrazení > Nové vodítko. Nebo si můžeme pomocí klávesové zkratky Ctrl + R zobrazit pravítka a následně už jen vždy táhnout z vodorovného pravítka pro přidání vodorovného vodítka a ze svislého pravítka pro přidání svislého vodítka. Začneme tím, že si pomocí jednoho vodorovného a svislého vodítka určíme střed dokumentu. Dále do dokumentu přidáme další čtyři vodítka, kterými si určíme velikost čtverce (procesoru).

V dalším kroku budeme stejným způsobem pokračovat s umisťováním vodítek pro jednotlivé obdélníky (konektory). Zde si však umístíme pouze jedno vodítko a následně vytvoříme obdélník. Pomocí toho si zajistíme, že mezi jednotlivými vodítky budeme mít stejné rozestupy.

Následně přidáme další čtyři vodítka, která nám budou určovat délku jednotlivých konektorů.

V tuto chvíli máme vše pro základ loga připravené. Z panelu nástrojů
si zvolíme Nástroj zaoblený obdélník a začneme vytvářet
jednotlivé tvary.

V dalším kroku sloučíme vytvořené tvary do jednoho, vrstvu
přejmenujeme na procesor
a kliknutím na Zobrazit > Vymazat
vodítka odebereme všechna již nepotřebná vodítka.

Nyní si stejným způsobem nachystáme všechna vodítka pro našeho
stickmana. Následně jej pomocí nástrojů tvarů vytvoříme. Vytvořené
tvary sloučíme do jednoho, vrstvu přejmenujeme na stickman
a
vodítka odebereme. Na obrázku níže můžete vidět konečnou podobu loga pro
naši fiktivní firmu PCB Runner.

V příští lekci, Tvorba firemní identity - Grafický manuál I, se budeme zabývat návrhem firemních vizitek a grafického manuálu. Ten nám následně bude sloužit jako průvodce stylem naší firmy.