IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Tvorba firemní identity - Úvod

Vítejte u první lekce kurzu o tvorbě firemní identity v Adobe Photoshopu. Tento kurz navazuje na sérii Základy Adobe Photoshopu, kterou již máme za sebou. Jak již z názvu vyplývá, v tomto on-line kurzu se naučíme od základů vybudovat identitu pro naši firmu. Vysvětlíme si, jak správně vybrat vhodnou paletu barev, písmo, řez písma a podobně. V průběhu kurzu si vytvoříme logo, grafický manuál a také vizitku. Nezapomeneme ani na sociální sítě, reklamní bannery či propagační materiály.

Co je firemní identita

Firemní grafika v Adobe Photoshop

Pod pojmem firemní identita si pravděpodobně většina z vás představí logo, vizitku či hlavičkový papír. Ve skutečnosti se ale pod tímto pojmem skrývá mnohem více věcí. Firemní identitu tvoří všechny věci, které můžeme spojit s vizuální identitou firmy. Například tedy logo, slogan, barvy, písmo, webové stránky, sociální sítě, uniformy zaměstnanců či grafika na firemních automobilech. Kromě designu patří do firemní identity také kultura, interní a externí komunikace.

Nepleťte si však pojem firemní identita a značka. Jako příklad si můžeme uvést firmu Hardwario. Tato firma má své logo, svou firemní kulturu a podobně. Zároveň pod touto firemní identitou zaštiťuje několik značek, jednou z nich je například BigClown. Mějte tedy na paměti, že i malá firma pouze s jednou značkou může rozlišovat mezi celkovou firemní identitou a značkou, kterou pouze cílí na zákazníka.

Proč je pro nás firemní identita důležitá

Firemní identita je tváří našeho podnikání, která nám pomáhá odlišit naše podnikání od konkurence a zároveň vyniknout potenciálním zákazníkům na našem trhu. Firemní identita se také vyskytuje ve všech našich marketingových materiálech a tak pomáhá zvyšovat povědomí o naší firmě a zároveň dělá na trhu naši firmu více autoritativní. Kvalitně zpracovaná identita může také pomoci vybudovat loajalitu a důvěru zákazníků, protože umožňuje vytvořit spojení mezi produktem a našim podnikáním.

Prvky firemní identity

V následující části lekce si krátce představíme vybrané prvky firemní identity. Některými z nich se pak budeme podrobněji zabývat až v lekcích dalších.

Název

Název firmy je jedním z nejdůležitějších prvků firemní identity – vymyslet jej ale nebývá snadné. Vhodný název by měl být snadno zapamatovatelný, dobře vyslovitelný a také by měl naši firmu dostatečně odlišovat od konkurence. Důležité také je, aby nás název v budoucnu nijak neomezoval. V neposlední řadě je také vhodné zjistit, zdali je možné získat ochrannou známku a také doménu.

Slogan

Slogan je velmi krátký textový útvar, který by měl být snadno zapamatovatelný a výstižný. Jeho účelem je zaujmout a zároveň spojit firmu s daným produktem.

Písmo

Při výběru písma bychom se měli omezit na dvě až tři rodiny. To obvykle zahrnuje primární písmo firmy, sekundární písmo pro konkrétní účely a například ještě písmo pro uživatelské rozhraní. Stejně jako barvy, tak i různé typy písma působí na psychiku člověka. Pojďme se podívat na čtyři základní skupiny písma a jejich význam:

  • Patkové – Důvěryhodné, tradiční, dobře čitelné.
  • Bezpatkové – Lehké a přehledné, dodává elegantní vzhled.
  • Ručně psané – Hůře čitelné, představuje pocit luxusu či ženskosti.
  • Nadpisové – Velmi výrazné písmo, nemělo by být využíváno pro běžné texty.

Barvy

Dalším velmi důležitým prvkem firemní identity jsou barvy. Opět nám pomáhají zejména se odlišit od konkurence a také působí na psychiku člověka. Každá barva má v sobě určitý psychologický obsah závislý na osobnosti člověka a jeho emočních stavech. Pojďme se podívat na významy některých základních barev:

  • červená – Červená je barva vášně, vzrušení a síly.
  • oranžová – Oranžová je vysoce energetická barva, která představuje vzrušení a přívětivost.
  • žlutá – Žlutá je barva slunečního svitu, vyvolává pocit štěstí.
  • zelená – Zelená je barva uvolnění a klidu.
  • modrá – Modrá barva představuje pocit bezpečí a důvěryhodnosti.
  • fialová – Fialová je královská barva, vyvolává pocit luxusu.
  • hnědá – Hnědá je barva bezpečí, představuje věčnost a robustnost.
  • černá – Černá je barva nekonečnosti, vznešenosti a elegance. Někdy také bývá označována jako barva smrti.
  • bílá – Bílá barva představuje mír, nevinnost, čistotu a sílu.
Firemní grafika v Adobe Photoshop

Velkou roli také hraje odstín barvy, sytost barvy či světlost barvy. Při sestavování dobré palety barev bychom si vždy měli vybrat:

  • jednu hlavní barvu,
  • dvě základní barvy,
  • tři až pět doplňujících barev,
  • dvě akcentní barvy.

Logo je unikátní grafický symbol, který prezentuje naši firmu. Dobře zpracované logo by mělo být jednoduché, snadno zapamatovatelné a vycházet ze zaměření naší firmy. Na to jak takové logo navrhnout se podíváme v následující lekci.

Grafický manuál

Grafický manuál je průvodce stylem dané firmy. Obsahuje definici loga či logotypu, definuje firemní barvy, písmo a podobně. Součástí grafického manuálu jsou také pravidla a doporučení jak jednotlivé prvky používat v konkrétních situacích.

Grafický manuál - Firemní grafika v Adobe Photoshop

Firemní komunikace

Dalším důležitým prvkem je firemní komunikace. Každá firma nějakým způsobem komunikuje se svými zaměstnanci či zákazníky. Do této kategorie patří například hlavičkové papíry, obálky, poznámkové bloky, vizitky, e-mailové šablony, šablony pro prezentaci firmy či produktu a podobně.

Webové stránky

Nedílnou součástí firemní identity jsou webové stránky. Správně navržený a funkční web je dnes už nutností, obzvláště pokud daná firma provozuje internetový obchod nebo digitální produkt. Webové stránky také velmi často bývají prvním zdrojem informací, podle kterých se potenciální zákazník rozhodne, zdali s touto firmou bude spolupracovat či obchodovat. Tím jak správně navrhnout firemní webové stránky a vytvořit šablonu v Adobe Photoshopu se budeme zabývat v následujícím kurzu.

Sociální sítě

Sociální sítě začínají být čím dál tím více populární, čímž se pravděpodobně stávají druhým nejdůležitějším zdrojem informací ihned po webových stránkách. Umožňují nám velmi rychle komunikovat se stálými zákazníky, oslovovat nové či propagovat náš produkt. Určitě není nutné být aktivní na všech, ale je dobré být alespoň na některých z nich, zejména pokud cílíme na mladé lidi. I z toho důvodu se v některé z následujících lekcí budeme zabývat tvorbou vizuálů a reklamních bannerů.

V příští lekci, Tvorba firemní identity - Logo, si představíme firmu pro kterou budeme identitu vytvářet. V lekci pro tuto firmu vybereme vhodný název, barvy, písmo a také vytvoříme jeden z nejdůležitějších prvků – logo.


 

Všechny články v sekci
Firemní grafika v Adobe Photoshop
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Tvorba firemní identity - Logo
Článek pro vás napsal Daniel Zábojník
Avatar
Uživatelské hodnocení:
20 hlasů
Autor se věnuje vývoji (a příležitostně navrhování) výjimečných desktopových a mobilních aplikací, grafickému zpracování a všemu co k tomu patří.
Aktivity