Lekce 16 - Základy Adobe Photoshop - Vektorová grafika III
V předchozím kvízu, Kvíz - Filtry, akce a vektorová grafika v Adobe Photoshop, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním Adobe Photoshop tutoriálu se naučíme různými nástroji vytvářet a upravovat tvary.
Kreslení tvarů
Kreslení tvarů využijeme například při vytváření navigačních pruhů, posuvníků, tlačítek a dalších prvků, které se používají na webových stránkách. Adobe Photoshop nám nabízí šest různých nástrojů, pomocí kterých můžeme jednotlivé tvary vytvářet. Ovládání těchto nástrojů je velmi podobné, a proto se v následující části lekce společně podíváme pouze na některé z nich.
Nástroj obdélník
Nástroj Obdélník je jedním z nástrojů, pomocí kterých můžeme
vytvářet tvary. V několika následujících ukázkách si vyzkoušíme, jak
tímto nástrojem vytvořit pravidelný tvar, více tvarů v jedné vrstvě a
podobně.
Vytvoření tvaru
Tvar můžeme vytvořit buďto s předem definovanou velikostí, nebo
libovolně veliký. V první ukázce se podíváme na způsob, kterým lze
vytvořit tvar libovolně veliký. Začneme tím, že si z panelu nástrojů
zvolíme požadovaný nástroj, v našem případě se jedná o
Obdélník , a
umístíme ukazatel na pozici, kde chceme mít počátek tvaru. Následně
stiskneme levé tlačítko myši a libovolným směrem táhneme v obraze. Až
budeme s velikostí tvaru spokojeni, tlačítko myši uvolníme.

Potup pro vytvoření tvaru s předem definovanou velikostí je velmi
podobný. Nejprve si z panelu nástrojů opět zvolíme nástroj
Obdélník a
umístíme ukazatel na pozici, kde chceme mít počátek / střed tvaru.
Následně v obrazu klikneme levým tlačítkem myši a v
dialogovém okně
Vytvořit obdélník
nastavíme
šířku
a výšku
tvaru. Naše nastavení potvrdíme
kliknutím na tlačítko OK
.

Ještě předtím, než tvar vytvoříme, si můžeme na pruhu voleb nastavit například tloušťku tahu, typ a barvu výplně a podobně. Těmito úpravami tvarů se ale budeme zabývat až ve druhé části této lekce.
Vytvoření tvaru ze středu
Stejně jako výběr, tak i tvar lze vytvořit ze středu. Začneme tím, že si nejprve umístíme ukazatel na pozici, kde chceme mít střed tvaru. Následně stiskneme klávesu Alt a táhneme v obraze šikmo k libovolnému rohu.

Vytvoření pravidelného tvaru
Pokud bychom chtěli vytvořit pravidelný tvar, například čtverec či kruh, stiskneme klávesu Shift a následně táhneme libovolným směrem v obraze.

Vytvoření více tvarů v jedné vrstvě
Adobe Photoshop nám umožňuje vytvořit více samostatných tvarů v jedné
vrstvě a následně tyto tvary dále modifikovat. K těmto modifikacím
využíváme volby operace cesty , které
nalezneme na pruhu voleb nebo panelu vlastnosti.
Volby operace cesty
Nová vrstva – Vytvoří tvar v nové vrstvě.
Zkombinovat tvary – Přidá novou oblast k existujícím tvarům.
Odečíst přední tvar – Odebere překrývající se oblast od existujících tvarů.
Průsečík oblastí tvaru – Omezí oblast na průsečík oblasti s existujícími tvary.
Vyloučit překrývající se tvary – Vyloučí oblast průsečíků ze sloučení nové oblasti s existující oblastí.
V následující ukázce se pokusíme odebrat ze čtverce kruh. Začneme
tím, že si z panelu nástrojů zvolíme nástroj Obdélník
a
umístíme ukazatel na střed dokumentu. Následně stiskneme současně
klávesy Shift a Alt a tažením vytvoříme libovolně
veliký čtverec. V dalším kroku si z panelu nástrojů zvolíme nástroj
Elipsa
a na pruhu voleb si z rozbalovací nabídky operace cesty
zvolíme volbu
Odečíst přední tvar
.
Následně znovu umístíme ukazatel na střed dokumentu a stejným způsobem
jako jsme vytvořili čtverec, vytvoříme i kruh.
Velikost kruhu nesmí přesahovat velikost vytvořeného čtverce.

Nástroj jiný tvar
Dalším z nástrojů pro vytváření tvarů je nástroj Jiný
tvar . V následujících dvou ukázkách se podíváme, jak
tímto nástrojem kreslit vlastní nebo již předdefinované tvary z
rozbalovací nabídky.
Vytvoření tvaru z rozbalovací nabídky
Postup pro vytvoření předdefinovaného tvaru je velmi podobný například
postupu pro vytvoření obdélníku. Začneme tím, že si z panelu nástrojů
zvolíme nástroj Jiný tvar a na
pruhu voleb si z rozbalovací nabídky
Tvar
zvolíme požadovaný
tvar. Následně umístíme ukazatel na pozici, kde chceme mít počátek /
střed tvaru a táhneme libovolným směrem v obraze.

Pokud byste v rozbalovací nabídce nenalezli tolik tvarů, jako
v této ukázce, klikněte na tlačítko a z
nabídky si zvolte jinou kategorii tvarů.
Vytvoření vlastního tvaru
V následující ukázce se podíváme na způsob, kterým lze do
rozbalovací nabídky přidat vlastní tvar, který často využíváme a
nechceme jej znovu a znovu vytvářet. Začneme tím, že si z panelu nástrojů
zvolíme nástroj pro Výběr cesty a
tvar označíme. Následně klikneme na Úpravy > Definovat jiný tvar a v
dialogovém okně
Název tvaru
si tvar pojmenujeme. V dalším
kroku si z panelu nástrojů zvolíme nástroj Jiný tvar a na
pruhu voleb si z rozbalovací nabídky
Tvar
zvolíme náš tvar.
Dále už jen tažením v obraze daný tvar nakreslíme.

Úprava tvarů
V následující části lekce se budeme zabývat úpravou tvarů. Tvary upravujeme pomocí voleb, které nalezneme na pruhu voleb nebo panelu vlastnosti. Každý z nástrojů nám nabízí jedinečnou skupinu voleb. V této lekci se společně podíváme na volby obdélníku.
Volby obdélníku
Na panelu vlastnosti nalezneme následující volby pro úpravu obdélníku:

- Šířka a výška (červená),
- Pozice X a Y (zelená),
- Barva výplně (oranžová),
- Barva tahu (fialová),
- Šířka tahu (modrá),
- Typ tahu (růžová),
- Zarovnat (hnědá),
- Zakončení (černá),
- Roh (bílá),
- Poloměr rohu (žlutá).
Na panelu se také nacházejí volby operace cesty , které ale
nalezneme i na pruhu voleb společně s nabídkou zarovnání a rozmístění
tvarů
.
V následující ukázce si zkusíme pomocí výše zmíněných voleb
upravit například šířku tvaru, výšku tvaru, barvu výplně, šířku tahu
a poloměr rohu. Začneme tím, že si z panelu nástrojů zvolíme nástroj
Výběr cesty a
tvar si označíme. V dalším kroku přejdeme na panel vlastnosti a provedeme
úpravy.

Pokud byste chtěli změnit obrys tvaru, přejděte na panel cesty a klikněte na miniaturu vektorové masky vrstvy tvaru. Následně obrys tvaru upravte pomocí nástroje pero nebo nástroje pro přímý výběr. Těmto úpravám jsme se věnovali v minulé lekci Základy Adobe Photoshopu – Vektorová grafika II.
To je pro tento kurz vše. V kurzu Základy Adobe Photoshopu ještě naleznete několik příkladů k procvičení, které určitě doporučuji vypracovat. Naše výuka Adobe Photoshopu nyní pokračuje kurzem Tvorba firemní identity.
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 14. - 16. lekci Adobe Photoshop, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.