C/C++ week Anniversary - BF
80 % bodů zdarma na online výuku díky naší Narozeninové akci!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se C/C++

Lekce 16 - Základy Adobe Photoshop - Vektorová grafika III

V minulé lekci, Základy Adobe Photoshop - Vektorová grafika II, jsme se zabývali správou a úpravou již vytvořených cest. Cesty jsme se naučili přejmenovat, duplikovat, uložit či odstranit. Dále jsme si vyzkoušeli různé nástroje, pomocí kterých jsme schopni vytvořené cesty dále tvarovat. V dnešním Adobe Photoshop tutoriálu se naučíme různými nástroji vytvářet a upravovat tvary.

Kreslení tvarů

Kreslení tvarů využijeme například při vytváření navigačních pruhů, posuvníků, tlačítek a dalších prvků, které se používají na webových stránkách. Adobe Photoshop nám nabízí šest různých nástrojů, pomocí kterých můžeme jednotlivé tvary vytvářet. Ovládání těchto nástrojů je velmi podobné, a proto se v následující části lekce společně podíváme pouze na některé z nich.

Nástroj obdélník

Nástroj Obdélník je jedním z nástrojů, pomocí kterých můžeme vytvářet tvary. V několika následujících ukázkách si vyzkoušíme, jak tímto nástrojem vytvořit pravidelný tvar, více tvarů v jedné vrstvě a podobně.

Vytvoření tvaru

Tvar můžeme vytvořit buďto s předem definovanou velikostí, nebo libovolně veliký. V první ukázce se podíváme na způsob, kterým lze vytvořit tvar libovolně veliký. Začneme tím, že si z panelu nástrojů zvolíme požadovaný nástroj, v našem případě se jedná o Obdélník , a umístíme ukazatel na pozici, kde chceme mít počátek tvaru. Následně stiskneme levé tlačítko myši a libovolným směrem táhneme v obraze. Až budeme s velikostí tvaru spokojeni, tlačítko myši uvolníme.

Potup pro vytvoření tvaru s předem definovanou velikostí je velmi podobný. Nejprve si z panelu nástrojů opět zvolíme nástroj Obdélník a umístíme ukazatel na pozici, kde chceme mít počátek / střed tvaru. Následně v obrazu klikneme levým tlačítkem myši a v dialogovém okně Vytvořit obdélník nastavíme šířku a výšku tvaru. Naše nastavení potvrdíme kliknutím na tlačítko OK.

Ještě předtím, než tvar vytvoříme, si můžeme na pruhu voleb nastavit například tloušťku tahu, typ a barvu výplně a podobně. Těmito úpravami tvarů se ale budeme zabývat až ve druhé části této lekce.

Vytvoření tvaru ze středu

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Stejně jako výběr, tak i tvar lze vytvořit ze středu. Začneme tím, že si nejprve umístíme ukazatel na pozici, kde chceme mít střed tvaru. Následně stiskneme klávesu Alt a táhneme v obraze šikmo k libovolnému rohu.

Vytvoření pravidelného tvaru

Pokud bychom chtěli vytvořit pravidelný tvar, například čtverec či kruh, stiskneme klávesu Shift a následně táhneme libovolným směrem v obraze.

Vytvoření více tvarů v jedné vrstvě

Adobe Photoshop nám umožňuje vytvořit více samostatných tvarů v jedné vrstvě a následně tyto tvary dále modifikovat. K těmto modifikacím využíváme volby operace cesty , které nalezneme na pruhu voleb nebo panelu vlastnosti.

Volby operace cesty

  • Nová vrstva – Vytvoří tvar v nové vrstvě.
  • Zkombinovat tvary – Přidá novou oblast k existujícím tvarům.
  • Odečíst přední tvar – Odebere překrývající se oblast od existujících tvarů.
  • Průsečík oblastí tvaru – Omezí oblast na průsečík oblasti s existujícími tvary.
  • Vyloučit překrývající se tvary – Vyloučí oblast průsečíků ze sloučení nové oblasti s existující oblastí.

V následující ukázce se pokusíme odebrat ze čtverce kruh. Začneme tím, že si z panelu nástrojů zvolíme nástroj Obdélník a umístíme ukazatel na střed dokumentu. Následně stiskneme současně klávesy Shift a Alt a tažením vytvoříme libovolně veliký čtverec. V dalším kroku si z panelu nástrojů zvolíme nástroj Elipsa a na pruhu voleb si z rozbalovací nabídky operace cesty zvolíme volbu Odečíst přední tvar . Následně znovu umístíme ukazatel na střed dokumentu a stejným způsobem jako jsme vytvořili čtverec, vytvoříme i kruh.

Velikost kruhu nesmí přesahovat velikost vytvořeného čtverce.

Nástroj jiný tvar

Dalším z nástrojů pro vytváření tvarů je nástroj Jiný tvar . V následujících dvou ukázkách se podíváme, jak tímto nástrojem kreslit vlastní nebo již předdefinované tvary z rozbalovací nabídky.

Vytvoření tvaru z rozbalovací nabídky

Postup pro vytvoření předdefinovaného tvaru je velmi podobný například postupu pro vytvoření obdélníku. Začneme tím, že si z panelu nástrojů zvolíme nástroj Jiný tvar a na pruhu voleb si z rozbalovací nabídky Tvar zvolíme požadovaný tvar. Následně umístíme ukazatel na pozici, kde chceme mít počátek / střed tvaru a táhneme libovolným směrem v obraze.

Pokud byste v rozbalovací nabídce nenalezli tolik tvarů, jako v této ukázce, klikněte na tlačítko a z nabídky si zvolte jinou kategorii tvarů.

Vytvoření vlastního tvaru

V následující ukázce se podíváme na způsob, kterým lze do rozbalovací nabídky přidat vlastní tvar, který často využíváme a nechceme jej znovu a znovu vytvářet. Začneme tím, že si z panelu nástrojů zvolíme nástroj pro Výběr cesty a tvar označíme. Následně klikneme na Úpravy > Definovat jiný tvar a v dialogovém okně Název tvaru si tvar pojmenujeme. V dalším kroku si z panelu nástrojů zvolíme nástroj Jiný tvar a na pruhu voleb si z rozbalovací nabídky Tvar zvolíme náš tvar. Dále už jen tažením v obraze daný tvar nakreslíme.

Úprava tvarů

V následující části lekce se budeme zabývat úpravou tvarů. Tvary upravujeme pomocí voleb, které nalezneme na pruhu voleb nebo panelu vlastnosti. Každý z nástrojů nám nabízí jedinečnou skupinu voleb. V této lekci se společně podíváme na volby obdélníku.

Volby obdélníku

Na panelu vlastnosti nalezneme následující volby pro úpravu obdélníku:

  • Šířka a výška (červená),
  • Pozice X a Y (zelená),
  • Barva výplně (oranžová),
  • Barva tahu (fialová),
  • Šířka tahu (modrá),
  • Typ tahu (růžová),
  • Zarovnat (hnědá),
  • Zakončení (černá),
  • Roh (bílá),
  • Poloměr rohu (žlutá).

Na panelu se také nacházejí volby operace cesty , které ale nalezneme i na pruhu voleb společně s nabídkou zarovnání a rozmístění tvarů .

V následující ukázce si zkusíme pomocí výše zmíněných voleb upravit například šířku tvaru, výšku tvaru, barvu výplně, šířku tahu a poloměr rohu. Začneme tím, že si z panelu nástrojů zvolíme nástroj Výběr cesty a tvar si označíme. V dalším kroku přejdeme na panel vlastnosti a provedeme úpravy.

Pokud byste chtěli změnit obrys tvaru, přejděte na panel cesty a klikněte na miniaturu vektorové masky vrstvy tvaru. Následně obrys tvaru upravte pomocí nástroje pero nebo nástroje pro přímý výběr. Těmto úpravám jsme se věnovali v minulé lekci Základy Adobe Photoshopu – Vektorová grafika II.

To je pro tento kurz vše. V kurzu Základy Adobe Photoshopu ještě naleznete několik příkladů k procvičení, které určitě doporučuji vypracovat. Naše výuka Adobe Photoshopu nyní pokračuje kurzem Tvorba firemní identity.

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 14. - 16. lekci Adobe Photoshop, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

 

Článek pro vás napsal Daniel Zábojník
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Autor se věnuje programování desktopových aplikací, kódování webových stránek, grafickému zpracování a všemu co k tomu patří.
Předchozí článek
Základy Adobe Photoshop - Vektorová grafika II
Všechny články v sekci
Základy Adobe Photoshop
Miniatura
Následující článek
Řešené úlohy k 14. - 16. lekci Adobe Photoshop
Aktivity (8)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!