NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Python programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 14 - Nejčastější chyby PHP nováčků - Umíš pojmenovat proměnné?

V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 13. lekci PHP, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

V dnešním PHP tutoriálu si ukážeme první tzv. dobré praktiky pro programování v PHP. Často je porušují nejen nováčci a programátoři tak zanášejí do svých programů zbytečné chyby. Neděláš je také?

Slovo senior programátora

David Čápka - Základní konstrukce jazyka PHP

Gratuluji ke zdolání prvních lekcí Základních konstrukcí jazyka PHP!

Materiál pro dnešní lekci jsem sestavil na základě dvaceti let zkušeností s programováním. Jako šéfredaktorovi a lektorovi mi rukama prošly stovky, možná tisíce zdrojových kódů vytvořených komunitou. Nebylo těžké si všimnout, že ačkoli většina těchto kódů funguje, obsahuje zbytečné chyby, které se navíc stále dokola opakují. Chyby kupodivu často dělali jak nováčci, tak zkušenější programátoři. Mezi chybující jsem v začátcích patřil i já.

Došel jsem k tomu, že základním a mylným předpokladem je:

✗ Program je správně, pokud funguje.

Programy a domy

Pokud stavíme dům, tak to, že se nám líbí a nefouká do něj, neznamená, že je zkonstruovaný správně. Dům totiž musí mít promyšlenou architekturu, a pokud nemá základy, za pár let se nám začne sesouvat.

Programování je často přirovnáváno ke stavebnictví právě s ohledem na architekturu, v našem případě ovšem tu softwarovou. Vysvětleme si proč.

Lidský mozek dokáže najednou pracovat jen s určitým omezeným množstvím informací. Zjednodušeně můžeme říci, že pokud je program napsaný nepřehledně, od určité chvíle by musel programátor udržet v hlavě více věcí, než člověk vůbec dokáže. Přidávání dalších funkcí do takového programu pak vždy způsobí, že v aplikaci vznikne chyba. V praxi to dopadá tak, že hobby projekt autora "přestane bavit" a komerční projekt zkrachuje, protože už je "moc složitý".

Uveďme si ještě jiný příklad. Když bude naše domácnost uspořádaná tak, že kladivo bude v lékárničce, která bude umístěna ve sklepě, asi těžko s ní budeme schopní efektivně fungovat. Ačkoli tento příklad zní absurdně, jeho alternativy v podobě programů vznikají denně.

Kdy je program správně?

To je snadné. Program je správně, pokud:

  • funguje,
  • dodržuje dobré praktiky a
  • je otestovaný.

Všimněme si, že funkcionalita z pohledu uživatele programu představuje jen 1/3 kritérií kvality programu. Podobně jako funkčnost domu z pohledu bydlícího představuje asi jen zlomek jeho reálné kvality z hlediska stavařiny.

Právě o porušování dobrých praktik a o kvalitě kódu se dnes budeme bavit. Záleží nám na tom, abyste byli opravdu dobří, proto těchto lekcí naleznete napříč našimi kurzy vícero.

Jak správně pojmenovávat proměnné?

Říká se, že 10 % času něco programujeme a 90 % času pro to vymýšlíme název ;-) Jedná se samozřejmě o nadsázku, nicméně vtip naráží na nutnost strávit určitý čas vymýšlením názvů proměnných. To aby každý včetně nás, kdo se po pár měsících vrací k vlastnímu kódu, pochopil, k čemu ona proměnná slouží. Obecně se dá spolehnout na jednoduché pravidlo:

Proměnné vždy pojmenováváme podle toho, co obsahují, nikoli podle toho, k čemu v programu slouží.

Porovnejme následující dva kódy:

✗ Špatně

$vypis = $_GET['n'];
$text2 = "Jan Novák";
$pole = [];
$foo = 0;
$vypocet = 0;

✓ Správně

$nazev = $_GET['n'];
$jmeno = "Jan Novák";
$odpovedi = [];
$bonus = 0;
$celkovyBonus = 0;

Oba kódy vytvářejí proměnné pro jednoduchý kvíz. U prvního příkladu není vůbec jasné, co některé proměnné obsahují.

Častou chybou také je, že chceme např. uložit výsledek nějakého výpočtu a proměnnou pojmenujeme $vypocet. Výpočet s proměnnou ovšem vůbec nesouvisí, to je nějaká akce (děj), proměnná vždy obsahuje hodnotu (výsledek děje). Tou je zde v případě kvízu $celkovyBonus. Podobně je v prvním kódu pojmenovaná proměnná $vypis, protože ji někde vypisujeme. Z druhého kódu ale reálně vidíme, že obsahuje název kvízu.

Ruku na srdce – kdo z vás by pochopil, že kód vlevo se týká programu na kvízy?

Proměnné také nikdy nepojmenováváme $pomocna nebo $pom apod.

Pojmenování polí

Pojmenování polí je jedním z největších kamenů úrazu v programování. Existuje jednoduché pravidlo:

Kolekce vždy pojmenováváme v množném čísle.

Opět tím samozřejmě následujeme poučku, že název proměnné je odvozený od toho, co je v proměnné uložené. Je-li v ní uloženo více věcí, měl by být také název logicky v množném čísle.

Ukažme si pár chybných a správných příkladů deklarace polí:

✗ Špatně

$arr1 = [40000, 50000, 60000];
$arr2 = [80000, 100000, 120000];
$uzivatel = ['pepa', 'karel'];
$cisla = [40000, 50000, 60000];
$vek = [81, 25, 11, 45];
$pole = [true, true, false];
$novePole = [true, false, false];

✓ Správně

$platyVstup = [40000, 50000, 60000];
$platyVystup = [80000, 100000, 120000];
$uzivatele = ['pepa', 'karel'];
$platy = [40000, 50000, 60000];
$veky = [81, 25, 11, 45];
$odpovedi = [true, true, false];
$opraveneOdpovedi = [true, false, false];

Vyhneme se zavádějícím názvům jako $cisla, to už můžeme opět rovnou napsat $promenne. Snad nemusíme ani zmiňovat, že pole určitě nepojmenujeme $pole :) Podle toho, co je uvnitř opravdu uloženo, zvolíme jako název např. $platy, $odpovedi apod.

Zvláště pak pojmenování pole $arr jsem osobně viděl snad milionkrát. Vždy je pak nutné chvíli rolovat zdrojovým kódem, aby člověk zjistil, co v poli vlastně je. Pokud je takovýchto názvů plná celá aplikace, člověk ztrácí čas, koncentraci a dělá chyby.

Pozor na "czenglish" a diakritiku

Ve zdrojovém kódu je na naší úrovni začátečníků jedno, jakým jazykem budeme proměnné pojmenovávat (pokud tedy nepošleme Angličanovi kód v češtině).

Proměnné v jednom projektu pojmenováváme jedním jazykem. Pokud pojmenováváme česky, tak bez diakritiky!

Opět si ukažme příklady:

✗ Špatně

$zpráva = "Čau!";
$count = 0;

✓ Správně

$zprava = "Čau!";
$pocet = 0;

Nebo:

$message = "Čau!";
$count = 0;

V identifikátorech (např. v názvech proměnných) nikdy nepoužíváme háčky a čárky. V hodnotách v nich uložených je to již samozřejmě v pořádku.

Přestože moderní jazyky podporují kódování UTF-8 i v identifikátorech, na háček nebo čárku lze velmi snadno zapomenout a používáme pak jinou proměnnou! Navíc soubor se zdrojovým kódem může zpracovávat aplikace, která kódování UTF-8 nepodporuje, a typicky se to i časem stane (např. je občas problém zobrazit diakritiku v příloze mailovým klientem apod.).

Víceslovné proměnné

Dnešní aplikace jsou stále složitější. Často se stane, že by jedno slovo k popisu toho, co je v proměnné uloženo, nestačilo. Pak je výhodné použít více slov. Krátké identifikátory z 80. let tak v současných business aplikacích střídají i poměrně dlouhé názvy jako $userObjectOutputStreamFactory a podobně.

Takto dlouhý název má ovšem smysl jen ve složité aplikaci, kde je několik podobných proměnných, a proto musíme přidat další slovo. V Hello world aplikaci tedy nebudeme vytvářet proměnnou $textSPozdravemHelloWorld, ale stačí nám jen $pozdrav, pokud tam jiný není :)

Oddělení slov

Kvůli čitelnosti musíme slova v takovém názvu proměnné nějak oddělit. Více slov oddělujeme podle konvence daného programovacího jazyka. Ty jsou v PHP dva a zjednodušeně řečeno záleží na tom, zda programujeme:

  • objektově – tehdy používáme tzv. camelCase (česky velbloudí notace, kdy každé další slovo má velké písmeno a název pak vypadá jako hrby). Tuto konvenci budeme používat i my v kurzu, protože brzy začneme programovat objektově, což je způsob, kterým se dnes vytvářejí moderní projekty. Pro konstanty ovšem používáme velká písmena SNAKE_CASE.
  • procedurálně – pro neobjektové projekty se zpravidla používá snake_case, kdy slova oddělujeme podtržítkem.

PHP samotné má pro velkou část své funkcionality i dva způsoby volání – buď přes třídy, kde je vše pojmenované camelCasem, nebo přes funkce používající k oddělení slov podtržítka. To aby PHP stále podporovalo starší neobjektové projekty (za všechny si uveďme WordPress, na kterém běží půl miliardy webových stránek). PHP konvencím je také věnován celý kurz Standardy jazyka PHP.

Vyhneme se pokud možno číslování proměnných a už vůbec nepíšeme čísla slovy, ne $pozdrav2 ani $pozdravDve. "Dvě" totiž neříká nic o tom, co pozdrav obsahuje.

camelCase - Základní konstrukce jazyka PHP snake_case - Základní konstrukce jazyka PHP

Ukažme si to na příkladech:

✗ Špatně

$zprava1 = 'Ahoj';
$zpravaDve = 'No nazdar';
define('minimalniVek', 18);

Zde není jasné, co je uloženo:

$prijato = $_GET['z']; // text, bajty, zprava, objednavka…?
$odeslano = 'No nazdar';
define('minimalni_vek', 18);

A zde je název nečitelný:

$prijatazprava = 'Ahoj'
$odeslanazprava = 'No nazdar';
define('MINIMALNIVEK', 18);

✓ Správně

$prijataZprava = 'Ahoj';
$odeslanaZprava = 'Rád tě vidím';
define('MINIMALNI_VEK', 18);

Nebo pro neobjektové projekty:

$prijata_zprava = 'Ahoj';
$odeslana_zprava = 'Rád tě vidím';
define('MINIMALNI_VEK', 18);

Zmíněné dva správné styly pojmenování proměnných v jednom projektu nikdy nemícháme.

Nepoužíváme zkratky

Tuto podkapitolu započněme citací:

Všichni si lámali hlavu nad tím, k čemu je ten sloupec DATNAR. Až se jednou zjistilo, že je to prý datum narození.

Tato špatná praktika je vlastně opakem víceslovných názvů proměnných. Nevymýšlíme nesmyslné zkratky. Například z názvu $pz nikdo nepozná, že myslíme $prijataZprava. Pomůcka může být:

Pokud se na kód podívá někdo jiný než my, měl by přesně vědět, co ve které proměnné je.

✗ Špatně

$zp = 'Ano';
$pz = 5;

✓ Správně

$zprava = 'Ano';
$pocetZprav = 5;

Některé starší PHP funkce jsou pojmenované právě pomocí zkratek. Zkuste si schválně tipnout, co asi dělá strrchr() :-? Tuto konvenci PHP rychle opustilo, ale z důvodu zpětné kompatibility ji tu a tam ještě potkáme. Tento neduh je daň za to, že je tu s námi PHP už tak dlouho. Výhodou naopak je, že na něm běží většina internetu.

Jak jsme slíbili, k tématu dobrých praktik se ještě několikrát vrátíme v podobných, spíše odpočinkových lekcích :)

V příští lekci, Funkce pro práci s řetězci v PHP, si vyzkoušíme několik funkcí pro práci s textovými řetězci.


 

Předchozí článek
Řešené úlohy k 13. lekci PHP
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka PHP
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Funkce pro práci s řetězci v PHP
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
207 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity