První kroky
Je na čase začít tvořit. Ze všeho nejdříve si musíme vytvořit nový,
prázdný, program. Vraťte se zpět do základního okna Petra (okno seznamu
programů). Kliknutím na ikonu Nový se objeví
okénko, do kterého zadejte jméno svého nového programu,
např. Pokus. A stiskněte Enter.
Petr vytvoří nový, prázdný, program s názvem Pokus a otevře ho k editaci. Objeví se okno vypadající nějak takto:
V poli Společné proměnné a funkce vidíte připravených několik prvků. Jsou všechny ve skupince základní proměnné a funkce a s žádným z nich nemůžete hýbat. První prvek, s názvem Pokus, je hlavní funkce programu. V hlavní funkci začíná program svůj běh, v ní tvoříme hlavní kód programu. Další prvek, plocha, je plocha okna, které se zobrazí po spuštění programu, ale k tomu až později. Pod ní je prvek prázdné políčko, což je vzhled políček, kterými je plocha okna vyplněna. No a nakonec Petřík a Lucka, to jsou animované postavičky hlavních akterů programu.
Přistupme k zadání prvního příkazu programu. Nejdříve si zkontrolujte, zda je vybraná hlavní funkce programu - to znamená, že před ikonkou Pokus musí být obrázek šipky, tak jak je to na obrázku. Pokud tomu tak není, dvakrát klikněte na prvek levým tlačítkem myši (tzv. dvojklik).
Podívejte se do pole Základní prvky, koš. Jako první je
tam skupinka Petřík. Kliknutím na křížek ji rozbalte,
objeví se několik dalších ikonek. Uchopte levým tlačítkem myši první
prvek, krok , a přetáhněte ho do editačního (prostředního)
pole. Tam ho upusťte. Při přetahování si všimněte, že kurzor myši
mění vzhled podle toho, nad čím se pohybujete. Je-li na kurzoru značka
přeškrtnutého kolečka, prvek na dané místo nelze položit. Jsou-li na
kurzoru 2 bílé obdélníčky, probíhá kopírování prvku, tj. prvek
zůstane na původním místě beze změny, na cílovou pozici se uloží kopie.
No a má-li značka vzhled bílého obdélníčku přes černý, prvek se
přesunuje na jiné místo. Takto můžeme prvky přesouvat uvnitř okna.
Chceme-li prvek namísto přesunu zkopírovat (tj.rozmnožit ho), použijeme k
tomu pravé tlačítko myši. Mazat prvky můžeme buď výběrem a klávesou
Delete nebo odhozením prvku do pravého horního pole.
No a tímto jsme vytvořili první nejjednodušší program. Můžete si ho
zkusit tím, že kliknete na tlačítko Start . Objeví se okno se zelenou plochou, vlevo dole uvidíte
postavičku Petra, která odcupitá kousek doprava a okno se zase zavře.
Životnost programu půl sekundy, ale na první pokus to není špatné, ne?
Možná jste si všimli, že jakmile jste položili svůj první příkaz do programu, na ikonce Uložit (s obrázkem diskety) se objevil vykřičník. To znamená, že program byl změněn a je potřebné jeho uložení na disk. Pokud program spustíte, program se automaticky uloží a značka vykřičníku zmizí. Při spouštění se totiž spouští přímo EXE program z disku, program neběží v žádném vnitřním prostředí Petra, není na Petrovi závislý a můžete ho ihned vzít a někomu dát. To může mít jeden vedlejší důsledek - pokud program nakopírujete z CD nebo ho máte už jednou spuštěný, Petr nemůže ukládaný program přes ten původní přepsat a v tom případě se spustí stará verze programu. Vypadá to jakoby se provedené změny v programu neprojevily. Takže v případě takového podezření se mrkněte na lištu Windows, zda vám tam program už jednou neběží.
Pokračujme dál. A to tak, že Petříka necháme udělat ty kroky 4. Uchopte prvek krok v editačním okně pravým tlačítkem myši a přetáhnutím o kousek dál ho rozmnožíte. To udělejte ještě 2x, až máte ty prvky pod sebou 4.
Dále se nám nelíbí, že program se brzy ukončí a nemůžeme si tak
užít výsledku naší práce. V poli Základní prvky,
koš vyhledejte skupinku ovládání
a podskupinku klávesnice
. Z
ní přetáhněte do editačního pole dolů pod všechny 4 příkazy prvek
vstup klávesy (čeká na stisk)
. Celý
program bude vypadat takto:
Nyní můžete program opět spustit. Králík odcupitá několik kroků doprava a tam se zastaví a čeká. Stisknete-li jakoukoliv klávesu, okno se zavře.
Náš první program je hotov. Moc toho zatím neumí, ale je to náš vlastní program. A po našich prvních úspěšných krocích, vlastně Petříkových krocích ("Je to malý krůček pro králíka, ale velký skok pro lidstvo"), se pustíme s chutí do dalších pokusů.
Vedle příkazu pro krok jste si možná již všimli i dalších příkazů pro ovládání Petříka, jako je otáčení vlevo, vpravo a vzad. Zkuste prográmek upravit tak, aby Petřík obešel kolečko a vrátil se zpět na původní místo. Výsledek by měl vypadat takto:
Funguje? Blahopřeji Vám pane, právě jste se stal programátorem. .
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 308x (128.81 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Petr (jsou obsaženy v EXE souboru, který lze v programu přímo otevřít)