Lekce 16 - Úpravy kostýmů ve Scratchi
V minulé lekci, Změna scény a kostýmu ve Scratchi, jsme si ukázali, jak přidat do projektu kostýmy. Naučili jsme se také kostým postavy změnit ve spuštěné aplikaci.
V dnešním Scratch tutoriálu se naučíme upravovat kostýmy postav. Popíšeme si jednotlivé nástroje karty Kostýmy a ukážeme si, jak je využít pro změnu kočičákova vzhledu.
Úprava kostýmů ve Scratchi
V lekci Změna scény a kostýmu ve Scratchi jsme si představili kartu Kostýmy a rozdělili jsme ji na čtyři části:
Část s obrázkem
Začneme čtvrtou částí, která obsahuje plátno s kostýmem a samotné nástroje pro jeho úpravu.
Plátno
Na plátně se nám ukazuje kostým, který můžeme upravovat. Pod plátnem se nachází tlačítko Převést do bitmapy a tlačítka pro oddálení a přiblížení plátna:
Pokud bychom klikli na tlačítko Převést do bitmapy, změní se na Převést na vektor. Takto můžeme přepínat mezi bitmapovou a vektorovou grafikou. Základní rozdíl mezi nimi je v tom, že bitmapová grafika se při přiblížení rozmazává a kostičkuje. To vektorová grafika nedělá, protože ji počítač přepočítá a hrany jsou pořád ostré 🙂 Proto nebudeme na toto tlačítko klikat a zůstaneme v módu vektorů.
Nástroje pro úpravu
Pojďme si nyní popsat nástroje pro samotnou úpravu kostýmu.
Nástroj pro výběr
U vektorových kostýmů máme vedle plátna nástroj pro výběr:
Na plátnu se nám díky němu zobrazí několik samostatných objektů, například hlava, tělo, ocas. Danou vrstvu kliknutím vybereme. Pro výběr více vrstev klikneme bokem a táhneme myší:
Nástroj pro úpravu vektorů
Nástroj pro úpravu vektorů můžeme použít pro změnu tvaru nebo zakřivení bodů vektoru:
Možná to zní komplikovaně, ale v podstatě to vypadá takhle:
Nástroj štětec
Štětec se používá pro kreslení do kostýmu:
Velikou výhodou je, že můžeme použít štětec a namalovat, co chceme. To se hned automaticky převede do vektorů, které pak můžeme upravovat, jak jsme si ukázali 🙂 Prakticky vypadá práce se štětcem takto:
Nástroj guma
Pomocí gumy můžeme umazat buď části, nebo i celý kostým:
Nástroj plechovka
Plechovka umožňuje různé vektorové tvary vybarvit:
Scratch opět pozná jednotlivé vrstvy obrázku a pomocí plechovky vybarví jen vybrané části:
Nástroj text
Pomocí tohoto nástroje přidáme na plátno text:
Nástroje Úsečka, Kružnice a Obdélník
Nakonec zde máme nástroje, kterými nakreslíme různé geometrické tvary:
Protože pracujeme s vektory, je možné tyto tvary dál upravovat, jak jsme si ukázali. Jednoduše pak například změníme kruhový tvar na oválný 😉
Pokud by nás kočičák moc zlobil, můžeme ho s trochou vynalézavosti takto potrestat:
Část s vlastnostmi nástrojů
Zaměřme se nyní na třetí část karty Kostýmy. Ta zahrnuje vlastnosti konkrétních nástrojů, kterými upravujeme kostým. Pro různé nástroje se zobrazují a zase mizí různé vlastnosti. Pojďme si tedy tyto pásy vlastností u jednotlivých nástrojů popsat.
Nástroj pro výběr
U výběru máme k dispozici možnosti:
- Vyplnit – Pro konkrétní vrstvu změní barvu výplně.
- Obrys – Pro konkrétní vrstvu změní barvu obrysu.
- Číselník vedle obrysu – Změní tloušťku obrysu.
- Zkopírovat – Vybranou vrstvu zkopíruje do schránky.
- Vložit – Vrstvu, kterou máme zkopírovanou ve schránce, vloží na plátno.
- Odstranit – Vybranou vrstvu odstraní.
- Šipky horizontální – Překlopí vrstvu horizontálně.
- Šipky svislé – Překlopí vrstvu svisle.
Nástroj pro úpravu vektorů
Při úpravě vektorů se panel trochu změní:
- Vyplnit, Obrys a Číselník zůstávají beze změny.
- Zakřivit – Pokud je označený konkrétní bod, můžeme ho zakřivit. Roh se zakulatí.
- Zašpičatět – Pokud je označený konkrétní bod, můžeme ho zašpičatět. Roh bude ostrý.
- Odstranit je opět beze změny.
Nástroj štětec
Nástroj štětec má méně možností. Volíme zde pouze barvu a tloušťku čáry. Ostatní nástroje nejsou aktivní:
Nástroj guma
Při používání gumy volíme pouze tloušťku gumování. Možnosti Vyplnit a Obrys nedělají nic:
Nástroj plechovka
Pro plechovku je aktivní pouze vlastnost Vyplnit. Ta udává, jakou barvou plechovka vybarvuje.
Nástroj text
Pro text se zaktivují možnosti:
- Vyplnit – Určuje barvu, kterou je text napsán.
- Font – Můžeme vybrat font, kterým je text napsaný.
Nástroje Úsečka, Kružnice a Obdélník
Nástroje s geometrickými tvary mají aktivní pouze možnosti Vyplnit a Obrys (u úsečky pouze Obrys). Ty fungují stejně jako u předchozích nástrojů.
Část pro úpravu vrstev
Nakonec se podívejme na část číslo dvě, kde se nacházejí obecné vlastnosti pro práci s kostýmem a s vrstvami:
- Textové pole Kostým použijeme při přejmenování kostýmu.
- Šipky zpět a vpřed umožňují vrátit úpravy kostýmu nebo odvolat vrácení úprav.
Pro vrácení úprav funguje také klávesová zkratka Ctrl + Z. Pro odvolání vrácení úprav pak Ctrl + Shift + Z 😉
- Seskupit a Odskupit – Pokud vybereme více vrstev ve vektorové grafice, tlačítkem Seskupit je spojíme do jedné. Tlačítkem Odskupit naopak vrstvy rozdělíme na více částí.
- Dopředu a Dozadu – Vrstvy jsou ve vektorové grafice jako papíry na stole. Ten, který je úplně nahoře, je vidět celý. Ten pod ním je vidět třeba jenom z poloviny. Tlačítky Dopředu a Dozadu posouváme vrstvy nahoru a dolů. Tím určujeme, která vrstva bude zakrytá a kterou uvidíme celou.
- Dopředu a Zpět – Fungují podobně jako předchozí, ale vrstva se posune buď úplně naspod, nebo úplně nahoru.
V následujícím kvízu, Kvíz - Zvuky, scéna a kostýmy ve Scratchi, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.