Lekce 7 - Student IT na střední - Jsme ve druháku!
Tak vás zase zdravím u dalšího dílu Studenta IT na střední, tentokrát už z druhého ročníku! A co se změnilo? Hodně. Méně lidí, více hodin, noví učitelé, nový předměty a tak dále a tak dále. Ale tak vezmeme to všechno hezky popořadě. Ale hnedka na začátek se vás chci zeptat, zda je nějaká věc, co by jste chtěli vědět? Abych byl upřímný, tak trochu mi dochází nápady a napsat další a další článek se stává těžším a těžším. Proto, pokud vás něco zajímá (dám příklad: pokud vás zajímá jak to funguje u nás v jídelně, tak napište a v příštím díle se o tom minimálně zmíním, nebo tomu rovnou věnuju celý článek, pokud to bude hodně zajímavé téma. I když jídelna není zrovna záživné téma. A u nás ani výživné).
Prázdniny
Tak o prázdninách jsem se nenudil. Práce bylo až až, a díky tomu jsem bohužel nestihl udělat ten web, co jsem vám slíbil. Tím se vám omlouvám a pokusím se vám to nahradit aspoň něčím jiným, zřejmě jednodušším. Pokusím se ze svých starých zdrojáků něco vyhrabat, trošku to předělat a snad vám to stihnu do příště dodat.
Začátek školy
Nevím jak u vás, ale u nás je začátek školy jeden velký chaos. Noví študáci, pomalu se ani neví kolik nás bude a tudíž se ani neví, jestli budeme např. půleni na některé hodiny. Prostě zmatek nad zmatky. Rozvrh není pevně daný, takže pomalu nevíte co vás zítra čeká (teď už samozřejmě je). Spousta věcí není hotová z prázdnin, takže např. nefungovala síť nebo spoustu jiných věcí. K tomu také zjistíte, kdo ten prvák nedal. Je milé vidět spolužáka znova v prváku, když víte, že nebyl schopen po roce studia udělat HTML formulář a myslel si, že projde do druháku… ach ta naivita (pro ty co nejsou v obraze, už od asi od ledna jedem PHP, takže asi tušíte, jaký to je problém neumět HTML).
Nové předměty a noví učitelé
Abychom se nenudili, bylo nám přidáno spoustu nových předmětů jako
operační systémy, ekonomika nebo třeba ekologie a nic nám neubrali (až na
hodinovou dotaci předmětu. No a jeden předmět nám přejmenovali, aby se
neřeklo). Takže 9 hodin ve škole se stává více než zvykem. No a noví
učitelé? Co bych vám povídal, však to znáte. Někteří v pohodě,
někteří si mě pamatují po dvou hodinách (fakt netuším proč ) a někteří si myslí, že se
po večerech nudíme a nemáme nic lepšího na práci, než se učit nějaký
věci (nechci to přesně upřesňovat, ale s IT to souvisí dost okrajově).
Jídelna vaří stále špatně, vrátné jsou stále znuděné a když
sháníte učitele, nikdy není k sehnání. Některé věci se prostě
nezmění.
Co se za měsíc stalo?
Tak znáte to… spoustu věcí na začátku roku. Hlavně výdaje. Peníze ze mě lítaly jak moudra z TV Novy. Člověk koupí jen ty základní věci a 400 vás opustí. Pak další nákup a dalších 400 vám řekne pápá… prostě začátky jsou vždy nákladné. No a co jsem se stihl naučit za ten jeden měsíc? Pokud čekáte odpověď nic, tak vás překvapím. Tento měsíc byl zas plodný na tolik věcí…
Technická dokumentace
Jen taková kontrolní otázka: výkres všichni znáte (třeba manuál z
IKEY je tak trochu výkres. Tuhle součástku dejte tam, sem bouchněte a
běžte to koupit znova. Tak to bývá nejčastěji kreslené. To je ten
výkres). Asi vám došlo, že v dnešní době se to nekreslí ručně. K tomu
slouží program typu CAD. My pracujeme s Autodesk AutoCAD 2014 a je to ten
nejčastější zástupce na tyto výkresy. Program stojí třeba takových 190
000,- a my dostaneme studentskou verzi tohohle prográmku. Neberte to . Tak v tom si děláte různé
výkresy součástek. Tady máte ukázku úplně primitivní součástky.

Tahle součástka z dvou pohledů je moje práce. Tím nechci říct, že se tím chlubím, byla to práce z hodiny takže to má každý. Plus je to primitivní.
Ale dají se v tom dělat větší šílenosti. Dokonce i 3D modely, ale než byste v tomhle udělali nějaký 3D model, tak by ta součástka pomalu zrezivěla. Pokud vás ten program zaujal a chtěli by jste ho koupit, tak vám znova připomenu jeho cenu. 190 000,- (tady máte odkaz na přesvědčenou http://shop.cadstudio.cz/…_details.asp?… )…
Web
Nový učitel znamená nové postupy a také nové úkoly. Mezi ně třeba
patří i skupinová práce ve trojicích, kdy jsme dostali půlroční práci
na projekt, který si sami zvolíme (samozřejmě po schválení, aby někdo
neudělal Hello world). K tomu ještě jedeme samostatně ankety (prostě
uděláte ankety se vším všudy. Hlasování, registrace, administrace, tvorba
anket, vzhledy anket,…). Takže zase se nenudíme. Jo a mimochodem, k tomu
projektu máme udělat prezentaci a technickou dokumentaci. No a hádejte co
jsem dostal já… (tímto chci poděkovat šéfovi v mém týmu a chci mu
říct, že se na tu dokumentaci strašně těším )
Praxe
V druháku už máme praxe a to 2 druhy: programování mikroprocesoru a hardware a počítačové sítě. S mikroprocesorama je dost velká sranda, dokonce přemýšlím, že bych si i nějaký koupil…

Tak tohohle prcka programujeme
Máme tam desku, na které je: mikrofon, 2 nějaký ladící "tlačítka"
(jako máte u sporáku ),
fotobuňku, teploměr, 4-místný digitální displej, led displej s 10
čárkami (něco šikovného na loading), asi 7 tlačítek vedle sebe a
ovládání, led diodu, reset tlačítko, bzučák (dobré na sestavení
"piana"). A tyhle věci spojujeme a dáváme dohromady. Malá ukázka
#picaxe40x2 #COM 4 REM ..................................symboly symbol tl0 = pind.0 symbol led = b.3 REM ..................................program start: ;začátek programu if tl0 = 1 then start l1: if tl0 = 0 then high led goto l1 endif l2: if tl0 = 1 then l2 l3: if tl0 = 0 then low led goto l3 endif goto start
Tak tenhle skromný program vám udělá to, že na jedno tlačítko
rozsvítíte a zhasnete led diodu… jak jednoduché že? No a pak teda praxe hardware a
sítě. Zatím jsme ji měli jen jednou a zatím jsme si sestavili jen klasik
stolní počítač, kam jsme do caseky dali desku, zdroj, procesor, na to
chladič, RAMku, harddisk, grafickou kartu a to všechno pospojovali a zapnuli
(a zapínat to tlačítkem je pro lamy, my to zapínali šroubovákem
). Pokud to nezačalo pípat, měli
jste vyhráno.
To je tak asi všechno co jsem vám chtěl říct. Co příště bude
netuším, zkuste mi dát nějaký nápad . Tak se mějte a těším se na vaše případné komentáře.