Lekce 9 - Statika ve Swift
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 5.-8. lekci OOP ve Swift, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Dnes se budeme věnovat pojmu statika. Až doposud jsme byli zvyklí, že data (stav) nese instance. Vlastnosti, které jsme definovali, tedy patřily instanci a byly pro každou instanci jedinečné. OOP však umožňuje definovat vlastnosti a metody na samotné třídě. Těmto prvkům říkáme statické (někdy třídní) a jsou nezávislé na instanci.
POZOR! Dnešní lekce vám ukáže statiku, tedy
postupy, které v podstatě narušují objektový model. OOP je obsahuje jen pro
speciální případy a obecně platí, že vše jde napsat bez
statiky. Vždy musíme pečlivě zvážit, zda statiku opravdu
nutně potřebujeme. Obecně bych doporučoval statiku vůbec
nepoužívat, pokud si nejste naprosto jisti, co děláte. Podobně,
jako globální proměnné (definované mimo třídu a dostupné celému modulu)
je statika v objektovém programování něco, co umožňuje psát špatný kód
a porušovat dobré praktiky. Dnes si ji tedy spíše vysvětlíme, abyste
pochopili určité metody a třídy ve Swift, které ji používají. Znalosti
použijte s rozvahou, na světe bude potom méně zla.
Statické (třídní) vlastnosti
Jako statické můžeme označit různé prvky. Začněme u vlastností. Jak
jsem se již v úvodu zmínil, statické prvky patří třídě, nikoli
instanci. Data v nich uložená tedy můžeme číst bez ohledu na to, zda
nějaká instance existuje. V podstatě můžeme říci, že statické
vlastnosti jsou společné pro všechny instance třídy, ale není to přesné,
protože s instancemi doopravdy vůbec nesouvisí. Založme si nový projekt
(název např. Statika
) a udělejme si jednoduchou třídu
Uzivatel
:
class Uzivatel { private var jmeno : String private var heslo : String private var prihlaseny : Bool init(jmeno: String, heslo: String) { self.jmeno = jmeno self.heslo = heslo prihlaseny = false } func prihlasSe(zadaneHeslo: String) -> Bool { if zadaneHeslo == heslo { prihlaseny = true return true } else { return false // hesla nesouhlasí } } }
Třída je poměrně jednoduchá, reprezentuje uživatele nějakého
systému. Každá instance uživatele má své jméno, heslo a také se o ni
ví, zda je přihlášená či nikoli. Aby se uživatel přihlásil, zavolá se
na něm metoda prihlasSe()
a v jejím parametru se předá heslo,
které člověk za klávesnicí zadal. Metoda ověří, zda se jedná opravdu o
tohoto uživatele a pokusí se ho přihlásit. Vrátí
true
/false
podle toho, zda přihlášení proběhlo
úspěšně. V reálu by se heslo ještě tzv. hashovalo, ale to zde
opomineme.
Když se uživatel registruje, systém mu napíše, jakou minimální délku
musí jeho heslo mít. Toto číslo bychom měli mít někde uložené.
Ve chvíli, kdy uživatele registrujeme, tak ještě nemáme k dispozici
jeho instanci. Objekt není vytvořený a vytvoří se až po
vyplnění formuláře. Nemůžeme tedy v třídě Uzivatel
k
tomuto účelu použít veřejnou vlastnost minimalniDelkaHesla
.
Samozřejmě by bylo velmi přínosné, kdybychom měli údaj o minimální
délce hesla uložený ve třídě Uzivatel
, protože k němu
logicky patří. Údaj uložíme do statické vlastnosti
pomocí modifikátoru static
:
class Uzivatel { private var jmeno : String private var heslo : String private var prihlaseny : Bool static let minimalniDelkaHesla = 6 // ... }
Nyní se přesuňme do main.swift
a zkusme si vlastnost vypsat.
K vlastnosti nyní přistoupíme přímo přes třídu:
- App
- main.swift
- Uzivatel.swift
{SWIFT} print(Uzivatel.minimalniDelkaHesla) {/SWIFT}
{SWIFT} class Uzivatel { private var jmeno : String private var heslo : String private var prihlaseny : Bool static let minimalniDelkaHesla = 6 init(jmeno: String, heslo: String) { self.jmeno = jmeno self.heslo = heslo prihlaseny = false } func prihlasSe(zadaneHeslo: String) -> Bool { if zadaneHeslo == heslo { prihlaseny = true return true } else { return false // hesla nesouhlasí } } } {/SWIFT}
Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.
Vidíme, že vlastnost opravdu náleží třídě. Můžeme se na ni ptát v různých místech programu bez toho, aniž bychom měli uživatele vytvořeného. Naopak na instanci uživatele tuto vlastnost nenalezneme:
// Tento kód je chybný let u = Uzivatel(jmeno: "Tomáš Marný", heslo: "heslojeveslo") print(u.minimalniDelkaHesla)
Xcode zahlásí chybu a kód se nezkompiluje.
Číslování instancí
Jako další praktické využití statických vlastností se nabízí
číslování uživatelů. Budeme chtít, aby měl každý uživatel
přidělené unikátní identifikační číslo. Bez znalosti statiky bychom si
museli hlídat zvenčí každé vytvoření uživatele a počítat je. My si
však můžeme vytvořit přímo na třídě Uzivatel
privátní
statickou vlastnost dalsiId
, kde bude vždy připraveno číslo pro
dalšího uživatele. První uživatel bude mít id
1
,
druhý 2
a tak dále. Uživateli tedy přibude nová vlastnost
id
, který se v konstruktoru nastaví podle hodnoty
dalsiId
. Pojďme si to vyzkoušet:
class Uzivatel { private var jmeno : String private var heslo : String private var prihlaseny : Bool private let id: Int static let minimalniDelkaHesla = 6 private static var dalsiId = 1 init(jmeno : String, heslo: String) { self.jmeno = jmeno self.heslo = heslo prihlaseny = false self.id = Uzivatel.dalsiId Uzivatel.dalsiId += 1 } // ... }
Třída si sama ukládá, jaké bude id
další její instance.
Toto id
přiřadíme nové instanci v konstruktoru a zvýšíme ho
o 1, aby bylo připraveno pro další instanci. Statické však nemusí být jen
vlastnosti, možnosti jsou mnohem větší.
Statické metody
Statické metody se volají na třídě. Jedná se zejména o
pomocné metody, které potřebujeme často používat a
nevyplatí se nám tvořit instanci. Swift sice umožňuje vytvořit i jen tzv.
funkci, kterou nevoláme ani na instanci, ani na třídě (takto používáme
např. funkci print()
), ale je mnohem výhodnější seskupovat
funkce na třídy, se kterými souvisejí. Tak nám je bude Xcode i mnohem lépe
napovídat a budeme si moci pomocí Ctrl + Spacevyvolat
seznam toho, co vše můžeme na dané třídě volat.
Ukažme si opět reálný příklad. Při registraci uživatele potřebujeme
znát minimální délku hesla ještě před jeho vytvořením. Bylo by také
dobré, kdybychom mohli před jeho vytvořením i heslo zkontrolovat, zda má
správnou délku, neobsahuje diakritiku, je v něm alespoň jedno číslo a
podobně. Za tímto účelem si vytvoříme na třídě Uzivatel
pomocnou statickou metodu zvalidujHeslo()
:
static func zvalidujHeslo(_ heslo: String) -> Bool { if heslo.count >= Uzivatel.minimalniDelkaHesla { // podrobnou logiku validace hesla vynecháme return true } return false }
Opět si zkusíme, že metodu můžeme na třídě Uzivatel
zavolat:
- App
- main.swift
- Uzivatel.swift
{SWIFT} print(Uzivatel.zvalidujHeslo("heslojeveslo")) {/SWIFT}
{SWIFT} class Uzivatel { private var jmeno : String private var heslo : String private var prihlaseny : Bool private let id: Int static let minimalniDelkaHesla = 6 private static var dalsiId = 1 init(jmeno : String, heslo: String) { self.jmeno = jmeno self.heslo = heslo prihlaseny = false self.id = Uzivatel.dalsiId Uzivatel.dalsiId += 1 } func prihlasSe(zadaneHeslo: String) -> Bool { if zadaneHeslo == heslo { prihlaseny = true return true } else { return false // hesla nesouhlasí } } static func zvalidujHeslo(_ heslo: String) -> Bool { if heslo.count >= Uzivatel.minimalniDelkaHesla { // podrobnou logiku validace hesla vynecháme return true } return false } } {/SWIFT}
Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.
Pozor! Díky tomu, že metoda
zvalidujHeslo()
náleží třídě, nemůžeme v ní přistupovat k
žádným instančním vlastnostem. Tyto vlastnosti totiž neexistují
v kontextu třídy, ale instance. Ptát se na jmeno
by v naší
metodě nemělo smysl! Můžete si zkusit, že to opravdu nejde.
Stejné funkčnosti při validaci hesla samozřejmě můžeme dosáhnout i
bez znalosti statiky. Vytvořili bychom si nějakou třídu, např.
ValidatorUzivatelu
, a do ní napsali tyto metody. Museli bychom
poté vytvořit její instanci, abychom metody mohli volat. Bylo by to trochu
matoucí, protože logika uživatele by byla zbytečně rozdělena do dvou
tříd, když může být za pomoci statiky pohromadě.
Doplníme si ještě metodu pro čtení id
uživatele mimo
třídu.
func vratId() -> Int { return id }
A vyzkoušíme si ještě nakonec naše metody. main.swift
bude
vypadat takto:
- App
- main.swift
- Uzivatel.swift
{SWIFT} let u = Uzivatel(jmeno: "Tomáš Marný", heslo: "heslojeveslo") print("ID prvního uživatele: \(u.vratId())") let v = Uzivatel(jmeno: "Olí Znusinudle", heslo: "csfd1fg") print("ID druhého uživatele: \(v.vratId())") print("Minimální délka hesla uživatele je: \(Uzivatel.minimalniDelkaHesla)") print("Validnost hesla \"heslo\" je: \(Uzivatel.zvalidujHeslo("heslo"))") {/SWIFT}
{SWIFT} class Uzivatel { private var jmeno : String private var heslo : String private var prihlaseny : Bool private let id: Int static let minimalniDelkaHesla = 6 private static var dalsiId = 1 init(jmeno : String, heslo: String) { self.jmeno = jmeno self.heslo = heslo prihlaseny = false self.id = Uzivatel.dalsiId Uzivatel.dalsiId += 1 } func prihlasSe(zadaneHeslo: String) -> Bool { if zadaneHeslo == heslo { prihlaseny = true return true } else { return false // hesla nesouhlasí } } static func zvalidujHeslo(_ heslo: String) -> Bool { if heslo.count >= Uzivatel.minimalniDelkaHesla { // podrobnou logiku validace hesla vynecháme return true } return false } func vratId() -> Int { return id } } {/SWIFT}
Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.
A výstup bude:
ID prvního uživatele: 1 ID druhého uživatele: 2 Minimální délka hesla uživatele je: 6 Validnost hesla "heslo" je: false
Statický registr
Pojďme si vytvořit třídu, jejíž všechny prvky budou statické. Mohlo by se jednat o třídu, která obsahuje jen pomocné metody a vlastnosti. Já jsem se však rozhodl vytvořit tzv. statický registr. Ukážeme si, jak je možné předávat důležitá data mezi třídami, aniž bychom museli mít instanci.
Mějme aplikaci, řekněme nějakou větší a rozsáhlejší, např. diář. Aplikace bude obsahovat přepínání jazyka jejího rozhraní, zvolení používaných záložek, složky k ukládání souborů, barevného schématu a ještě třeba zda ji chceme spouštět při spuštění operačního systému. Bude mít tedy nějaká nastavení, ke kterým se bude přistupovat z různých míst programu. Bez znalosti statiky bychom museli všem objektům (kalendáři, úlohám, poznámkám...) předat v konstruktoru v jakém jazyce pracují, případně jim dodat tímto způsobem další nastavení, jako první den v týdnu (neděle/pondělí) a podobně.
Jednou z možností, jak toto řešit, je použít k uložení těchto nastavení statickou třídu. Bude tedy přístupná ve všech místech programu a to i bez vytvoření instance. Obsahovat bude všechna potřebná nastavení, která si z ní budou objekty libovolně brát. Mohla by vypadat např. nějak takto:
class Nastaveni { private static var jazyk = "CZ" private static var barevneSchema = "cervene" private static var spustitPoStartu = true static func Jazyk() -> String { return jazyk } static func BarevneSchema() -> String { return barevneSchema } static func SpustitPoStartu() -> Bool { return spustitPoStartu } }
Všechny vlastnosti i metody obsahují modifikátor static
.
Záměrně jsem do třídy nedával veřejné vlastnosti, ale vytvořil metody,
aby se hodnoty nedaly měnit. Je to trochu nepohodlné pro programátora,
příště si ukážeme, jak to udělat lépe a deklarovat vlastnosti jen pro
čtení.
Zkusme si třídu nyní použít, i když program diář nemáme. Vytvoříme
si jen na ukázku třídu Kalendar
a zkusíme si, že v ní máme
opravdu bez problému přístup k nastavení. Vložíme do ni metodu, která
vrátí všechna nastavení:
class Kalendar { func vratNastaveni() -> String { var s = "" s += "Jazyk: \(Nastaveni.Jazyk())\n" s += "Barevné schéma: \(Nastaveni.BarevneSchema())\n" s += "Spustit po startu: \(Nastaveni.SpustitPoStartu())\n" return s } }
Následně vše vypíšeme do konzole:
- App
- main.swift
- Nastaveni.swift
- Kalendar.swift
{SWIFT} let kalendar = Kalendar() print(kalendar.vratNastaveni()) {/SWIFT}
{SWIFT} class Nastaveni { private static var jazyk = "CZ" private static var barevneSchema = "cervene" private static var spustitPoStartu = true static func Jazyk() -> String { return jazyk } static func BarevneSchema() -> String { return barevneSchema } static func SpustitPoStartu() -> Bool { return spustitPoStartu } } {/SWIFT}
{SWIFT} class Kalendar { func vratNastaveni() -> String { var s = "" s += "Jazyk: \(Nastaveni.Jazyk())\n" s += "Barevné schéma: \(Nastaveni.BarevneSchema())\n" s += "Spustit po startu: \(Nastaveni.SpustitPoStartu())\n" return s } } {/SWIFT}
Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.
Výstup:
Jazyk: CZ Barevné schéma: cervene Spustit po startu: True
Vidíme, že instance kalendáře má opravdu bez problému přístup ke všem nastavením programu.
Opět pozor, tento kód lze nesprávně použít pro předávání nezapouzdřených dat a používá se jen ve specifických situacích. Většina předávání dat do instance probíhá pomocí parametru v konstruktoru, nikoli přes statiku.
Statika se velmi často vyskytuje v návrhových vzorech, o kterých jsme se zde
již bavili. Jsou to postupy, které dovádí objektově orientované
programování k dokonalosti a o kterých se tu jistě ještě zmíníme. Pro
dnešek je toho však již dost
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 9. lekci OOP ve Swift, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 6x (19.51 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Swift