Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Úvod do jazyka Swift, platformy a Xcode

Swift by se dal stručně popsat jako programovací jazyk Apple světa. Uveden byl v roce 2014 jako náhrada dosavadního Objective-C. Po stránce návrhu se jedná o objektový, kompilovaný jazyk s typovou kontrolou. Poměrně blízko tak má k jazykům jako jsou Java, C# a jim podobným. Protože se jedná o relativně nový jazyk, tak si s sebou z minulosti nenese nejrůznější problémy a nabízí řadu moderních přístupů. Při vývoji se myslelo i na hromady kódu napsaného v Objective-C, tak Swift obsahuje pár ústupků právě tomuto jazyku.

Logo programovacího jazyka Swift - Základní konstrukce jazyka Swift

Swift je od verze 2.2 open-source a od Swift 3 již Apple počítá se zpětnou kompatibilitou. Pokud jste se s jazykem setkali v minulosti, tak jste možná narazili na problémy při vydání nové verze, kdy něco z té předchozí nemuselo fungovat.

Ačkoliv je Swift open-source a můžete v něm programovat třeba na Linuxu, tak se stále primárně jedná o jazyk pro Apple zařízení. Chcete naprogramovat aplikaci pro iPhone? Využijete Swift. Chcete naprogramovat terminálovou utilitu pro váš MacBook? Opět Swift. Máte hodinky Apple Watch a chcete si pro ně udělat mini aplikaci? Samozřejmě to bude zas Swift.

Swift každopádně začíná pronikat i do světa webů a webových aplikací. Rozšířený je framework Vapor, který nabízí moderní způsob, jak vyvíjet pro web. Autoři trošku v klišé stylu proklamují, že se jedná o "budoucnost webového vývoje". Každopádně Vapor vypadá dobře a jestli vás téma zajímá, mrkněte na oficiální web projektu.

Instalace Xcode

Standardem vývoje ve Swift je IDE Xcode, které poskytuje Apple zcela zdarma skrze AppStore. Stačí ho prostě stáhnout. Xcode je komplexní vývojové prostředí a nabízí vše, co budete potřebovat pro vytvoření vašich aplikací. Kromě editoru pro napsání kódu vám poskytne i designer pro vytvoření UI, umožní aplikaci spustit na fyzickém zařízení nebo simulátoru a poté nahrát do AppStore.

Xcode Playground

Možná z ostatních jazyků znáte konzolové aplikace, které se v úvodu používají pro zkoušení kódu. To je ve Swift (resp. Xcode) také, ale existuje i jednodušší způsob jménem Playground. Jedná se o takové hřiště, kde si můžete zkoušet libovolné části Swift kódu, aniž byste museli zakládat tradiční projekt a pak ho spouštět. Konzolovým aplikacím se budeme v tomto kurzu věnovat, k formulářům se dostaneme v kurzu navazujícím.

Playground vytvoříte po startu Xcode výběrem Get started with a playground a vyberete, kam jeho jediný soubor na disku uložíte. Otevře se vám okno s editorem, kde můžete začít psát kód. Ten se okamžitě začne provádět a výsledky uvidíte na pravé straně. Když tedy např. do proměnné x přiřadíte výraz 12 + 4, tak na pravé části uvidíte výsledek 16. Co je to proměnná a co vše s nimi můžeme dělat se dozvíte hned v následující lekci.

Playground pro programovací jazyk Swift - Základní konstrukce jazyka Swift

Playground má ale jednu zásadní nevýhodu a sice v něm není možné rozumně načítat vstupy od uživatele, což se celkem hodí. Proto si v průběhu kurzu občas vytvoříme také obdobu konzolové aplikace, která nám umožní vstupy zadávat a reagovat na ně. Playground tak poslouží hlavně na zkoušení základního kódu, klidně si ale budete moci vybrat pouze jeden z popisovaných postupů.

Command Line Tool

Na konec úvodní lekce si ještě stručně ukážeme, jak vytvořit onu konzolovou aplikaci, která vám umožní zadávat vstup z klávesnice a reagovat na něj. Po spuštění Xcode vyberte Create a new Xcode project. Poté je třeba vybrat v horní liště macOS jako platformu a konečně zvolit Command Line Tool. Případně můžete využít vyhledávacího políčka v pravém horním rohu.

Vytvoření nového konzolového projektu ve Swift v xCode - Základní konstrukce jazyka Swift

V dalším kroku pouze zadáte název vašeho nového projektu a zkontrolujete, jestli je jako jazyk zvolen Swift. Po vytvoření projektu již vidíte plnohodnotné Xcode. Zatím není potřeba nic znát, stačí vám levá strana, kde jsou soubory vašeho projektu.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text.

Klikněte na main.swift a tím soubor otevřete v editoru. Právě do tohoto souboru budeme v úvodních lekcích psát kód a po spuštění se provede. Ve výchozím stavu zde najdeme dva řádky kódu, které již představují známý Hello world program:

print("Hello, World!")

První řádek zkrátka importuje nejdůležitější stavební bloky jazyka Swift, abychom mohli něco vůbec dělat.

Druhý řádek potom vypisuje známý pozdrav do speciálního okna, které najdete pod editorem. Právě sem budete také psát vstup z klávesnice, na které budou programy z dalších lekcí reagovat. print() je funkce, která vypíše text do konzole. Funkce mohou obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě funkce print() je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu Swift rozuměl a nezaměňoval ho s jinými příkazy. Můžete si text zkusit upravit a vypsat tak nějakou svou hlášku. Pro tvorbu jiných programu samozřejmě řádek s výpisem tohoto textu odstraníme. import Foundation naopak u všech svých dalších programů ponecháme.

Základní konstrukce jazyka Swift

Tímto zatím skončíme. Již jste se skamarádili s Xcode a víte, jak snadno spustit Swift kód.

V příští lekci, Proměnné, typový systém a parsování ve Swift, to bude zajímavější. Naučíme se pracovat s proměnnými a získávat vstup od uživatele.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 207x (42.9 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Swift

 

Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka Swift
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Proměnné, typový systém a parsování ve Swift
Článek pro vás napsal Filip Němeček
Avatar
Uživatelské hodnocení:
49 hlasů
Autor se věnuje vývoji iOS aplikací (občas macOS)
Aktivity