NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Python programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 5 - Bojovník do arény

V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 4. lekci OOP ve VB.NET, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

Již tedy víme, jak fungují reference a jak můžeme s objekty zacházet. Bude se nám to hodit dnes i příště. Tento a příští VB.NET tutoriál budou totiž věnovány dokončení naší arény. Hrací kostku již máme, ještě nám chybí další 2 objekty: bojovník a samotná aréna. Dnes se budeme věnovat bojovníkovi. Nejprve si popišme, co má bojovník umět, poté se pustíme do psaní kódu.

Atributy

Bojovník se bude nějak jmenovat a bude mít určitý počet hp (tedy života, např. 80hp). Budeme uchovávat jeho maximální život (bude se lišit u každé instance) a jeho současný život, tedy např. zraněný bojovník bude mít 40hp z 80ti. Bojovník má určitý útok a obranu, obojí vyjádřené opět v hp. Když bojovník útočí s útokem 20hp na druhého bojovníka s obranou 10hp, ubere mu 10hp života. Bojovník bude mít referenci na instanci objektu Kostka. Při útoku či obraně si vždy hodí kostkou a k útoku/obraně přičte padlé číslo. (Samozřejmě by mohl mít každý bojovník svou kostku, ale chtěl jsem se přiblížit stolní podobě hry a ukázat, jak OOP opravdu simuluje realitu. Bojovníci tedy budou sdílet jednu instanci kostky.) Kostkou dodáme hře prvek náhody, v realitě se jedná vlastně o štěstí, jak se útok nebo obrana vydaří. Konečně budeme chtít, aby bojovníci podávali zprávy o tom, co se děje, protože jinak by z toho uživatel nic neměl. Zpráva bude vypadat např. "Zalgoren útočí s úderem za 25hp.". Zprávami se zatím nebudeme zatěžovat a vrátíme se k nim až nakonec.

Již víme, co budeme dělat, pojďme na to! :) K projektu aréna si přidejme třídu Bojovnik a dodejme ji patřičné atributy. Všechny budou privátní:

Class Bojovnik
    ''' <summary>
    ''' Jméno bojovníka
    ''' </summary>
    Private jmeno As String
    ''' <summary>
    ''' Život v HP
    ''' </summary>
    Private zivot As Integer
    ''' <summary>
    ''' Maximální zdraví
    ''' </summary>
    Private maxZivot As Integer
    ''' <summary>
    ''' Útok v HP
    ''' </summary>
    Private utok As Integer
    ''' <summary>
    ''' Obrana v HP
    ''' </summary>
    Private obrana As Integer
    ''' <summary>
    ''' Instance hrací kostky
    ''' </summary>
    Private kostka As Kostka
End Class

Komentáře můžete sklapnout, aby nezabíraly zbytečné místo. Nicméně je velmi dobrý nápad je k atributům psát. Třída Kostka musí samozřejmě být v našem projektu.

Metody

Pojďme pro atributy vytvořit konstruktor, nebude to nic těžkého. Komentáře zde vynechám, vy si je dopište podobně, jako u atributů výše. Nebudu je psát ani u dalších metod, aby se tutoriál zbytečně neroztahoval a zůstal přehledný.

Public Sub New(jmeno As String, zivot As Integer, utok As Integer, obrana As Integer, kostka As Kostka)
    Me.jmeno = jmeno
    Me.zivot = zivot
    Me.maxZivot = zivot
    Me.utok = utok
    Me.obrana = obrana
    Me.kostka = kostka
End Sub

Všimněte si, že maximální zdraví si v konstruktoru odvodíme a nemáme na něj parametr v hlavičce metody. Předpokládáme, že bojovník je při vytvoření plně zdravý, stačí nám tedy znát pouze jeho život a maximální život bude stejný.

Přejděme k metodám, opět se nejprve zamysleme nad tím, co by měl bojovník umět. Začněme tím jednodušším, budeme chtít nějakou textovou reprezentaci, abychom mohli bojovníka vypsat. Překryjeme tedy metodu ToString(), která vrátí jméno bojovníka. Určitě se nám bude hodit metoda, vracející zda je bojovník naživu (tedy typu Boolean). Aby to bylo trochu zajímavější, budeme chtít kreslit život bojovníka do konzole, nebudeme tedy psát, kolik má života, ale "vykreslíme" ho takto:

[#########    ]

Výše uvedený život by odpovídal asi 70%. Dosud zmíněné metody nepotřebovaly žádné parametry. Samotný útok a obranu nechme na později a pojďme si implementovat ToString(), Nazivu() a GrafickyZivot(). Začněme s ToString(), tam není co vymýšlet:

Public Overrides Function ToString() As String
    Return jmeno;
End Function

Nyní implementujme metodu Nazivu(), opět to nebude nic těžkého. Stačí zkontrolovat, zda je život větší než 0 a podle toho se zachovat. Mohli bychom ji napsat třeba takto:

Public Function Nazivu() As Boolean
    If zivot > 0 Then
        Return True
    Else
        Return False
    End If
End Function

Jelikož i samotný výraz (zivot > 0) je vlastně logická hodnota, můžeme vrátit tu a kód se značně zjednodušší:

Public Function Nazivu() As Boolean
    Return (zivot > 0)
End Function

Grafický život

Jak jsem se již zmínil, metoda GrafickyZivot() bude umožňovat vykreslit ukazatel života v grafické podobě. Již víme, že z hlediska objektového návrhu není vhodné, aby metoda objektu přímo vypisovala do konzole (pokud není k výpisu objekt určený), proto si znaky uložíme do řetězce a ten vrátíme pro pozdější vypsání. Ukážeme si kód metody a následně podrobně popíšeme:

Public Function GrafickyZivot() As String
    Dim s As String = "["
    Dim celkem As Integer = 20
    Dim pocet As Double = Math.Round((zivot / maxZivot) * celkem)
    If (pocet = 0) AndAlso (Nazivu()) Then
        pocet = 1
    End If
    For i As Integer = 0 To pocet - 1
        s += "#"
    Next
    s = s.PadRight(celkem + 1)
    s += "]"
    Return s
End Function

Připravíme si řetězec s a vložíme do něj úvodní znak "[". Určíme si celkovou délku ukazatele života do proměnné celkem (např. 20). Nyní v podstatě nepotřebujeme nic jiného, než trojčlenku. Pokud maxZivot odpovídá celkem dílků, zivot bude odpovídat pocet dílkům. pocet je proměnná s počtem dílků aktuálního zdraví.

Matematicky platí, že pocet = (zivot / maxZivot) * celkem;. My ještě doplníme zaokrouhlení na celé dílky.

Měli bychom ošetřit případ, kdy je život tak nízký, že nám vyjde na 0 dílků, ale bojovník je stále naživu. V tom případě vykreslíme 1 dílek, jinak by to vypadalo, že je již mrtvý.

Dále stačí jednoduše for cyklem připojit k řetězci s patřičný počet znaků a doplnit je mezerami do celkové délky. Doplnění provedeme pomocí PadRight() na délku celkem + 1, kde ten znak navíc je úvodní znak "[". Přidáme koncový znak a řetězec vrátíme.

Vše si vyzkoušíme, přejděme do Program.cs a vytvořme si bojovníka (a kostku, protože tu musíme konstruktoru bojovníka předat). Následně vypišme, zda je naživu a jeho život graficky:

Klikni pro editaci
  • App
    • Module1.vb
    • Kostka.vb
    • Bojovnik.vb
  • 
    Dim kostka As Kostka = New Kostka(10)
    Dim bojovnik As Bojovnik = new Bojovnik("Zalgoren", 100, 20, 10, kostka)
    
    Console.WriteLine("Bojovník: {0}", bojovnik) ' test ToString()
    Console.WriteLine("Naživu: {0}", bojovnik.Nazivu()) ' test Nazivu()
    Console.WriteLine("Život: {0}", bojovnik.GrafickyZivot()) ' test GrafickyZivot()
    
  • Class Bojovnik
        Private jmeno As String
        Private zivot As Integer
        Private maxZivot As Integer
        Private utok As Integer
        Private obrana As Integer
        Private kostka As Kostka
    
        Public Sub New(jmeno As String, zivot As Integer, utok As Integer, obrana As Integer, kostka As Kostka)
            Me.jmeno = jmeno
            Me.zivot = zivot
            Me.maxZivot = zivot
            Me.utok = utok
            Me.obrana = obrana
            Me.kostka = kostka
        End Sub
    
        Public Function Nazivu() As Boolean
            Return (zivot > 0)
        End Function
    
        Public Function GrafickyZivot() As String
            Dim s As String = "["
            Dim celkem As Integer = 20
            Dim pocet As Double = Math.Round((zivot / maxZivot) * celkem)
            If (pocet = 0) AndAlso (Nazivu()) Then
                pocet = 1
            End If
            For i As Integer = 0 To pocet - 1
                s += "#"
            Next
            s = s.PadRight(celkem + 1)
            s += "]"
            Return s
        End Function
    
        Public Overrides Function ToString() As String
            Return jmeno
        End Function
    
    End Class
    
    • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.


    Konzolová aplikace
    Bojovník: Zalgoren
    Naživu: True
    Život: [####################]

    Boj

    Dostáváme se k samotnému boji. Implementujeme metody pro útok a obranu.

    Obrana

    Začněme obranou. Metoda BranSe() bude umožňovat bránit se úderu, jehož síla bude předána metodě jako parametr. Metodu si opět ukážeme a poté popíšeme:

    Public Sub BranSe(uder As Integer)
        Dim zraneni As Integer = uder - (obrana + kostka.hod())
        If zraneni > 0 Then
            zivot -= zraneni
            If zivot <= 0 Then
                zivot = 0
            End If
        End If
    End Sub

    Nejprve spočítáme skutečné zranění a to tak, že z útoku nepřítele odečteme naši obranu zvýšenou o číslo, které padlo na hrací kostce. Pokud jsme zranění celé neodrazili (zraneni > 0), budeme snižovat náš život. Tato podmínka je důležitá, kdybychom zranění odrazili a bylo např. -2, bez podmínky by se život zvýšil. Po snížení života zkontrolujeme, zda není v záporné hodnotě a případně ho dorovnáme na nulu.

    Útok

    Metoda Utoc() bude brát jako parametr instanci bojovníka, na kterého se útočí. To proto, abychom na něm mohli zavolat metodu BranSe(), která na náš útok zareaguje a zmenší protivníkův život. Zde vidíme výhody referencí ve Visual Basic .NET, můžeme si instance jednoduše předávat a volat na nich metody, aniž by došlo k jejich zkopírování. Jako první vypočteme úder, podobně jako při obraně, úder bude náš útok + hodnota z hrací kostky. Na soupeři následně zavoláme metodu BranSe() s hodnotou úderu:

    Public Sub Utoc(souper As Bojovnik)
        Dim uder As Integer = utok + kostka.hod()
        souper.BranSe(uder)
    End Sub

    To bychom měli, pojďme si zkusit v našem ukázkovém programu zaútočit a poté znovu vykreslit život. Pro jednoduchost nemusíme zakládat dalšího bojovníka, ale můžeme zaútočit sami na sebe:

    Klikni pro editaci
    • App
      • Module1.vb
      • Kostka.vb
      • Bojovnik.vb
    • 
      Dim kostka As Kostka = New Kostka(10)
      Dim bojovnik As Bojovnik = New Bojovnik("Zalgoren", 100, 20, 10, kostka)
      
      Console.WriteLine("Bojovník: {0}", bojovnik) ' test ToString()
      Console.WriteLine("Naživu: {0}", bojovnik.nazivu())    ' test Nazivu()
      Console.WriteLine("Život: {0}", bojovnik.GrafickyZivot()) ' test GrafickyZivot()
      
      bojovnik.Utoc(bojovnik) ' test útoku
      Console.WriteLine("Život po útoku: {0}", bojovnik.GrafickyZivot())
      
      Console.ReadKey()
      
    • Class Bojovnik
          Private jmeno As String
          Private zivot As Integer
          Private maxZivot As Integer
          Private utok As Integer
          Private obrana As Integer
          Private kostka As Kostka
      
          Public Sub New(jmeno As String, zivot As Integer, utok As Integer, obrana As Integer, kostka As Kostka)
              Me.jmeno = jmeno
              Me.zivot = zivot
              Me.maxZivot = zivot
              Me.utok = utok
              Me.obrana = obrana
              Me.kostka = kostka
          End Sub
      
          Public Function Nazivu() As Boolean
              Return (zivot > 0)
          End Function
      
          Public Function GrafickyZivot() As String
              Dim s As String = "["
              Dim celkem As Integer = 20
              Dim pocet As Double = Math.Round((zivot / maxZivot) * celkem)
              If (pocet = 0) AndAlso (Nazivu()) Then
                  pocet = 1
              End If
              For i As Integer = 0 To pocet - 1
                  s += "#"
              Next
              s = s.PadRight(celkem + 1)
              s += "]"
              Return s
          End Function
      
          Public Sub BranSe(uder As Integer)
              Dim zraneni As Integer = uder - (obrana + kostka.hod())
              If zraneni > 0 Then
                  zivot -= zraneni
                  If zivot <= 0 Then
                      zivot = 0
                  End If
              End If
          End Sub
      
          Public Sub Utoc(souper As Bojovnik)
              Dim uder As Integer = utok + kostka.hod()
              souper.BranSe(uder)
          End Sub
      
          Public Overrides Function ToString() As String
              Return jmeno
          End Function
      
      End Class
      
      • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.


      Konzolová aplikace
      Bojovník: Zalgoren
      Naživu: True
      Život: [####################]
      Život po útoku: [##################  ]

      Zdá se, že vše funguje, jak má. Přejděme k poslednímu bodu dnešního tutoriálu a to ke zprávám.

      Zprávy

      Jak již bylo řečeno, o útocích a obraně budeme uživatele informovat výpisem na konzoli. Výpis nebude provádět samotná třída Bojovnik, ta bude jen vracet zprávy jako textové řetězce. Jedna možnost by byla nastavit návratový typ metod Utoc() a BranSe() na String a při jejich volání vrátit i zprávu. Problém by však nastal v případě, když bychom chtěli získat zprávu od metody, která již něco vrací. Metoda samozřejmě nemůže jednoduše vrátit 2 věci.

      Pojďme na věc univerzálněji, zprávu budeme ukládat do privátní proměnné zprava a uděláme metody pro její uložení a navrácení. Samozřejmě bychom mohli udělat proměnnou veřejnou, ale není zde důvod, proč umožnit zvenčí zápis do zprávy a také by skládání složitější zprávy uvnitř třídy mohlo být někdy problematické.

      K atributům třídy tedy přidáme:

      Private zprava As String

      Nyní si vytvoříme dvě metody. Privátní NastavZpravu(), která bere jako parametr text zprávy a slouží pro vnitřní účely třídy, kde nastaví zprávu do privátní proměnné:

      Private Sub NastavZpravu(zprava As String)
          Me.zprava = zprava
      End Sub

      Nic složitého. Podobně jednoduchá bude veřejná metoda pro navrácení zprávy:

      Public Function VratPosledniZpravu() As String
          Return Me.zprava
      End Function

      O práci se zprávami obohatíme naše metody Utoc() a BranSe(), nyní budou vypadat takto:

      Public Sub Utoc(souper As Bojovnik)
          Dim uder As Integer = utok + kostka.hod()
          NastavZpravu(String.Format("{0} útočí s úderem za {1} hp", jmeno, uder))
          souper.BranSe(uder)
      End Sub
      
      Public Sub BranSe(uder As Integer)
          Dim zraneni As Integer = uder - (obrana + kostka.hod())
          Dim zprava As String
          If zraneni > 0 Then
              zivot -= zraneni
              zprava = String.Format("{0} utrpěl poškození {1} hp", jmeno, zraneni)
              If zivot <= 0 Then
                  zivot = 0
                  zprava &= " a zemřel"
              End If
          Else
              zprava = String.Format("{0} odrazil útok", jmeno)
          End If
          NastavZpravu(zprava)
      End Sub

      Vše si opět vyzkoušíme, tentokrát již vytvoříme druhého bojovníka:

      Klikni pro editaci
      • App
        • Module1.vb
        • Kostka.vb
        • Bojovnik.vb
      • Dim kostka As New Kostka(10)
        Dim bojovnik As New Bojovnik("Zalgoren", 100, 20, 10, kostka)
        
        Console.WriteLine("Život: {0}", bojovnik.GrafickyZivot())
        ' test GrafickyZivot();
        ' útok na našeho bojovníka
        Dim souper As New Bojovnik("Shadow", 60, 18, 15, kostka)
        souper.Utoc(bojovnik)
        Console.WriteLine(souper.VratPosledniZpravu())
        Console.WriteLine(bojovnik.VratPosledniZpravu())
        
        Console.WriteLine("Život: {0}", bojovnik.GrafickyZivot())
        
        Console.ReadKey()
        
      • Class Bojovnik
            Private jmeno As String
            Private zivot As Integer
            Private maxZivot As Integer
            Private utok As Integer
            Private obrana As Integer
            Private kostka As Kostka
            Private zprava As String
        
            Public Sub New(jmeno As String, zivot As Integer, utok As Integer, obrana As Integer, kostka As Kostka)
                Me.jmeno = jmeno
                Me.zivot = zivot
                Me.maxZivot = zivot
                Me.utok = utok
                Me.obrana = obrana
                Me.kostka = kostka
            End Sub
        
            Public Function Nazivu() As Boolean
                Return (zivot > 0)
            End Function
        
            Public Function GrafickyZivot() As String
                Dim s As String = "["
                Dim celkem As Integer = 20
                Dim pocet As Double = Math.Round((zivot / maxZivot) * celkem)
                If (pocet = 0) AndAlso (Nazivu()) Then
                    pocet = 1
                End If
                For i As Integer = 0 To pocet - 1
                    s += "#"
                Next
                s = s.PadRight(celkem + 1)
                s += "]"
                Return s
            End Function
        
            Public Sub Utoc(souper As Bojovnik)
                Dim uder As Integer = utok + kostka.hod()
                NastavZpravu(String.Format("{0} útočí s úderem za {1} hp", jmeno, uder))
                souper.BranSe(uder)
            End Sub
        
            Public Sub BranSe(uder As Integer)
                Dim zraneni As Integer = uder - (obrana + kostka.hod())
                Dim zprava As String
                If zraneni > 0 Then
                    zivot -= zraneni
                    zprava = String.Format("{0} utrpěl poškození {1} hp", jmeno, zraneni)
                    If zivot <= 0 Then
                        zivot = 0
                        zprava &= " a zemřel"
                    End If
                Else
                    zprava = String.Format("{0} odrazil útok", jmeno)
                End If
                NastavZpravu(zprava)
            End Sub
        
            Private Sub NastavZpravu(zprava As String)
                Me.zprava = zprava
            End Sub
        
            Public Function VratPosledniZpravu() As String
                Return Me.zprava
            End Function
        
            Public Overrides Function ToString() As String
                Return jmeno
            End Function
        
        End Class
        
        
        • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.


        Konzolová aplikace
        Život: [####################]
        Shadow útočí s úderem za 24 hp
        Zalgoren utrpěl poškození 10 hp
        Život: [##################  ]

        Máme kostku i bojovníka, teď již chybí jen aréna.

        V příští lekci, VB.NET - Aréna s bojovníky, si vytvoříme arénu simulující zápas dvou bojovníků.


         

        Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

        Stáhnout

        Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

        Staženo 226x (72.19 kB)
        Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce VB

         

        Jak se ti líbí článek?
        Před uložením hodnocení, popiš prosím autorovi, co je špatněZnaků 0 z 50-500
        Předchozí článek
        Řešené úlohy k 4. lekci OOP ve VB.NET
        Všechny články v sekci
        Objektově orientované programování ve Visual Basic .NET
        Přeskočit článek
        (nedoporučujeme)
        VB.NET - Aréna s bojovníky
        Článek pro vás napsal Michal Žůrek - misaz
        Avatar
        Uživatelské hodnocení:
        10 hlasů
        Autor se věnuje tvorbě aplikací pro počítače, mobilní telefony, mikroprocesory a tvorbě webových stránek a webových aplikací. Nejraději programuje ve Visual Basicu a TypeScript. Ovládá HTML, CSS, JavaScript, TypeScript, C# a Visual Basic.
        Aktivity