Nauč se s námi víc. Využij 50% zdarma na e-learningové kurzy.
discount week 50

Lekce 1 - Proč je web jako kožené boty, a kdy je potřeba nový pár? Nové

Sedmimílové boty – pohádkové střevíce, které umožní majiteli cestovat na velké vzdálenosti - „co krok to sedm mil“. Co kdyby boty byly váš web a sedm mil, bylo sedm objednávek za hodinu…?

Vítejte do série o tvorbě webu. V průběhu několika lekcí se společně zaměříme na proces tvorby webu, tak aby vše šlapalo jak má. Zavadíme o profese webového průmyslu a nakonec se podíváme do duše vašeho zákazníka. To abychom zjistili, co před námi ukrývá. A proč nenakoupil víc. Řeč bude mimo jiné o brandingu, to abychom nahlédli do duše vašeho brandu a zajistil mu silnou pozici na trhu. Není na co čekat, pojďme na to.

Marketing se změnil

Prodej se přesunul do online prostředí, tržnice a obchody utnuly léta nepřerušeného prodeje. Jak se z „covidové doby“ nezbláznit a zachránit business? Přijde v září další vlna? Kdo ví…

Jedno je jisté, schopnost adaptace vždy byla a bude klíčová pro všechny podnikatele. Dokážete se adaptovat na nadcházející měsíce? Nebudete potřebovat web, který zastoupí vaši prodejnu nebo zvýší prodeje?

Proč web potřebujete i vy…

Počet webů a obzvlášť e-shopů na světovém i českém trhu raketově roste. Meziroční přírůstek za minulý rok činil v ČR okolo 2000–3000 tisíc webů. A není se čemu divit. Nejasná situace v „covidovém období“ zamávala s businessem nejednoho podnikatele.

Trh se přesunul do onlinu, a více než kdy předtím je klíčová schopnost adaptace. Adaptace na webové prostředí a jeho neúprosná pravidla.

Tvorba webu

Jaká je životnost webu?

Stejně jako kožené boty i web může vydržet roky. Střevíce, které budou dědit generace a generace po vás, ale nejsou ty nejlevnější na trhu. A stejně tak web. Jestli chcete kvalitní a nadčasový web, musíte si připlatit.

A za hubičku to zrovna nebude. Nový web sice nezdědí ani vaše děti. Běžná životnost webu je maximálně 3-7 let, avšak i tak jde o dobrou investici, která vás posune o míle daleko. Dobře udělaný web dokáže zvýšit váš výdělek v řádů desetinásobků.

Kolik web stojí

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Nechci vás odrazovat už na začátku, ale web stojí peníze, úsilí jak klienta, tak návrháře webu a práce na něm může trvat i několik měsíců. Pro ty, kdo to s webem myslí vážně, jsou marketingové agentury a šikovní jednotlivci – grafici, copywriteři, webdesigneři atd. O nich ale až příště. Obyčejný web, možná jakž takž funguje, dobrý web prodává (produkty, informace…), a to jako ďas.

--Vysoká cena samozřejmě není záruka kvality, ale dokáže napovědět o kvalitě, kterou můžete očekávat.

Cíle webu

Cílem webu je vytvořit klientovi přínos – ten může být v mnohé podobě. Web může prodávat zboží, může předávat informace, takže obsah je produktem webu, web může získávat e-maily a telefonní čísla pro pozdější použití. Web může nabídnout mnohé využití, a tudíž je nutné určit cíle webu ještě před jeho vytvořením. Chcete prodávat produkty? Chcete, aby lidé četli vaše články? …

První krok k novému webu

Pokud web ještě nemáte a uvažujete o něm, je nutné ujasnit si, jaký druh webové stránky potřebujete. Stejně jako jsou mokasíny, polobotky, kotníkové boty atd. Jsou i druhy webových stránek.

Kožené boty

Druhy webových stránek

Téměř všechny weby, na které na českém internetu narazíte, se dělí na 3 druhy – webová aplikace, webová prezentace a e-shopy.

Webová aplikace je prostředek, který uživateli usnadní život, pomůže s jeho problémem a na její vytvoření je potřeba převážně programátor. Doménou aplikace je na rozdíl od všech ostatních druhů interakce. Dobrým příkladem jsou sociální sítě.

Webová prezentace stojí na opačném spektru webů. Více než na interaktivnosti je založená na informacích, které uživatel na webu najde. Web a jeho obsah jsou produktem samotným. Příkladem mohou být informační kanály jako zprávy, blogy apod.

E-shopy – obdoba kamenných obchodů 21. století. Všichni už jsme na e-shopu nakupovali, tudíž není potřeba zabíhat do detailů. Co se týče charakteristik, e-shop je přibližně ve středu spektra. Bere si část z webové aplikace, kterou doplňuje část z webové prezentace. O prodeji přece jenom rozhoduje právě obsah (text, který přesvědčí o koupi), tudíž jsou e-shopy nakloněné spíše na stranu webových prezentací.

Nutno zmínit, že často narazíte na tzv. „hybridy“. Weby, které kombinují charakteristiky webové aplikace a webové prezentace apod. Avšak my, se v naši sérii zaměříme převážně na webové prezentace a e-shopy.

Příště, až budete na svém oblíbeném webu, zapřemýšlejte, o jaký druh jde.

Jak se starat o web?

Teď lehce předběhneme. Řekněme, že web už je hotový, ale co teď? Stejně jako musíte kožené boty, čistit a leštit a lakovat, tak musíte dbát i o blaho vašeho webu. Web musíte plnit obsahem, měnit jeho části dle aktuálnosti a sem tam ho vzít do společnosti a ukázat ho lidem na dobrém světle. Teď mluvím o sociálních sítích.

Instagram

Kdy redesignovat web

Každé boty jednou doslouží nebo vyjdou z módy, ani web není věčný a po čase prostě musíte sáhnout po novém.

Přijde vám, že web už neplní svoji funkci? Postrádá funkce, které potřebujete, anebo dokonce odrazuje potenciální návštěvníky od koupi. V takové chvíli je dobré začít přemýšlet o redesignu– předělání webu.

Ať už je důvod redesignu jakýkoliv, dokonce může být i čistě estetický, je nutné postupovat opatrně. Jinak můžete přijít o všechno, co jste vybudovali v minulých letech. Klíčové je ujasnit si, co na starém webu fungovalo, a co by naopak bylo dobré zlepšit.

Google Analytics

K takovému rozhodování vám pomůžou data z Google Analytics. Jestli na vašem webu nejsou, přidejte je tam ještě dnes a s redesignem počkejte, dokud neuvidíte první data. S rozhodováním co na web dát či nedat vám pomůže pomoct i váš klient.

Rekapitulace

Na konec si uděláme krátké shrnutí. Nyní už známe životní koloběh webu. Už víme, že web není zadarmo, tušíme jeho životnost a dokážeme si představit jeho potenciál. Známe druhy a účely webů a dokážeme usoudit, kdy je potřeba redesign. A co vy, už jste někdy zažili, jak se dělá web?

V příští lekci, Velký průvodce všech profesí, které vytváří weby , se podíváme na rozrůstající webový průmysl. Weby už dnes nedělá jeden či dva lidé. Tak co za profesi si vyberete vy? Baví vás grafika, a nebo chcete psát a nebo budete řídit průběh zakázky?


 

Všechny články v sekci
Marketing na webu
Článek pro vás napsal Jan Kaláb
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Jan Kaláb
Aktivity

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!