BLACK FRIDAY! Slevy až 80 % jsou všude. Tak je nepropásni a přejdi do rostoucího IT oboru!
BF Sales

Lekce 2 - Efektivní zarovnání a použití puppet warpu v AI

V předchozí lekci, Použití Clipping masky a Isolation módu v AI, jsme se zabývali clipping maskou, která nám usnadnila práci při ořezávání objektu a Isolation mód, který nám pomohl zarovnávat objekty v již seskupené vrstvě.

V této lekci se budeme věnovat zarovnávání objektů a puppet warpu. Asi si řeknete, že na zarovnání objektů není nic složitého a že to umí udělat skoro každý. Chtěl bych vám však ukázat, jakým způsobem se dá zarovnávat efektivněji a pokud máme více objektů, jak to udělat mnohem rychleji. Není to žádná věda, ne každý však na to přijde sám. V druhé části se budeme věnovat puppet warpu, který v češtině najdeme pod výrazem nástroj pokřivení loutky. Jak už sám název napovídá, bude se jednat o hýbání s vytvořeným objektem, kolem kterého se vytvoří taková pavučinová síť a podle označeného bodu můžeme tvar našeho objektu libovolně přizpůsobovat.

Oba nástroje jsou velice dobře využitelné v mnoha situacích. Zarovnání můžeme použít například při tvorbě vizitky, kde budeme chtít zarovnat objekty tak, aby vypadala profesionálně a nestalo se, že se nám některé objekty rozhází. Puppet warp je zase dobře využitelný pro různé nakreslené ilustrace. Když chceme například vytvořit pohyblivý příběh (jako takovou začátečnickou animaci) atd. Samozřejmě by se tu dalo vyjmenovat mnohem více možností a příležitostí, kde lze tyto transformace a nástroje použít.

Zarovnání objektů

Méně efektivní zarovnání objektů

Velké množství a procento z vás při svých začátcích s Illustratorem zarovnávalo objekty podle pravítka a s pomocí vodítek a automatických vodítek. Samozřejmě i zde vede cesta, jak si své objekty můžete zarovnat. Je to však někdy až moc zbytečná práce a pokud chceme svůj objekt zarovnat do úplného středu, nebo do pravého horního rohu, dá nám občas práci, abychom s výsledným zarovnáním byli 100% spokojení. Musíme si obraz kolikrát přizoomovat a šipkami, nebo chycením objektu přesně umístit na vodítko, nebo okraj dokumentu.

Zarovnání pomocí pravítka, vodítek

Teď bych vám však chtěl ukázat to, jak si vaší práci co nejvíce usnadnit a co nejefektivněji a nejrychleji si zarovnat své objekty, ilustrace, fotografie atd. ještě dalším způsobem

Efektivní zarovnání objektů

Pro 1 objekt

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Předtím, než začneme vůbec své objekty zarovnávat, musíme si nastavit to, podle čeho se vybrané objekty budou zarovnávat. Toto je velice důležitý krok, protože velká část z nás, která Illustrator otevře poprvé nebo v něm již nějakou dobu pracuje, má nastaveno zarovnání na výběr. Je potřeba si tento typ zarovnání objektů přepnout na zarovnání na plochu! Zarovnání na výběr slouží zejména při větším množství objektů, nicméně naše nastavení je o dost praktičtější, protože budeme zarovnávat na celou plochu. Toto nastavení najdeme, pokud máme zapnutý nástroj pro výběr a zároveň máme označený objekt. Potom se nám možnosti zarovnání objeví na horní liště.

Nyní už lze efektivně zarovnávat, a to jak jeden objekt, tak i více objektů. Vybraný objekt můžeme zarovnat vlevo, vpravo, nahoru, dolu, do středu a samozřejmě zarovnání i kombinovat. Proto můžeme postavu zarovnat na střed a doleva, nebo do úplného středu našeho pracovního prostoru, nebo doprava a dolu.

Pokud chceme mít objekt přesně zarovnán do některého z rohů, nebo do úplného středu, je to velice dobře využitelný nástroj. Co když však budeme chtít zarovnat dva objekty současně? Jakým způsobem toto funguje?

Zarovnání jednoho objektu

Pro 2 objekty

Nyní máme vytvořené 2 objekty. Jako příklad může posloužit z obrázku postava stavaře a nově vytvořená zem, kam budeme chtít stavaře umístit. Zde připadají v úvahu varianty, kdy budeme stavaře umísťovat v rámci země doleva, doprava, do středu atd. Musíme si však dobře poskládat vrstvy. Pokud bychom měli vrstvu země nad vrstvou stavaře, nemělo by to takový efekt a stavař by nám v zemi zanikl. Všechno je o zkoušení, proto si zkuste své objekty umisťovat sami.

Pokud byste si oba objekty dali do jedné skupiny (Ctrl + G) a umístili stavaře nad zem, můžete posouvat s oběma objekty současně, aniž by se Vám jeden z těchto objektů od sebe odtrhl.

Zarovnání 2 objektů

Puppet warp

Co Puppet warp umí

Jak již bylo dříve napsáno, funguje to přesně tak, jak je to pojmenované. Tento šikovný nástroj nám dokáže hýbat s již vytvořeným objektem. Vytvoří kolem objektu takovou pavučinu, díky které si můžeme zvolit výchozí bod, od kterého se bude vše odvíjet. Je to vše o zkoušení a hraní si s objekty, nicméně můžeme při trpělivosti a delší práci s tímto nástrojem vytvořit zajímavý efekt. Jak ho použijeme v praxi?

Než začneme tento nástroj v levé liště hledat, musíme si objekt nejprve označit. Pokud bychom tak neučinili, puppet warp bychom nikdy nespustili. Pokud máme pomocí výběrů (V) objekt označený, můžeme začít hledat tento šikovný nástroj v levé liště v panelu nástrojů. S velkou pravděpodobností ho zde však nenajdeme, protože se skrývá pod jiným nástrojem, viz:

Kde najdeme nástroj puppet warp

Tím nástrojem je libovolná transformace (klávesová zkratka E). Raději dávám náhled, aby ho někteří z nás zbytečně dlouho nehledali. Zde je potřeba pravým kliknutím myši přehodit tento nástroj na nástroj pokřivení loutky (puppet warp). Pokud máme zvolený objekt a zároveň jsme si zvolili nástroj puppet warp, můžeme začít s transformací. Na objektu se nám totiž již ukázala mřížka (pavučina), podle které můžeme pracovat. Důležitá není ani tak mřížka, jako pomocné černé tečky (body), díky kterým můžeme s objektem hýbat. Illustrator je natolik inteligentní, že nám sám nabídne některé výchozí body. My si je samozřejmě můžeme kdykoliv odebrat, stačí kliknout na bod a zmáčknout klávesu Delete. Můžeme si však své body i přidávat, stačí v objektu kamkoliv levým tlačítkem myši kliknout a rázem máme nový bod, podle kterého můžeme objekt transformovat. Poté, jak již bylo řečeno, je potřeba s objektem hýbat, dokud nebudeme spokojení.

Vždy se samozřejmě dá vrátit krok zpět (klávesová zkratka Ctrl + Z).

Před puppet warp
Po puppet warp

Obrázek po použití puppet warpu

To je k dnešní lekci vše. Doufám, že vám dnešní lekce na transformaci a nástroj puppet warp pomůže k docílení lepších výsledků a pomůže vám to i dále ve vaší tvorbě.

V další lekci, Využití Pathfinderu a rozdíl mezi Drop shadow a Blur v AI, se zaměříme na práci s pathfinderem (cestářem). Tento nástroj umí skvěle ořezávat objekty a dokáže splnit to, co od řezu očekáváme a hlavně bez větší námahy. Popíšeme si rozdíly mezi drop shadow a gaussian blur. Co je lepší na použití pro tvorbu stínů.


 

Stáhnout

Staženo 8x (647.02 kB)

 

Předchozí článek
Použití Clipping masky a Isolation módu v AI
Všechny články v sekci
Pokročilá tvorba v Adobe Illustrator
Článek pro vás napsal Filip Kraic
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Grafika je základ mého života.
Aktivity (4)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!