NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Python programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 3 - Úprava povrchu a tvorba materiálu rzi pomocí nodů v Blenderu

V předchozím kvízu, Kvíz - Úvod tvorby textur a add-onu Node Wrangler v Blenderu, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

Už víme, jak objektu nastavit barvu. Umíme vytvořit základní materiály jako například sklo a kov. Dále se v Blender tutoriálu Základy textur naučíme, jak vytvořit nějaký tvar nebo obrázek textury. K tomu budeme používat hlavně nody z kategorie Textures. Ukážeme si nody Noise Texture, Bump a ColorRamp a naučíme se vytvořit reálný povrch zlata či povrch rzi.

Nod Noise Texture v Blenderu

Nod umožňuje vytvářet náhodné šumové textury. Tyto textury se často používají k vytváření detailů, jako jsou například kameny, dřevo nebo oblaka. Nod nalezneme v menu Add v kategorii Textures. Menu si otevřeme pomocí Shift + A:

Základy tvorby textur v Blenderu

Nastavení nodu Noise Texture

Pojďme si říct základní informace o rozhraní modifikátoru a o parametrech, které budeme využívat nejvíce:

Základy tvorby textur v Blenderu

Výstupy

Máme zde dva výstupy:

  • Fac - černobílý výstup textury,
  • Color - barevný výstup textury.

Vstupy

Ve vstupech můžeme nastavit:

  • Vector - vstup pro nastavení souřadnic textury,
  • Scale - nastavení velikosti textury,
  • Detail - nastavení detailu textury (čím větší je hodnota, tím víc je textura detailní),
  • Roughness - nastavení hladší nebo drsnější textury,
  • Disortion - vytvoření zkreslení šumu.

Nod Bump

Jak už víme, nody se nejčastěji používají na tvorbu detailů textury. V reálném světě není téměř nic dokonalé, a to platí i o povrchu různých materiálů. V dnešní lekci si pomocí představených nodů upravíme texturu zlata, kterou jsme si již vytvořili. Textura bude vypadat takto:

Základy tvorby textur v Blenderu

Můžeme vidět, že povrch objektu není dokonalý. Povrch objektu je upravený, ale reálně nebylo zasaženo do jeho sítě. Tento efekt vytvoříme pomocí nodu Bump, který nalezneme v kategorii Vector v menu Add:

Základy tvorby textur v Blenderu

S pomocí dalších textur můžeme vytvořit detaily na objektu, aniž bychom museli upravovat síť objektu. Tento nod zapojujeme do vstupu Normal na nodu Principled BSDF:

Základy tvorby textur v Blenderu

Nastavení nodu Bump

Pojďme si ukázat jednoduché nastavení nodu:

Základy tvorby textur v Blenderu

Vysvětlíme si jednotlivé položky:

  • Invert - předělá mapování hrbolů, aby zasahovaly dovnitř povrchu místo ven,
  • Strength - určuje sílu efektu nodu,
  • Distance - je násobitel pro nastavení Strength,
  • Height - tento vstup slouží pro texturu, kterou nod použije pro úpravu povrchu,
  • Normal - je standartní normálový vstup a výstup.

Nod ColorRamp

Další velice užitečný nod, který budeme často používat, je ColorRamp. Využijeme ho i při tvorbě materiálu rzi. Tento nod se používá pro úpravu barvy s použitím přechodu barev. Díky nodu můžeme nastavovat i sílu nebo intenzitu jiných nodů a tím například vytvářet masky. Najdeme ho v menu Add v kategorii Converter:

Základy tvorby textur v Blenderu

Nastavení ColorRamp

Nyní si probereme nastavení nodu ColorRamp:

Základy tvorby textur v Blenderu

Nastavení barev

V nastavení barev můžeme upravovat následující hodnoty:

  • Plus - přidá novou barevnou stopu mezi označenými barvami,
  • Mínus - odebere označenou barevnou stopu,
  • RGB - použije RGB způsob míchání barev,
  • HSV a HSL - míchá a kombinuje barvy mezi HSV a HSL, což umožňuje vytvářet lepší odstíny sytosti některých barev.

Interpolace barev

Nod má několik možností, jak mezi sebou barvy přechází. Vysvětlíme si ty nejpoužívanější:

  • B-Spline - u tohoto nastavení jsou přechody barev detailnější a přesnější než u nastavení Linear,
  • Linear - vytváří plynulé přechody mezi barvami,
  • Constant - barvy se okamžitě změní z jedné na druhou v místě, kde se barvy setkají, bez jakéhokoliv plynulého přechodu mezi nimi.

Tvorba textur

Díky představeným nodům dokážeme vytvořit velmi reálné povrchy zlata a rzi. Ukážeme si, jak na to. Nakonec probereme vložení více textur na jeden objekt.

Tvorba povrchu zlata

Abychom si vytvořili nerovný povrch našeho objektu s texturou zlata, použijeme nody Noise Texture a Bump. Výstup Fac z nodu Noise Texture zapojíme do vstupu Height na nodu Bump. Node Bump poté zapojíme do vstupu Normal v Principled BSDF. Povrch objektu je nedetailní a hodně upravený:

Základy tvorby textur v Blenderu

Pro menší zásah úpravy povrchu si nastavíme hodnotu Strenght v nodu Bump na 0,100. Dále si v nodu Noise Texture nastavíme Detail na maximální hodnotu a to je 15. Nakonec si v nastavení Scale zmenšíme texturu na hodnotu 0.500. Tím vytvoříme realističtější povrch zlata:

Základy tvorby textur v Blenderu

Tvorba povrchu rzi

Pomocí nodu Bump spolu s nodem Noise Texture dokážeme vytvořit povrch ve vzhledu rzi. Jako základ použijeme materiál zlata. Změníme si barvu na stříbrnou, aby materiál vypadal jako železo:

Základy tvorby textur v Blenderu

Vložíme si další nod Principled BSDF. Dále si vložíme nody Noise Texture, ColorRamp a Bump. Výstup Fac v nodu Noise Texture spojíme se vstupem Fac na nodu ColorRamp. Detail textury Noise Texture nastavíme na nejvyšší hodnotu 15. Dále Scale nastavíme na 60. Na ColorRamp si vložíme další barvu tlačítkem Plus. Černou barvu měnit nebudeme a posuneme ji do třetiny rampy zleva. Prostřední barvu nastavíme na tmavě hnědou (HEX kód 3C1C14). Bílou barvu nastavíme na světle hnědou (HEX kód 553E2B). Tu posuneme do třetiny rampy zprava:

Základy tvorby textur v Blenderu

Dále výstup Color na nodu ColorRamp spojíme se vstupem Base Color na nodu Principled BSDF. Dále vstup Color spojíme se vstupem Height na Bump. Dále zaškrtneme nastavení Invert a Strenght nastavíme na hodnotu 0.160 a nod zapojíme do Principled BSDF:

Základy tvorby textur v Blenderu

Teď smícháme nody Principled BSDF pomocí nodu Mix Shader. Můžeme vidět, že se nody smíchají, ale rez nevypadá realisticky:

Základy tvorby textur v Blenderu

Vytvoříme si tedy masku pomocí nodů Noies Texture a ColorRamp. Hodnoty necháme v nodu Noise Texture původní, jen si nastavíme Detail na maximální hodnotu 15. Černou a bílou barvu na ColorRamp přesuneme k sobě doprostřed. Tím kontrolujeme, jak moc bude rez viditelná na kovu. Nakonec spojíme výstup Color na nodu ColorRamp se vstupem Fac na nodu Mix Shader. Tím jsme vytvořili masku a dokončili materiál:

Základy tvorby textur v Blenderu

Vložení více textur na objekt

Ještě si ukážeme, jak na jeden objekt, nebo na jeho části, vložit více textur. Vložíme si objekt Cube. Otevřeme si menu Add a v kategorii Mesh zvolíme Cube:

Základy tvorby textur v Blenderu

Přepneme se pomocí Tab do Edit Mode. Otevřeme si Material Properties a vytvoříme objektu texturu kliknutím na tlačítko New:

Základy tvorby textur v Blenderu

Textuře nastavíme modrou barvu. Dále si označíme jednu stranu objektu. V Material Properties klikneme na + v seznamu textur:

Základy tvorby textur v Blenderu

Vytvoříme si novou texturu a klikneme na Assign. Tím přidáme na danou stranu zvolenou texturu:

Základy tvorby textur v Blenderu

Textury na zvolené části objektu můžeme přidat pouze v Edit Mode. Pokud modelujeme složitější objekt, a máme v plánu na něj přidávat více textur, je dobré si textury přidávat průběžně. Pojmenovávat si je a později je vytvořit.

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 1.-3. lekci Tvorby textur v Blenderu, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 9x (376.91 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů

 

Předchozí článek
Kvíz - Úvod tvorby textur a add-onu Node Wrangler v Blenderu
Všechny články v sekci
Základy tvorby textur v Blenderu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Řešené úlohy k 1.-3. lekci Tvorby textur v Blenderu
Článek pro vás napsal Lukáš Láznička
Avatar
Uživatelské hodnocení:
3 hlasů
Aktivity