IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 13 - Modelujeme podle referenční předlohy v Blenderu

V předchozím kvízu, Kvíz - Tvorba materiálů a modelů v programu Blender, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

V tomto tutoriálu základů Blenderu budeme modelovat podle referenční předlohy. Modelem nám bude mimozemšťan a jeho hlava. Řekneme si také, co to jsou Add-ony.

Modelování podle referenční předlohy v Blenderu

Dnes budeme modelovat hlavu mimozemšťana podle předlohy. Našim úkoly bude si Blender pro naši práci potřebně nastavit, připravit si předlohu a později využít například modifikátor Subdivison Surface nebo Mirror.

Přidání doplňků

Než se do toho pustíme, musíme si prvně nastavit pár věcí. Jako první bude Add-on, který nám přidá více objektů do menu Add. V horní liště si otevřeme menu Edit. Dole v menu máme možnost Preferences...:

Preferences - Základy Blenderu

Otevře se nám nové okno. Otevřeme si záložku Add-ons. A do vyhledávání napíšeme Extra Objects. Můžeme si zaškrtnout oba Add-ony. Dnes budeme hlavně pracovat s Add Extra Mesh:

Nastavení Add-onu - Základy Blenderu

Add-ony jsou doplňky, které nám přidávají do Blenderu různé funkce nebo možnosti, které nám ulehčí práci.

Příprava předlohy

Dnes budeme modelovat hlavu mimozemšťana, a proto je třeba i nějaká předloha. Stáhneme si tedy tuto předlohu:

Předloha zepředu - Základy Blenderu Předloha zboku - Základy Blenderu

Vložíme si tedy předlohy do scény. Prvně se ještě přepneme do pohledu Front. Otevřeme si menu Add pomocí ShiftA. Rozklikneme si kategorii Image a klikneme na Reference:

Vložení předlohy - Základy Blenderu

Poté se nám zobrazí dialog výběru souboru. Vybereme obrázek, kde je hlava ufona zepředu. Označíme ho a stiskneme tlačítko Load Reference Image:

Vložení předlohy do Blenderu - Základy Blenderu

Pokud se například přepneme do pohledu front, tak se nám obrázek nasměruje stejným směrem. Podle toho jaký máme pohled, tak se podle toho předloha natočí.

Máme vloženo. Teď si ještě předlohu, nastavit tak, aby se nám dobře modelovalo. Označíme si předlohu a vpravo v menu Properies si otevřeme kategorii Data s ikonou obrázku. Zaškrtneme si Opacity a nastavíme hodnotu 0.5. To nám předlohu zprůhlední:

Nastavení předlohy zepředu - Základy Blenderu

Přepneme se teď do bočního pohledu, například Right, a vložíme si předlohu mimozemšťana zboku a nastavíme mu to samé:

Nastavení předlohy zboku - Základy Blenderu

Máme tedy předlohy vloženy a nastaveny. Teď je potřeba si vložit Vertex. Otevřeme si menu Add pomocí Shift + A. Rozklikneme si kategorii Mesh. Můžeme vidět, že nám přibylo hodně položek díky Add-onu. Najedeme na Single Vert a zvolíme Add Single Vert. Tím se nám vloží Vertex:

Vložení Veretexu - Základy Blenderu

Modelování

Přepneme se do Edit Mode pomocí Tab. Začneme modelovat od úst. Jednoduše budeme bod vytahovat pomocí E a každý nový budeme umísťovat na boční obrys obrázku, jako je na animaci níže:

Modelování ufona - Základy Blenderu

Nemělo by to být nijak složité. Jen dodržovat spojnice a nakreslené mřížky. Pokud se nám to na poprvé nepovede, nic se neděje. Přece žádný učený z nebe nespadl. Prostě to chce jen trochu cviku a hodně trpělivosti.

Ústům můžeme klidně dát plochu pomocí klávesy F při označených třech a více vertexech:

Ústa - Základy Blenderu

Když budeme mít část úst vymodelovanou nastavíme si modifikátor Mirror, více o něm najdeme v lekci Modifikátory Mirror, Array a Boolean v Blenderu. Tento modifikátor nám zrcadlí objekt, na který ho nastavíme:

Modifikátor Mirror - Základy Blenderu

Po přidání bude výsledek vypadat zatím takto:

Zrcadlení objektu - Základy Blenderu

Můžeme vidět, že nám ústa úplně nesedí a nejsou spojená. Musíme si v modifikátoru zapnout nastavení Clipping. Poté v Edit Mode ústa posuneme k sobě a spojí se nám:

Nastavení modifikátoru Mirror - Základy Blenderu

Vytvořili jsme první model. A i když se zdá složitý, je to spíše nudná rutina, která je náročná na čas. Někdy si to můžeme ulehčit, že místo jednoho vertexu použijeme třeba nějakou vhodnou primitivu (kouli, krychli atp.), dost záleží na tvaru výsledného objektu. Samozřejmě ještě můžeme aplikovat modifikátor Subdivison Surface a funkci Smooth z menu Object:

Základy Blenderu

V příští lekci, UV Map a UV unwrapping v Blenderu, si řekneme co je UV mapa a ukážeme si postup, jak ji vytvořit pomocí procesu UV unwrapping.


 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 534x (1.13 MB)

 

Předchozí článek
Kvíz - Tvorba materiálů a modelů v programu Blender
Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
UV Map a UV unwrapping v Blenderu
Článek pro vás napsal Virlupus
Avatar
Uživatelské hodnocení:
28 hlasů
Autor se věnuje webovým aplikacím, skladově-účetnímu softwaru, 3D grafice, lexiální analýze a parserování. Studuje fyziku na MFF UK. Učil IT na střední škole.
Aktivity