Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 2 - Dynamická alokace paměti v jazyce C

V minulé lekci, Úvod do ukazatelů v jazyce C, jsme si uvedli pointery v jazyce C. Již víme, že nás jazyk C nechá pracovat s pamětí a naučili jsme se předávat parametry funkcí referencí.

To pravé programování v Céčku ovšem rozjedeme až v dnešním tutoriálu. Pochopíme totiž, jak funguje přidělování paměti a vymaníme se ze všech limitů délky statických polí a řetězců.

Statická a dynamická alokace paměti

Jak víme, o paměť si musí náš program říkat operačnímu systému, což není úplně snadné a proto se toho Céčko snaží udělat co nejvíce za nás.

Staticky alokovaná paměť

Když se náš program překládá, může překladač ve velkém množství případů jednoduše zjistit, kolik paměti bude při běhu programu třeba. Když si vytvoříme proměnnou typu int, Céčko ví, že na ni má vyhradit 32 bitů. Když si vytvoříme pole o 100 znacích, Céčko opět ví, že má rezervovat 800 bitů. Pokud není při běhu programu třeba žádná data přidávat, s touto automatickou alokací si bohatě vystačíme. To je v podstatě způsob, jakým jsme programovali doposud.

Dynamicky alokovaná paměť v zásobníku

Možná vás napadlo, jak v jazyce C funguje přidělování paměti pro lokální proměnné (to jsou ty definované uvnitř funkcí). Céčko přeci neví kolikrát funkci zavoláme a tedy kolik proměnných bude ve finále potřeba. Tato paměť je opravdu přidělována dynamicky až za běhu programu. Vše se ovšem děje zas plně automaticky. Jakmile funkci zavoláme, Céčko si řekne o paměť a jakmile funkce skončí, tato paměť se uvolní. Toto je důvod, proč funkce nemůže vracet pole v ní vytvořené. Jak již víme, pole se totiž nekopíruje (nepředává hodnotou jako třeba int), ale pracuje se s ním jako by to byl ukazatel. Jelikož lokální proměnné po skončení funkce zaniknou, získali bychom ukazatel někam, kde žádné pole již nemusí existovat.

Dynamicky alokovaná paměť v haldě

Zatím to vypadá, že Céčko dělá vše za nás. Kde je tedy problém? Představte si, že programujete aplikaci, která eviduje např. položky ve skladu. Víte dopředu, jak velké pole pro položky vytvořit? Bude jich 100, 1000, miliony? Pokud budeme deklarovat statické pole nějakých struktur, vždy budeme buď plýtvat místem nebo se vystavíme nebezpečí, že nám vyhrazené pole přestane stačit. A nemusíme ani zacházet do této situace, stačí zapřemýšlet nad tím, jak uložit textový řetězec přesně tak dlouhý, jak ho uživatel zadal.

Problém tedy tkví v tom, že někdy do spuštění programu nevíme kolik paměti bude třeba a proto ji za nás Céčko nemůže alokovat. Naštěstí nám ovšem nabízí funkce, kterými si můžeme za běhu programu říkat o libovolné množství paměti.

V textu byly zmíněny pojmy zásobník (stack) a halda (heap). Jedná se o 2 typy paměti v RAM, se kterými program pracuje. Zjednodušeně můžeme říci, že práce se zásobníkem je rychlejší, ale je velikostně omezený. Halda je určena primárně pro větší data, např. pro zmíněné položky ve skladu. Když si budeme říkat o paměť my sami, bude přidělena vždy na haldě.

Dynamická alokace paměti

Těžištěm práce s dynamickou pamětí je v jazyce C dvojice funkcí - malloc() a free().

malloc()

malloc() řekne operačnímu systému o libovolné množství paměti (kolik jí potřebujeme uvedeme do parametru funkce v bajtech). Funkce vrátí pointer na první adresu, kde začíná naše nová paměť. Již víme, že každý pointer má určitý typ, resp. ukazuje na data nějakého typu. Aby byla funkce malloc() univerzální, vrací pointer na typ void. Její výsledek bychom měli vždy přetypovat na takový pointer, který potřebujeme.

Pokud se alokace paměti nepodaří (např. nám došla, což se dnes již teoreticky nestane, ale měli bychom s tímto případem počítat), vrátí malloc() hodnotu NULL (tedy pointer nikam). Při alokování paměti budeme vždy používat funkci sizeof(), protože nikdy nevíme jak je datový typ na daném operačním systému velký (např. int může zabírat 16 i 32 bitů). Volání sizeof() jsou nahrazena konstantami při kompilaci, takže nijak negativně neovlivňují rychlost programu.

free()

Po každém zavolání funkce malloc() musí někdy (třeba až na konci programu) následovat zavolání funkce free(), která paměť označí opět jako volnou. Tato paměť je plně v naší režií a nikdo jiný než my ji za nás neuvolní. Jakmile přestaneme nějakou dynamicky alokovanou paměť potřebovat, měli bychom ji ihned uvolnit.

Alokujme si za běhu programu místo pro 100 intů:

int main(int argc, char** argv) {
    int *p_i;
    printf("Pokouším se alokovat paměť pro 100 intů.\n");
    // Alokace 100 krát velikosti intu
    p_i = (int *) malloc(sizeof(int) * 100);

    // Kontrola úspěšnosti alokace
    if (p_i == NULL)
    {
        printf("Nedostatek paměti.\n");
        exit(1);
    }

    // Uvolnění paměti
    printf("Uvolňuji paměť.\n");
    free(p_i);
    p_i = NULL; // Pro jistotu vynullujeme ukazatel
    return (EXIT_SUCCESS);
}

Výstup:

c_malloc
Pokouším se alokovat paměť pro 100 intů.
Uvolňuji paměť.

Zatím ještě nevíme jak k jednotlivým intům v paměti přistupovat, vše si vysvětlíme hned příště. Funkce exit() ukončí naši aplikaci. V parametru předáme chybový kód, který by měl být v případě že program nedoběhl správně, nenulový.

Časté chyby při práci s pointery

Práce s ukazateli je poměrně nebezpečná, jelikož nás programátory při ní nikdo nehlídá. A udělat chybu v programu je velmi jednoduché a to člověk ani nemusí být začátečníkem. Zmiňme si několik bodů, na které je dobré při práci s ukazateli dávat pozor.

  • Neuvolnění paměti - Pokud jednou zapomeneme uvolnit nějakou paměť, tak se v zásadě nic nestane. Problém je v případě, kdy paměť zapomeneme uvolnit uvnitř nějaké funkce, která se za běhu programu volá několikrát. Nejhorší situace je, když paměť zapomeneme uvolnit v nějakém cyklu. Paměť nám při této chybě samozřejmě za nějakou dobu dojde, aplikace spadne a uživatel přijde o data a zaplatí raději konkurenci, aby mu prodala funkční aplikaci :)
  • Překročení hranic paměti - Stejně jako tomu bylo u polí, ani u pointerů nikdo nehlídá co do této paměti ukládáme. Pokud uložíme něco většího, než kolik místa máme vyhrazeno, nabouráme paměť jiné části aplikace. Tato chyba se může projevit naprosto kdekoli a pravděpodobně ji budeme velmi dlouho hledat. Následná chyba totiž nijak logicky nesouvisí s místem v programu, kde nám paměť přetekla. Může se najednou rozbít jakákoli část aplikace, protože do ní tato paměť vytekla :)
  • Práce s uvolněnou pamětí - Může se nám stát, že nějakou paměť uvolníme a poté se na tuto adresu pokusíme znovu něco zapsat. V tu chvíli však zapisujeme opět na paměť, která nám nepatří, následky viz. minulý bod. Proto je dobré uložit do ukazatele po uvolnění jeho paměti hodnotu NULL, abychom se této chybě vyvarovali.

V příští lekci, Aritmetika ukazatelů v jazyce C, se naučíme tzv. pointerovou aritmetiku a zjistíme, že ukazatele v jazyce C jsou polím ještě podobnější, než jsme si mysleli.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 136x (31.81 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C

 

Předchozí článek
Úvod do ukazatelů v jazyce C
Všechny články v sekci
Dynamická práce s pamětí v jazyce C
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Aritmetika ukazatelů v jazyce C
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
36 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity