23. díl - Jmenné prostory v C++

C a C++ C++ Objektově orientované programování Jmenné prostory v C++

V minulé lekci, Pokročilá dědičnost v C++, jsme si ukázali pokročilou dědičnost. V dnešním C++ tutoriálu se zaměříme na tzv. jmenné prostory, které slouží zejména k rozčlenění tříd rozsáhlých aplikací.

Jmenné prostory

Když tvoříte nějakou větší aplikaci, nutně se dostanete do bodu, kdy máte velké množství tříd. Mít 100 tříd v jedné složce je samozřejmě velmi nepřehledné. Člověk nevidí co přesně aplikace obsahuje a svádí ho to psát redundantní kód, protože místo aby upravil již stávající kód, napíše nový, jelikož se ve stávajícím nevyzná. To samozřejmě celou situaci jen zhoršuje. Dalším problémem jsou také kolize názvů (například vaší třídy a třídy v knihovně), které se řeší tím, že jsou třídy dlouze pojmenované nebo mají nepřehledné prefixy.

Problém velkého počtu tříd lze vyřešit několika způsoby. C++ naštěstí obsahuje podporu tzv. jmenných prostorů a je určitě dobrý nápad využít právě tohoto mechanismu. Jmenné prostory mimo jiné používá sama standardní knihovna a je to ono magické using namespace std; na začátku souboru.

Jmenný prostor je zjednodušeně řečeno


 

...konec náhledu článku...

Prémiový článek

Prémiový článek

Na itnetwork.cz se nachází největší a nejucelenější česká databáze s výukovými články, jejímž cílem je umožnit kvalitní vzdělání v oblasti IT úplně každému. Měsíčně zobrazíme k milionu článků a sklidíme desítky děkovných emailů, kde nám sdělujete, že jsme vám pomohli k lepšímu zaměstnání nebo vzdělání.

Ačkoli se snažíme držet většinu obsahu úplně zadarmo, udržovat síť v provozu a aktuální stojí obrovské úsilí. Proto je nějaký obsah, jako cvičení nebo odbornější články, přístupný pouze za body. Nebojte, nestojí to skoro nic :)

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V tutoriálu si vysvětlíme, jak lze v C++ zpřehlednit velké projekty pomocí jmenných prostorů (namespace).
Pro přístup k článku potřebuješ 10 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
10 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo za 25 Kč

Koupí článku k němu získáš neomezený přístup a to napořád. Posuneš své znalosti zas kousek dopředu a zároveň nám pomůžeš udržovat celý projekt při životě a pomáhat vám tak k lepší budoucnosti.

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Body získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Dobít body můžeš okamžitě např.:

Kartou SMS Převodem
Kartou SMS Převodem

 

Článek pro vás napsal patrik.valkovic
Avatar
Věnuji se programování v C++ a C#. Kromě toho také programuji v PHP (Nette) a JavaScriptu (NodeJS).
Miniatura
Předchozí článek
Pokročilá dědičnost v C++
Miniatura
Následující článek
Přátelé a vnořené třídy v C++
Aktivity (2)