Lekce 24 - Přátelé a vnořené třídy v C++
V minulé lekci, Jmenné prostory v C++, jsme si říkali o jmenných prostorech.
Dnes si v C++ tutoriálu řekneme o konceptu přátel (friends) a ukážeme si, jak můžeme třídy zanořovat do sebe.
Přátelé (friends)
Každá třída může nadefinovat své přátele. Všimněte si explicitního určení, tedy "já si volím své přátele". To je velmi důležité, protože přátelé jsou silná technika, která porušuje zapouzdření a tím není v souladu s čistým OOP. Po nadefinování mají přátelé možnost přistupovat k privátním členům třídy. Pokud se nad tím zamyslíme, tak je to naprosto proti pravidlům, které jsme si do teď říkali. Nejenže může přítel přistupovat k veřejným a chráněným členům, může přistupovat dokonce i k privátním členům, což je naprosto v rozporu s tím, o co se snažíme - zapouzdřit logiku. Na druhou stranu, pokud se k atributům skutečně potřebujeme dostat, je to lepší řešení než označit atribut jako veřejný.
Využití
Přátelé se většinou nepoužívají a když už, tak se jedná o velmi blízké objekty ve smyslu blízké spolupráce - například máme třídu mapy a třídu ikony na mapě. Pokud posuneme mapu, potřebujeme přepsat i souřadnice ikony. Jedním z řešením je udělat mapu přítele ikony a tím pádem může mapa přepsat souřadnice ikony. Dalším případem jsou
...konec náhledu článku...
Pokračuj dál
Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.
Omezená nabídka: Nauč se vše a ušetři
Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.
- Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
- Kvalitní znalosti v oblasti IT.
- Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.
Popis článku
Požadovaný článek má následující obsah:
Ukážeme si koncept přátel v C++ a dále si řekneme jak třídy zanořovat do sebe.
Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.