Lekce 2 - Visual Studio a první konzolová aplikace

C# .NET Základní konstrukce Visual Studio a první konzolová aplikace American English version English version

ONEbit hosting Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

V minulé lekci, Úvod do C# a .NET frameworku, jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, co je to .NET framework. V dnešním tutoriálu se zaměříme hlavně na IDE Visual Studio. Ukážeme si, jak se používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.

IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme.

Začít musíme samozřejmě tím, že si Visual Studio nainstalujeme. Pokud studujete IT školu, je velmi pravděpodobné, že máte přes MSDN přístup k ostré verzi Visual Studio Enterprise zdarma. Pokud ne, nezoufejte, protože Visual Studio (dále jen VS) má edici Community, která je zcela zdarma a to dokonce i pro komerční účely. I ta vám bude dlouho stačit, protože její omezení nejsou nijak velká. Zde máte link ke stažení Visual Studio Community.

Instalace

Pokud máte alespoň elementární znalosti angličtiny, doporučujeme VS nainstalovat v tomto jazyce. Až budete pokročilí programátoři, ušetří vám to spoustu nepříjemností. Ideálně by se měl psát anglicky i kód, ale pro názornost budeme v celém kurzu a i v některých ukázkových programech používat české identifikátory. Je na vás a vašich znalostech angličtiny jak vaše programy budete psát. Výhodou anglického programu je samozřejmě to, že jako velmi pokročilí můžete diskutovat velmi složité problémy na mezinárodních fórech, kde se vyskytují experti na danou oblast. U pokročilých věcí jako jsou databáze nebo web. aplikace je třeba ve VS nastavit mnoho specifických věcí, manuály v češtině nemusíte najít a pak jen přemýšlíte, jaký je asi překlad tohoto checkboxu. Angličtina je v programování standardem. Čeština samozřejmě teď pro začátek není žádný problém a na vaše programy nemá žádný vliv, myslíme to spíše do budoucna.

Instalace se vás zeptá na preferovaný jazyk, pochopitelně zvolíte C#, jinak není třeba nic extra nastavovat, stačí "vynextit". Pokud máte VS Express, je třeba jej zaregistrovat, registrace je zdarma a obdržíte poté sériové číslo, které vám umožňuje program zdarma a legálně používat.

Zálohování a verzování

Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program Dropbox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. Dropbox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o Dropboxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení ale vydalo na samostatný kurz a Dropbox pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření projektu

Spustíme VS a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New -> Project.

Založení nového projektu ve Visual Studio

V okně New project vybereme template Visual C# -> Windows a v nabídce vedle zvolíme Console Application. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. Target framework nahoře přepneme na .NET Framework 3.5 (to z toho důvodu, aby naše programy bez problému fungovaly na Windows 7 bez nutnosti doinstalování novějšího .NETu, pro Windows 8 použijte .NET 4.5). V Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např. CSharp. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\Csharp. Nějakou dobu zůstaneme u konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Vytvoření projektu konzolové aplikace v C#

Formulář potvrdíme.

Ovládání Visual Studia

Okno nyní vypadá asi takto, já jsem jej hodně zmenšil, aby se sem vešlo :)

Okno Visual Studia

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám VS vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během kurzu a některé části jsou na pochopení poměrně složité, proto nám zatím bude stačit vědět, že tam prostě jsou.

Prvních několik řádků nám říká, jaké knihovny z .NET budeme využívat. Asi zásadní je pro nás ta System, bez ní bychom asi těžko něco naprogramovali, protože obsahuje např. základní metody pro práci s konzolí. Klíčová slova namespace a class zatím nebudeme řešit, spokojíme se s tím, že je to určitý způsob, jak se aplikace v C# strukturují. Klíčová pro nás bude metoda Main(), mezi ty složené závorky pod ní (tedy do jejího těla) budeme psát náš kód. Main je vyhrazené slovo a C# ví, že má po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž více, ale o tom opět později). Vlastně můžeme zatím ignorovat úplně vše až na tělo metody Main().

Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F5. Klávesové zkratky má VS velmi dobře řešené a ty pokročilejší připomínají systém akordů, když je budete znát, práce vám půjde rychleji od ruky. Vedle ikony šipky máme vybráno Debug. To znamená, že se program bude kompilovat v Debug módu a bude obsahovat určité rutiny k výpisu chyb. Tento mód se používá zejména pro testování programu (když ho vyvíjíme) a běh programu může být kvůli tomu o něco pomalejší. Jakmile si budeme jisti, že je program hotový, přepneme na Release a spustíme. Výsledkem bude vytvoření s spuštění programu tak, jak je ho možné šířit mezi lidi.

Adresářová struktura konzolové aplikace

Podíváme se, jak vypadá naše aplikace na disku. Otevřeme si složku s aplikací, tedy C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\Csharp\PrvniAplikace. Nalezneme v ní soubor PrvniAplikace.sln, který zastupuje tzv. solution Visual Studia. Solution (řešení) je soubor projektů a může tedy obsahovat více aplikací. V praxi se toho využívá např. ve vícevrstvých aplikacích nebo při testování, pro nás je zajímavé jen to, že právě přes tento soubor budeme naše aplikace potom otevírat. Nalézá se zde také složka PrvniAplikace, ve které již sídlí náš projekt. Otevřeme si ji.

Soubor PrvniAplikace.csproj obsahuje soubor našeho projektu, i přes něj lze naši aplikaci otevřít. Program.cs obsahuje samotný zdrojový kód. Zajímat nás bude ještě složka bin, jejíž název napovídá, že obsahuje binární (strojový) kód naší aplikace. Otevřeme ji.

Vidíme, že obsahuje podsložky Debug a Release. V nich jsou poté samotné exe soubory naší aplikace (pokud jsme ji samozřejmě alespoň jednou spustili v této konfiguraci). Pokud se budete chtít se svými aplikacemi někomu pochlubit, exe soubor ve složce Release je právě to, co jim pošlete. Dalších souborů si nemusíte všímat.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět zopakuji, že příkazy budeme psát do těla metody Main(). Budeme potřebovat dva příkazy (pozn. výraz příkazy používám kvůli zjednodušení), jeden k zobrazení textu a další k vyčkání na stisk libovolné klávesy, aby program hned neskončil.

K výpisu textu složí:

Console.WriteLine("Text");

A k vyčkání na klávesu:

Console.ReadKey();

Console je tzv. třída. Pojmem třída budeme zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v C# říká metody. Console tedy obsahuje metody k obsluze konzole. Voláme na ni metodu WriteLine(), která vypíše text. Vidíme, že metodu na třídě voláme pomocí operátoru tečka (.). Každá metoda může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě metody WriteLine() je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu C# rozuměl a nezaměňoval ho s jinými příkazy. Metoda ReadKey() nemá žádné parametry, přesto však za její název musíme napsat závorku, ta je v C# povinná. Příkazy píšeme na samostatné řádky a za každý píšeme středník (;). Naše metoda Main() tedy bude nyní vypadat nějak takto:

static void Main(string[] args)
{
        Console.WriteLine("Hello ITnetwork!");
        Console.ReadKey();
}

Program spustíme pomocí klávesy F5.

Konzolová aplikace
Hello ITnetwork!

Gratuluji, právě jste se stali programátorem :) To bude pro dnešek vše, v příští lekci, Proměnné, typový systém a parsování, se podíváme na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.

Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších C# tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se nenaučíte :)


 

Stáhnout

Staženo 2740x (36.76 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#

 

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Jak se ti líbí článek?
114 hlasů
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor sítě se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Miniatura
Předchozí článek
Úvod do C# a .NET frameworku
Miniatura
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka C#
Aktivity (16)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (124)

Avatar
Michal Štěpánek:26. ledna 9:20

Přijde mi to trošku jako drbání se pravou rukou za levým uchem. Jsi si jistý, že si správně zvolil druh aplikace, kterou tvoříš? Jak bys pak tu aplikaci otevíral, resp. spouštěl na jiném PC?

Odpovědět 26. ledna 9:20
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Avatar
Krystof Matejka:26. ledna 14:12

Nevím. Zkoušel jsem všechno možný. Console aplication -> tam jsem zkoušel měnit verze, ...

 
Odpovědět 26. ledna 14:12
Avatar
Petr Zajac
Člen
Avatar
Petr Zajac:18. února 13:40

Pokud jsi našel "soubor Nazev_programu­.dll", tak ses cestou v těch možnostech, které jsi zkoušel asi někde v tom jak jsi zkoušel různé možnosti "přesáhl", protože bez závislosti na verzi VS by měl být výsledkem soubor "Můjnázev.exe". Protože dll je Dynamic-link library, dynamicky linkovaná [připojovaná] knihovna, knihovní modul. Což je až "o hodně dál" v programování a ne základy.

 
Odpovědět 18. února 13:40
Avatar
Lukas Balaska:19. února 21:39

Celkom fajn , idem druhú lekciu

 
Odpovědět 19. února 21:39
Avatar
Polis Jiří
Člen
Avatar
Polis Jiří:11. března 17:29

A když do Console.ReadKey() napíšu třeba
L (Console.ReadKey(L) tak se text napíše po kliknutí na L?

 
Odpovědět 11. března 17:29
Avatar
programmingHappy:24. března 14:44

Prosím, prečo mi to ukaže po štartnul visual studio tak prečo tam ukázalo?:
using System;

namespace ConsoleApp1
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.Write­Line("Hello World!");
}
}
}

Odpovědět 24. března 14:44
Ja programujem pre zabávu
Avatar
Peter Kontúr:27. března 22:02

Zdarec, sorry za tu českou mutaci, to pak změním, ale pro začátek... :)
Jak to že mi to hned hází chybu...HELP, PLEASE !

 
Odpovědět 27. března 22:02
Avatar
Janii
Člen
Avatar
Janii:5. dubna 12:53

Ze začátku trochu problém, ale nakonec úspěšně nainstalované... :)

 
Odpovědět 5. dubna 12:53
Avatar
Petr
Člen
Avatar
Petr:10. června 10:21

Funguje. Však mi dělá problém psaní velkých písmen. Asi to bude nejčastější chyba, kterou budu dělat. Možná i středníky na koncích řádků :)

 
Odpovědět 10. června 10:21
Avatar
Tomáš Kasza:19. července 22:23

Ahoj. Nevím, jestli už tady měl někdo podobný problém, ale rád bych se zeptal, kde jsem udělal chybu, když nemám ve složce bin -> Release žádné .exe soubory ani po spuštění aplikace v Release konfiguraci. Ve Visual Studiu se mi po ukončení aplikace ukazují řádky s cestou do (C:)/Program Files/dotnet; když jsem tam šel, našel jsem dotnet.exe a myslel jsem, že by to mohla být má aplikace, ale po otevření jen problikne okno a nic jiného se nestane. Mohl by mi prosím někdo poradit, jak vytvořit .exe aplikaci, o které se mluví v textu, a kterou bych mohl někomu poslat, aby se na ni podíval? Díky. ;)

 
Odpovědět 19. července 22:23
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 134. Zobrazit vše