Lekce 2 - Visual Studio a první konzolová aplikace v C# .NET
V minulé lekci, Úvod do C# a .NET frameworku, jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, co je to .NET framework.
V dnešním tutoriálu se zaměříme hlavně na IDE Visual Studio. Ukážeme si, jak se používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.
IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme.
Začít musíme samozřejmě tím, že si Visual Studio nainstalujeme. Pokud studujete IT školu, je velmi pravděpodobné, že máte přes MSDN přístup k ostré verzi Visual Studio Enterprise zdarma. Pokud ne, nezoufejte, protože Visual Studio (dále jen VS) má edici Community, která je zcela zdarma a to dokonce i pro komerční účely. I ta vám bude dlouho stačit, protože její omezení nejsou nijak velká. Zde máte link ke stažení Visual Studio Community.
Instalace
Pokud máte alespoň elementární znalosti angličtiny, doporučujeme VS nainstalovat v tomto jazyce. Až budete pokročilí programátoři, ušetří vám to spoustu nepříjemností. Ideálně by se měl psát anglicky i kód, ale pro názornost budeme v celém kurzu a i v některých ukázkových programech používat české identifikátory. Je na vás a vašich znalostech angličtiny jak vaše programy budete psát. Výhodou anglického programu je samozřejmě to, že jako velmi pokročilí můžete diskutovat velmi složité problémy na mezinárodních fórech, kde se vyskytují experti na danou oblast. U pokročilých věcí jako jsou databáze nebo web. aplikace je třeba ve VS nastavit mnoho specifických věcí, manuály v češtině nemusíte najít a pak jen přemýšlíte, jaký je asi překlad tohoto checkboxu. Angličtina je v programování standardem. Čeština samozřejmě teď pro začátek není žádný problém a na vaše programy nemá žádný vliv, myslíme to spíše do budoucna.
Instalace se vás zeptá na tzv. sady funkcí, které chcete mít součástí VS. Zaškrtněte sadu "Vývoj desktopových aplikací pomocí .NET". Tato sada umožňuje vyvíjet jak konzolové, tak klasické okenní aplikace. Spolu s touto sadou se vám také nainstalují nejnovější verze .NET. Je možné, že některé edice VS bude třeba zaregistrovat, registrace je zdarma a obdržíte poté sériové číslo, které vám umožňuje program zdarma a legálně používat.

Zálohování a verzování
Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program Dropbox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. Dropbox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o Dropboxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.
Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení ale vydalo na samostatný kurz a Dropbox pro naše účely bohatě postačuje.
Vytvoření projektu
Spustíme VS a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New -> Project.

V okně New project vybereme template Visual C# -> Windows a v nabídce
vedle zvolíme Console Application. Jako jméno aplikace zvolíme
PrvniAplikace
. Target framework přepneme na .NET Framework 4.5,
který je přímo součástí Windows 8 i Windows 10, takže se nemusíme bát o
to, že by nám naše aplikace na některém z těchto systémů neběžely. V
Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např.
CSharp
. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku
C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\Csharp
. Nějakou dobu zůstaneme u
konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze
potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k
naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Formulář potvrdíme.
Ovládání Visual Studia
Okno nyní vypadá asi takto, já jsem jej hodně zmenšil, aby se sem vešlo

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám VS vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během kurzu a některé části jsou na pochopení poměrně složité, proto nám zatím bude stačit vědět, že tam prostě jsou.
Prvních několik řádků nám říká, jaké knihovny z .NET budeme
využívat. Asi zásadní je pro nás ta System
, bez ní bychom asi
těžko něco naprogramovali, protože obsahuje např. základní metody pro
práci s konzolí. Klíčová slova namespace
a class
zatím nebudeme řešit, spokojíme se s tím, že je to určitý způsob, jak
se aplikace v C# strukturují. Klíčová pro nás bude metoda
Main()
, mezi ty složené závorky pod ní (tedy do jejího těla)
budeme psát náš kód. Main
je vyhrazené slovo a C# ví, že má
po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž
více, ale o tom opět později). Vlastně můžeme zatím ignorovat úplně
vše až na tělo metody Main()
.
Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F5. Klávesové zkratky má VS velmi dobře řešené a ty pokročilejší připomínají systém akordů, když je budete znát, práce vám půjde rychleji od ruky. Vedle ikony šipky máme vybráno Debug. To znamená, že se program bude kompilovat v Debug módu a bude obsahovat určité rutiny k výpisu chyb. Tento mód se používá zejména pro testování programu (když ho vyvíjíme) a běh programu může být kvůli tomu o něco pomalejší. Jakmile si budeme jisti, že je program hotový, přepneme na Release a spustíme. Výsledkem bude vytvoření s spuštění programu tak, jak je ho možné šířit mezi lidi.
Adresářová struktura konzolové aplikace
Podíváme se, jak vypadá naše aplikace na disku. Otevřeme si složku s
aplikací, tedy C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\Csharp\PrvniAplikace\
.
Nalezneme v ní soubor PrvniAplikace.sln
, který zastupuje tzv.
solution Visual Studia. Solution (řešení) je soubor
projektů a může tedy obsahovat více aplikací. V praxi se toho využívá
např. ve vícevrstvých aplikacích nebo při testování, pro nás je
zajímavé jen to, že právě přes tento soubor budeme naše aplikace potom
otevírat. Nalézá se zde také složka PrvniAplikace/
, ve které
již sídlí náš projekt. Otevřeme si ji.
Soubor PrvniAplikace.csproj
obsahuje soubor našeho projektu, i
přes něj lze naši aplikaci otevřít. Program.cs
obsahuje
samotný zdrojový kód. Zajímat nás bude ještě složka
bin/
, jejíž název napovídá, že obsahuje
binární (strojový) kód naší aplikace. Otevřeme ji.
Vidíme, že obsahuje podsložky Debug/
a Release/
.
V nich jsou poté samotné exe soubory naší aplikace (pokud
jsme ji samozřejmě alespoň jednou spustili v této konfiguraci). Pokud se
budete chtít se svými aplikacemi někomu pochlubit, exe soubor ve složce
Release/
je právě to, co jim pošlete. Dalších souborů si
nemusíte všímat.
Hello world
Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá
tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli
zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět
zopakuji, že příkazy budeme psát do těla metody Main()
. Budeme
potřebovat dva příkazy (pozn. výraz příkazy používám kvůli
zjednodušení), jeden k zobrazení textu a další k vyčkání na stisk
libovolné klávesy, aby program hned neskončil.
K výpisu textu slouží:
Console.WriteLine("Text");
A k vyčkání na klávesu:
Console.ReadKey();
Console
je tzv. třída. Pojmem třída budeme
zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v C# říká metody.
Console
tedy obsahuje metody k obsluze konzole. Voláme na ni
metodu WriteLine()
, která vypíše text. Vidíme, že metodu na
třídě voláme pomocí operátoru tečka (.
). Každá metoda
může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a
jsou oddělené čárkou. V případě metody WriteLine()
je
parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen
řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu C# rozuměl
a nezaměňoval ho s jinými příkazy.
Uvozovky jsou na české klávesnici na stejné klávese jako ů, ale píšeme je se Shift:

Metoda ReadKey()
nemá žádné parametry, přesto však za
její název musíme napsat závorku, ta je v C# povinná. Příkazy píšeme na
samostatné řádky a za každý píšeme středník (;
).
Pokud nevíte, kde je na klávesnici ;
, tak pod
Esc:

Naše metoda Main()
tedy bude nyní vypadat nějak takto:
using System;
namespace OnlineApp
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Hello ITnetwork!");
Console.ReadKey();
}
}
}
Program spustíme pomocí klávesy F5.
Konzolová aplikace
Hello ITnetwork!
Gratuluji, právě jste se stali programátorem
Závěrem ještě drobná vychytávka. Zkuste si ve svém Visual
Studiu napsat na novou řádku cw
a pak dvakrát stisknout
Tabulátor. Vypíše se vám celý příkaz:
Console.WriteLine();
. Tomuto kouzlu se říká snippet a
během kurzu si zmíníme další podobné užitečné zkratky.
Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších
C# tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale
nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v
případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se
nenaučíte
To bude pro dnešek vše, v příští lekci, Proměnné, typový systém a parsování v C# .NET, se podíváme na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.
Stáhnout
Staženo 3018x (36.76 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#
Komentáře


Zobrazeno 10 zpráv z 180. Zobrazit vše