Lekce 4 - Kreativní fotografování - Postprodukce, světlo a technika
V předchozím článku, Kreativní fotografování - Napětí a opovržení, jsme se zaměřili na úzký okruh témat. Bylo to vytváření napětí a opovrhovaná témata.
V dnešním článku nás toho čeká mnohem víc. Tento díl je totiž posledním z celé minisérie, a proto na nic nečekejme a vrhněme se rovnou do našich dnešních témat.
Technika
Technika! Zas a znova. Jakoby v dnešní době záleželo jenom na našem
fotografickém vybavení a ne na našem umu a znalostech. Ne jeden fotograf se
stal honem za lepšími parametry posedlý! Tak proč vlastně vůbec zmiňuji
fotografické vybavení v článku o kreativitě? Důvod je prostý.
Znalost našeho vybavení je totiž naprosto zásadní! A když
říkám zásadní, myslím to na 110
%. Je nezbytné znát
výhody, ale i nedostatky našeho vybavení. Každý fotoaparát a
objektiv v něčem vyniká a v něčem naopak na ostatní ztrácí. Pokud chceme
kreativně tvořit, fotografická technika nám k tomu má pomáhat a ne
bránit, a proto je její znalost nepostradatelnou složkou
každého kreativního tvoření. Stejně jako si je malíř vědomý charakteru
svého štětce si musí být fotograf jistý při používání své
techniky.
Světlo
Světlo, obávaný strašák všech fotografů. Přitom je znalost světla snad ta nejzásadnější. Ne nadarmo se říká, že fotografie je malování světlem. Dnes tu ale nejsme, abychom si povídali o obyčejném použití světla ve fotografii, dnes nám jde o kreativní využití. K tomu, abychom mohli světlo využívat naplno i při složitějších metodách, je nezbytná znalost zásadních principů. Naprostý základ nejen portrétního svícení najdete v článku Komunikace s modelkou, pózování a světlo.
Zpátky ale ke kreativnímu využití světla. Použít světlo kreativně není až tak jednoduchý úkol, se světlem pracuje každý fotograf, při každém focení. Světlo je fotografův denní chleba, no a navíc už bylo opravdu velké množství kreativních využití objeveno. Nám ale i přesto zbývá pár možností.
Extrémní využití světla
Když říkám extrémní, myslím tím do slova a do písmene. Neobvykle přesvícené či podsvícené snímky nebo naopak fotografie bez světel - i takové může být využití světla. Hledejte neobvyklé světelné efekty. K tomu vám může pomoct nezvyklý povrch materiálu, který fotíte, anebo unikátní úhel pohledu. Možností je hned několik, proto popadněte fotoaparát a jděte hrát svojí vlastní hru se světlem.
Světlo jako hlavní objekt
Ano! Světlo může tvořit hlavní objekt snímku. Jak je známo, světlo je mocné a čarovné, a proto se ho nemusíme bát prezentovat jako samostatný objekt snímku. Má to ale svoji podmínku! Světlo musí být natolik unikátní a zajímavé, aby se mohlo stát hlavním objektem, který slangově řečeno vyplní hlavní vysílací dobu.
Se světlem je možné opravdu všechno, a proto studujte jeho formy a použití, experimentujte s ním a poznávejte jeho charakter. Můžu vám totiž garantovat, že nabyté znalosti zúročíte snad v každém focení, které se vám v životě naskytne.
Variace
I prvek tak prostý, jako je několik odlišných variací jedné scény či prvku, může být natolik kreativní, aby zaujal nejednoho diváka. Variace je v podstatě o počtu fotografií, povětšinou platí: Čím více různorodých fotografií, tím větší efekt. Avšak i variace má svá určitá pravidla, kterými je dobré se držet.
Klíčem je zvolit si dobré téma, můžeme vsadit na jistotu, tedy na statickou scénu, která se moc nemění, anebo můžeme zvolit i něco lehce netradičního, jako třeba ulice města apod. Hlavní je, aby bylo téma samo o sobě zajímavé a to stejné platilo i pro jednotlivé snímky variace. Dalším opravdu nezbytným pravidlem je důležitost přímočarosti.
Divák musí být schopen rozeznat souvislosti mezi jednotlivými variacemi. Pokud se jedná o fotky parku čí přírody, ve kterých se mění roční období a nebo např. lidé na fotografii, souvislost je očividná, avšak při variacích složitějších si musíme dávat pozor na jasnou interpretaci naší myšlenky.
Mojí poslední radou je, abyste vytvářeli variace působivé a překvapivé, nesnižujte se k focení vlastní zahrady v jednotlivých ročních obdobích. Buďte kreativní a při focení variací se snažte vidět krásu proměn, které se před vámi nachází.
Postprodukce
Význam postprodukce je rozhodně nezpochybnitelný, pro čtenáře mé série o postprodukci to platí rovnou dvojnásob, a proto se dnes nebudeme zdržovat vysvětlováním základů. Pojďme rovnou k věci, ke kreativní stránce postprodukce. Ano! I postprodukce má svou kreativní stránku. Jak si jí představit? Úplně jednoduše, vzpomeňte si na své oblíbené fotografy. Vsadím se, že hned několik z nich je mezi vašimi oblíbenci jenom kvůli barvám, které používají, kvůli nastavení křivky, která dodává fotografii atmosféru, a nebo kvůli efektům, které na svoji fotografii aplikují. Snažte se nacházet prvky, které začnou vaše fotografie odlišovat od všech ostatních, jedním z nich může být i zmíněná postprodukce.
Barvy
Barvy, jako bychom na ně s příchodem moderních barevných fotoaparátu zapomněli. Podle mě je takový přístup špatně, rozhodně není od věci se občas zaměřit na barvy, které naše fotoaparáty zachycují. Zkuste občas při focení myslet jenom na kombinace barev, které vytváříte. Pokud se vám podaří opravdu povedená kombinace, bude doslova hračka dotáhnout odstíny barev do dokonalosti v následné postprodukci. O samotné teorii barev jsem se zmínil v článku Barevná kompozice, minimalismus a obsah fotografie. Článek rozhodně doporučuji všem, které kompozice barev zajímá anebo s kombinováním barev zápasí.
Porušujte pravidla
Na úplný konec naší malé série vám řeknu poslední pravidlo, nebo spíše "nepravidlo" - Porušujte všechna pravidla a rady, které jsem vám dal! Buďte si vědomi všech pravidel a doporučení, ale v žádném případě se podle nich striktně neřiďte. Kreativita je o tvoření, svobodě a hlavně o vytváření něčeho naprosto unikátního. No a něco unikátního přece nemůže vzniknout podle nějakých pravidel, které jsou všeobecně známé! Milujeme věci, které jsme ještě předtím nikdy neviděli, které nás překvapí a poskytnou nám ten neopakovatelný první zážitek, který už se nikdy nemůže opakovat. Já vám ve vašem tvoření přeji hodně štěstí a doufám, že se spolu potkáme u nějakého dalšího článku.
To by bylo pro dnešní sérii vše, doufám, že jste si odnesli co možná nejvíce informací a že vám celá série pomohla na vaší cestě ke kreativitě. Jak už jsem již mnohokrát zmínil, kreativita je o neustálém focení, a proto foťte, foťte, foťte. Jiné cesty není. Já vám na vaší cestě přeji co možná nejvíce úspěchů a co možná nejkreativnější nápady.