C# týden C# týden
Hledáme fulltime programátora do ITnetwork týmu -100% homeoffice, 100% časově flexibilní #bezdeadlinu Mám zájem!

Lekce 6 - Barevná kompozice, minimalismus a obsah fotografie

V minulých dvou dílech jsme se zaměřily na techniky, které vám pomohou vybudovat dobrou kompozici a zlepší vidění kompozice. Proto nás dnes čeká poslední část naší série o kompozici, jsou to barvy a jejich použití. No a na úplný konec článku si řekneme něco o fotografickém minimalismu a samotném obsahu fotografie.

Barevná vs černobílá

Otázka trápící fotografy od samotného vzniku barevných fotografií. Jaká je na ní ale odpověď? Rozhodně není tak jednoduchá, jak by si někdo mohl myslet. Při rozhodování mezi černobílou a barevnou fotografií se musíte zamyslet, co bude pro vaši fotku fungovat nejlépe. K tomu by vám mohly pomoct následující zaběhnuté rady, např:

Pokud je na fotce barva, která vyrušuje od našeho hlavního objektu a vytváří fotku nevyrovnanou, je lepší sáhnout po černobílé fotce.

Dobré je taky vědět, že černobílá sama o sobě většinou vytváří větší kontrast a tím pádem můžou fotky chytit jakousi dramatičnost - to se samozřejmě občas může hodit, ale může to být i na obtíž, takže si na to dejte pozor.

Obloha
Obloha

Tyto 2 fotografie dle mého názoru naprosto vystihují rozdíl mezi černobílou a barevnou fotografií. Barevná působí lehce, přátelsky a teplé odstíny vytváří jakousi pohodu, oproti tomu černobílá má v sobě dramatičnost a napětí.

Nejenže barva ovlivňuje náš pohled na fotografii, ovlivňuje i naše vnímání obsahu. O které z fotografií byste spíše usoudili, že je vyfocené před bouřkou? Černobílá? Myslel jsem si to. No a co ta barevná? O té už by snad nikdo neřekl, že je vyfocená před bouřkou, spíše bych ji tipoval na večerní červánky před západem slunce.

Černobílá fotografie je náročnější na kompozici a obsah, proto je těžší fotit dobré černobílé fotografie oproti těm barevným. O takovém argumentu by se rozhodně dalo říct, že je troufalý, ne-li drzý, je ale pravdivý? Pojďme si to rozebrat.

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Lidské oko nezaměstnají barvy, které kolikrát hlavně u začátečníků zachraňují celou fotografii, proto se u černobílé fotografie klade důraz na hodnotnou, vyváženou kompozici, zajímavý obsah a hru se světlem, která podtrhuje celkový dojem fotografie. Proto je dle mého názoru výrok pravdivý. Ovšem někdo by mohl podotknout, že v barevné fotografii se k sobě musí vhodně zvolit vyvážené barvy. To je sice pravda, ale to není až takový oříšek. Pojďme si tedy ukázat jak na to.

Barvy

O barvách už jsem jednou mluvil v mém předchozím článku o kompozici. Tak jenom pro zopakování. Výtvarníci, filmaři a samozřejmě i fotografové používají pomůcku zvanou barevný kruh. V onom barevném kruhu jsou barvy uspořádány jak jinak než v kruhu.

Barvy, které jsou vedle sebe, působí harmonicky a vyváženě. Ty ,které jsou naproti sobě, třeba zelená a růžová, působí kontrastně.

Každá barva má určitou svoji "povahu", způsob, jakým působí na lidskou psychiku. Modrá vyjadřuje stabilitu, červená symbolizuje energii, hněv, vášeň a lásku atd. Teď ale o něčem, o čem jsem v minulém článku nemluvil. Řekneme si, jak maximálně využít barvy v náš prospěch.

Jak už jsem řekl, každá barva má svoji "povahu", tu ale může změnit. Jak? Záleží jenom na naší kombinaci barev. Samotná modrá může působit stabilně a nadřazeně, ale ve spojení se žlutou působí spíše hravě, optimisticky a bezpečně. Vzpomeňte si na logo, které je spojené s nejznámějším prodejcem nábytku. Ano, myslím IKEU. Logo Ikey působí jakýmsi domácím pocitem bezpečí oproti logům, kde je jenom modrá. Vzpomeňte si na loga velkých bank, o těch už se rozhodně nedá říct, že působí domácky, nebo že vyvolávají pocit bezpečí.

Studené vs teplé

Už víme, co způsobuje míchání barev, ale jaké barvy k sobě vlastně míchat? Je samozřejmě více možností, proto si nejprve barvy rozdělíme, abychom se v nich později vyznali. Barvy se tedy dělí na studené a teplé.

Studené

Modrá, fialová, modrozelená působí jak jinak než chladně, tak trochu surově, ale je dokázáno, že na člověka působí uklidňujícím účinkem a pokud jsou studené barvy spravě použity, mohou na fotografiích vypadat i přátelsky. Studených odstínů si můžeme všimnout na většině zimních fotek, fotek noční oblohy nebo třeba na všech fotkách vody.

Loď

Teplé

Žlutá, oranžová, červená a zelená nás naopak zahřejí, jsou velmi výrazné, a proto i vyzývavější. Teplé barvy si většinou spojujeme s podzimem, kdy jsou všechny stromy kolem nás zbarveny teplými barvami.

Podzimový portrét

Konečně jsme tedy u našeho prvotního problému. Které barvy spolu míchat? Odpověď rozhodně není jednoznačná, protože máme více možností. Buď můžeme kombinovat jenom studené a jenom teplé barvy a budeme mít 100% studenou/teplou fotografii, nebo můžeme kombinovat studené a teplé dohromady. Tato možnost je při běžném focení mnohem častější. Je opravdu minimum fotek, o kterých by se dalo říct, že jsou jenom studené, nebo jenom teplé.

Při jemném smíchání studených a teplých barev vzniká harmonie. Harmonie využijeme např. při focení krajiny, kdy je voda (studená barva) součástí fotografii a zbytek jsou teplé barvy. Naopak při výraznějším míchání studených barev vzniká disharmonie. Disharmonii můžeme využít při focení portrétu, různých textur apod.

Minimalismus

Fotografický minimalismus a celkově minimalismus je směr, který se posledních pár let dostává čím dál více do popředí. Proč tomu tak je? To proto, že lidé už viděli a znají velkolepé malby a složité obrazy, co ale neznají, je krása v jednoduchosti. No a jak přenést minimalismus do vašich fotografií? Naučte se dobře pracovat s negativním prostorem, hledejte jednoduché motivy, které mluví sami za sebe a zjednodušujte, jak to jenom půjde.

Minimalistická krajina

Obsah fotografie

O dobré fotografii se říká, že vypráví příběh a já osobně s tím výrokem souhlasím, ale ne tak, jak by se mohlo zdát. Ano, dobrá fotografii vypráví příběh, ale nemusí to být jenom příběh na fotografii - i příběh za samotnou fotografií může být zajímavý, tak zajímavý, že ze samotné fotky udělá jednu z nejslavnějších fotek světa. Mluvím teď o fotce Afghánské dívky, jejímž autorem je Steve McCurry. Odkaz na historii a bližší info o fotce najdete zde.

1984 photographic portrait by journalist Steve McCurry

Za onou fotkou se skrývá útěk mladé dívky, která přišla o všechny své blízké kvůli útokům sovětské armády. Fotka nejenže vypráví silný příběh, ale má v sobě "to" něco, kvůli čemu si jí pamatujeme. Splňuje totiž následující pravidlo…

Dobrá fotografii by se měla vrýt do paměti hned po prvním pohledu na ní, měla by ve vás vyvolat něco, co všechny ostatní fotografie nedokázaly a hlavně ve vás vzbudit emoce a myšlenku. Myšlenku, která ve vás zůstane dlouho po tom, co jste fotografii viděli. Takových fotografií není mnoho, na instagramu denně vídáte stovky fotek, ale takové fotky jsou možná pěkné nebo úhledné, ale rozhodně v sobě nemají takovou sílu, aby ve vás vzbudili emoce. Proto začněte rozlišovat mezi pěknou instagramovou fotkou, která jenom vypadá pěkně a silnou fotkou, která nejenže vypadá dobře, ale má v sobě mnohem, mnohem víc.

Tak a to by bylo o kompozici vše. Doufám, že vás můj krátký seriál o kompozici bavil, něco vás naučil a třeba vám rozšířil obzory. Pokud máte nějaké dotazy, neváhejte se mi ozvat a já se na vás budu těšit u další série.


 

 

Aktivity (4)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!