Discount week - September
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se Swift
30 % bodů zdarma na online výuku díky naší Slevové akci!

Lekce 13 - Úvod do focení makra

V předchozí lekci, Jak fotit na dovolené, jsme si ukázali, jak pořídit ty nejlepší fotky během našich chvil volna.

Dnes si řekneme něco o fotograficky opomíjeném žánru, který vám ale může nabídnout spoustu krásy a potěšení doslova v maličkostech. Budeme se tedy bavit o makru. Konkrétně o technice, která je na jeho vyfocení potřebná, o nastavení fotoaparátu, výběru motivu a vytváření atmosféry.

Foto technika

Ze všeho nejdříve se podíváme na techniku, která je na focení makra zapotřebí. Na fotoaparát nejsou kladeny žádné speciální požadavky, proto postačí obyčejná zrcadlovka. U objektivu je to ale něco jiného.

Objektiv s označením macro nám může poměrně dost ulehčit práci. Takový objektiv je schopný zaostřit na předmět z blízkosti pár centimetrů, a přesně to u makra potřebujeme. Macro objektiv je sice dražší, ale má nespočet dalších využití u žánrů jako jsou portréty, focení zvířat nebo produktů a spoustu dalšího - záleží jenom na našem použití. Proto vám doporučuji o jeho koupi alespoň popřemýšlet.

Další nepostradatelnou částí naší výbavy je stativ, na který fotoaparát s objektivem položíme. Posledním předmětem naší výbavy je odrazná deska, kterou ale můžeme nahradit listem bílého papíru, proto je tedy celkem postradatelná.

Květy

Nastavení fotoaparátu

Před tím, než začneme fotit, si musíme fotoaparát nastavit. Budeme ho nastavovat podle motivu, který jsme se rozhodli fotit. Na statický, nehybný motiv použijeme plně manuální režim s manuálním ostřením, protože při focení listů, kapek rosy, květů a čehokoliv dalšího, co se nehýbe, máme čas si vše nastavit a zaostřit přesně tam, kam chceme. Pokud ale fotíme hmyz, nemáme zrovna čas nastavovat každý parametr a ještě k tomu ostřit, proto se nabízí hned několik řečení – všechny se ale odvíjí podle situace, ve které fotíme.

Plně manuální režim

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

První možností je fotit na manuální režim a mít všechny parametry nastavené dopředu a jenom čekat na příchod hmyzu do scény. Ne každý živočich je však takové bezproblémové kooperace ochoten. To udělá možná tak hlemýžď, proto je tohle poměrně nepraktický způsob - pokud ovšem nejste se svým fotoaparátem natolik sžití, že umíte ostřit a měnit expoziční parametry doslova v milisetinách. V takovém případě je plně manuální režim přímo pro vás.

Polo automatický režim

Další možností, která se nám při focení makra nabízí, je focení na poloautomatické režimy a tedy – A (režim priority clony) a S (režim priority času), oba režimy nám ušetří pár sekund, o které rozhodně při focení rychle se pohybujícího motýla nebo vážky jde. Pokud jste v rychlém ostření zdatní, můžete zkusit manuální. V případě, že ne, můžete zvolit automatické ostření s prioritou ostření na zónu, kterou si vyberete,

Automatický režim

Naší poslední možností je automatický režim. Této možnosti rozhodně nebudu věnovat velkou pozornost, protože jí silně nedoporučuji! Nad fotoaparátem nemáte téměř žádnou kontrolu a dobře vyfocená fotografie je spíše otázka štěstí, než vašich fotografických dovedností.

Motiv

Makro má jednu obrovskou výhodu - dá se fotit úplně všude. Nemusíme kvůli němu cestovat do vzdálených končin, jako třeba kvůli krajině nebo zvířatům. Nemusíme kvůli němu vstávat v brzkých ranních hodinách a už vůbec kvůli němu nemusíme fotit v extrémních podmínkách, kdy prší, sněží, nebo dokonce padají kroupy. Makro můžeme fotit i u sebe doma, jenom si musíme vybrat ten správný motiv.

Před focením makra se vždy rozhlédnu kolem sebe a hledám ve spleti všemožných předmětů kolem mě malé detaily, které se mi líbí. Makro fotografie je založena na detailech, proto se snažím hledat detaily pořád a všude. Pomáhá mi to rozvíjet všímavost, která se hodí nejen při focení makra. To jsem ale trochu odbočil.

Před nedávnem jsem doma fotil makro, nemohl jsem se ale rozhodnout, jaký motiv si pro své focení vybrat, když v tom najednou jsem se podíval na starou komodu v mém pokoji a uviděl jsem na ní detaily, které mě velmi zaujaly, zaměřil jsem se na ně a takhle vypadá výsledek:

Nábytek Ona komoda, kterou jsem zmínil výše.

Nábytek – oko

Nábytek – oči Výsledky jsou lehce abstraktní, ale řekl bych, že makro z nich čiší na první pohled.

Atmosféra

Ano, i z tak malého prostoru může vyzařovat nějaká atmosféra. Jak jí ale vytvořit? No hned na začátek vás radši upozorním, že to není zrovna jednoduchý úkol. Pokud ho ale zvládnete, vaše fotografie se dostanou úplně na novou úroveň. Atmosféru můžeme ovlivnit použitým pozadím, za mě osobně jsou nejlepší jednoduché, jednolité barvy nebo zajímavé, nerušivé detaily, které nechají vyniknout hlavní objekt.

Pozadí si ale občas vybrat nelze, takže pokud vám to hned napoprvé nepůjde, nevěšte hlavu a dál zkoušejte. Dalším prvkem atmosféry může být popředí. Ano, myslím to vážně, protože i do makro-fotografií můžeme zahrnout nějaké popředí, které bude vytvářet atmosféru. Dále můžeme atmosféře pomoct v postprodukci, ale to už je zase jiná kapitola. Poslední prvek, který má nepopiratelně velký vliv na atmosféru, je světlo.

Světlo

O světle padne slova téměř v každém článku a dnes tomu rozhodně nebude výjimkou. Světlo hraje roli i v makro fotografiích a ne zrovna malou, může vytvořit celou atmosféru fotografie, proto bych o něm na závěr řekl pár slov.

Makro se dá fotografovat jak při světle přirozeném, tedy denním světle, tak při světle umělém, tedy například za pomoci softboxu. Záleží čistě na nás, který druh osvětlení si vybereme. Pokud fotíme v přírodě, samozřejmě můžeme použít umělé světlo, ale ne zrovna každému se s sebou chtějí brát těžké softboxy - proto osobně preferuji využití přírodního světla. Přírodní světlo je sice silné a mocné, ale i ono občas potřebuje pomoc, proto s sebou vždy nosím bílý list papíru, kterým lze prosvětlit stíny a zesvětlit místa, kam paprsky slunce nedosáhnou. Techniku zesvětlovaní jsem blíže vysvětlil v článku o focení produktů.

Pokud ale trváte na použití umělého světla, máte 2 možnosti. Vzít s sebou světla do přírody a fotit statické předměty, u kterých máte čas na nasvícení scény, nebo si s sebou vzít zvířátka domů do svého ateliéru. To by pro ně ale mohl být dosti traumatický zážitek, proto tuto druhou možnost silně nedoporučuji. Jedinou výjimkou je, že byste zvířátka našli přímo u vás v bytě a přenesli je jenom malý kousek k vašim světlům.

Na závěr bych vás rád poprosil, abyste se k našim malým kamarádům při focení chovali ohleduplně, protože jste to vy, kdo narušuje jejich přirozené prostředí. Přeji vám povedené makro fotky a budu se na vás těšit u dalšího článku.

V příští lekci, Úvod do nočního focení, se budeme věnovat tématu nočního focení


 

Předchozí článek
Jak fotit na dovolené
Všechny články v sekci
Fotografování pro začátečníky
Článek pro vás napsal Jan Kaláb
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Jan Kaláb
Aktivity (4)

 

 

Komentáře

Avatar
Martin Novotný:30. dubna 13:29

Ty fotky suků jsou hodně ubohá ukázka makra. Jednak to není až tak moc "makro", a hlavně se tam vůbec nepracuje s hloubkou ostrosti, což je u makrofotografie stěžejní.

 
Odpovědět
30. dubna 13:29
Avatar
Jan Kaláb
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Martin Novotný
Jan Kaláb:30. dubna 15:58

Děkuji za názor, pokud jste si ale odstavec, ve kterém jsem o sucích mluvil četl, víte že nešlo o výsledek, ale o princip hledání detailu, které můžete najít i doma. Nádherné fotky makra si umit najít snad každý, proč bych sem, proto dával ,,ukázkové makro fotografie”, namísto domácích fotografických podmínek, které navíc jednoduše vysvětlují princip foceni.

Odpovědět
30. dubna 15:58
,,Do rána jsem schopná uvěřit až šesti nemožnostem" Alenka
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!
Avatar
Odpovídá na Jan Kaláb
Martin Novotný:30. dubna 16:20

Právě jako ukázka, že i doma se dá najít téma na makro, je to slabé, protože to není typické makro. Kdybys vyfotil co já vím, tlačítko na ovladači, kde ostatní tlačítka s narůstající vzdáleností jsou rozmazaná, klíč v zámku na pozadí dveří, ustupujících od objektivu, prostě něco, co nese typické znaky makrofotografie - makro + práce s hloubkou ostrosti.Kdybys ty suky aspoň vyfotil zešikma... Na makrofotografii je velice důležitá práce s hloubkou ostrosti, a to je něco, co si opravdu může každý vyzkoušet a natrénovat doma na focelí věcí co se běžně válí okolo něj. Ale nenatrénuje to na focení objektu o velikosti pohlednice v kolmém pohledu.

 
Odpovědět
30. dubna 16:20
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 3 zpráv z 3.