Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 9 - Kreslení na Graphics v Java Swing

V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 4.- 8. lekci Java Swing, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

Dnešní lekci budeme věnovat kreslení.

Kreslení na Graphics

Vytvoříme aplikaci, která má za úkol zastřešit prodej vstupenek do kina. Jak víme, v sálu je mnoho sedadel a pracovník kina by měl v aplikaci vidět, která sedadla jsou již obsazená. Možná by vás napadlo naklikat pro sedadla labely. Pokud by však kino mělo 15 řad a každá řada 30 sedadel, máme to 450 labelů. Asi tušíte, že existuje lepší cesta, než začít bušit JLabel1, JLabel2... A jak by se potom obsluhovaly? V případě, že potřebujeme vykreslit něco náročnějšího, než jen jeden nebo dva obrázky, využijeme Graphics. To spočívá v tom, že na formulář umístíme nějakou komponentu (nejčastěji JPanel nebo Canvas) a na její plátno budeme vykreslovat to, co potřebujeme.

Aplikaci značně zjednodušíme, není třeba aby byla složitá. Bude umět zobrazit jen jeden sál, který bude zpočátku prázdný. Uživatel nakliká myší obsazená sedadla a poté stiskne tlačítko Uložit, které do zvolené lokace uloží jednoduchý txt soubor s informací o obsazenosit sálu. Ukládání si zkusíme proto, abychom se naučili pracovat s dialogy.

Návrh formuláře

Vytvořte si novou Java Application bez hlavní třídy, přidáme do ní nový KinoJFrame, titulek mu nastavíme třeba na "Evidence kinosálu". Přes většinu formuláře natahněte JPanel (je v paletě v sekci Swing Containers), který pojmenujeme platnoJPanel. Pod JPanel přijde JButton se jménem ulozitJButton a textem "Uložit".


 

...konec náhledu článku...
Pokračuj dál

Znalosti v hodnotě stovek tisíc získáš za pár korun

Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.

Koupit tento kurz

Koupit všechny aktuálně dostupné lekce s funkcí odevzdávání úloh za pouhých 300 Kč
Aktuální stav konta 0 Kč
Koupí tohoto balíčku získáš přístup ke všem 18 článkům (15 lekcí, 3 praktické cvičení) tohoto kurzu.

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Co od nás v dalších lekcích dostaneš?
  • Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
  • Kvalitní znalosti v oblasti IT.
  • Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V tutoriálu se naučíme vykreslovat jednoduché geometrické tvary na Graphics JPanelu a používat 2D pole. Programujeme evidenci kinosálu v Java Swing.

Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity