Lekce 6 - Upomínač narozenin v JavaFX - Logická vrstva
V předchozím kvízu, Kvíz - Layouty, komponenty a pozicování v JavaFX, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V tomto díle JavaFX tutoriálu se budeme zabývat návrhem logické
vrstvy, tedy tříd, které obsahují logiku aplikace. Vytvoříme si
třídu pro práci s datem, která bude obsahovat statické metody pro jeho
formátování a parsování. Dále si doplníme dříve založenou třídu
Osoba
a přidáme třídu SpravceOsob
, která bude
osoby obsluhovat. Zatím ji implementujeme metody pro přidání dané osoby do
seznamu a její odebrání.
Třída Datum
Přidejme si k projektu kratičkou statickou třídu, která nám ulehčí práci s datem:
public class Datum { private static final DateTimeFormatter dtf = DateTimeFormatter.ofPattern("d.M.yyyy"); public static String zformatuj(LocalDate datum) { return datum.format(dtf); } public static LocalDate naparsuj(String datumText) throws DateTimeParseException { return LocalDate.from(dtf.parse(datumText)); } }
Třída obsahuje definici formátu data. Dvě statické metody převádí mezi datem a jeho textovou podobou. Datum můžeme načíst z textu, jak ho uživatel zadal, nebo ho můžeme jako text např. vypsat.
Třída Osoba
V naší aplikaci budou zcela jistě figurovat osoby, třídu jsme jim již vytvořili. Pojďme jí dodat implementaci.
Přidání vlastností a getterů
Osoba
bude mít dvě vlastnosti: jméno a narozeniny. Vlastnost
jmeno
bude typu String
, narozeniny
budou
typu LocalDate
. Obě vlastnosti implementujeme jako privátní
atributy a vygenerujeme k nim gettery:
public class Osoba { private String jmeno; private LocalDate narozeniny; public String getJmeno() { return jmeno; } public LocalDate getNarozeniny() { return narozeniny; } }
Konstruktor třídy Osoba
Osoba
bude mít několik metod, nyní se však omezme pouze na
její konstruktor, abychom naši aplikaci co nejdříve dostali do spustitelné
podoby. Později další metody do třídy doplníme. Nyní jí tedy přidáme
pouze parametrický konstruktor. Kromě nastavení vlastností instance, bude
mít konstruktor také za úkol tyto vlastnosti zvalidovat. Ukažme si jeho
kód, vzápětí si jej popíšeme:
public Osoba(String jmeno, LocalDate narozeniny) { if (jmeno.length() < 3) { throw new IllegalArgumentException("Jméno je příliš krátké"); } if (narozeniny.isAfter(LocalDate.now())) { throw new IllegalArgumentException("Datum narození nesmí být v budoucnosti"); } this.jmeno = jmeno; this.narozeniny = narozeniny; }
Nejprve ověříme, zda není jméno příliš krátké a zda nejsou zadané
narozeniny v budoucnosti. Pokud některá ze situací nastane, vyhodíme
výjimku IllegalArgumentException
a do jejího konstruktoru
vložíme zprávu pro uživatele.
Pokud jste s výjimkami ještě nepracovali, vůbec to nevadí. Stačí vám vědět, že je to způsob, jakým se v objektových aplikacích pracuje s chybami, zejména těmi, které jsou způsobené zadáním špatné hodnoty od uživatele nebo které vznikly při práci se soubory.
Vyvolání výjimky metodu okamžitě ukončí. Jak na výjimku reagovat si ukážeme dále v seriálu. Výjimky budeme vždy vyhazovat v logických třídách.
Přepis metody toString()
Jelikož budeme osoby vypisovat, přepíšeme metodu toString()
tak, aby vracela jméno osoby:
@Override public String toString() { return jmeno; }
Právě tuto metodu později použijeme v ListView
k výpisu
jeho položek.
Správce osob
Poslední logickou komponentou aplikace bude správce osob. Přidejme si k
projektu tedy třídu SpravceOsob
.
Třída se bude starat o osoby, bude je umět přidávat, odebírat a jejich seznam ukládat do souboru a opětovně načíst. Konečně bude umět mezi osobami vyhledat tu, která má nejbližší narozeniny.
Atributy třídy
SpravceOsob
Jedinou vlastností třídy je seznam osob. Seznam je
privátní kolekcí typu ObservableList
. S touto kolekcí jsme se v
seriálu již setkali. Díky tomu, že budeme mít osoby právě v této
kolekci, docílíme automatického obnovení všech komponent na formulářích,
které s touto kolekcí pracují. Jakmile tedy např. přidáme novou osobu do
seznamu typu ObservableList
, objeví se i v
ListView
.
Této technice se říká binding a již víme, že nám ušetří spoustu práce s ručním obnovováním formuláře.
Třída zatím vypadá takto:
public class SpravceOsob { private ObservableList<Osoba> osoby = FXCollections.observableArrayList(); public ObservableList<Osoba> getOsoby() { return osoby; } }
Našemu seznamu osoby
jsme zároveň doplnili getter.
Metody pridej()
a
odeber()
Opět do třídy vložme zatím jen ty nejdůležitější metody. Metody pro přidání a odebrání osoby jsou naprosto triviální:
public void pridej(Osoba osoba) { osoby.add(osoba); } public void odeber(Osoba osoba) { osoby.remove(osoba); }
Tím máme základ logické vrstvy hotový. Pokračovat budeme příště.
V příští lekci, Upomínač narozenin v JavaFX - Propojení vrstev, si ukážeme, jak propojit logiku s formulářem a celou aplikaci zprovozníme.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 339x (10.42 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Java