Lekce 10 - Kreslení na Pane v JavaFX
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 4.-9. lekci JavaFX, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním Java tutoriálu se budeme věnovat kreslení v
JavaFX. Vytvoříme aplikaci, která má za úkol zastřešit prodej
vstupenek do kina. Bude umět zobrazit jen jeden sál, který bude
zpočátku prázdný. Uživatel nakliká myší obsazená sedadla a poté
stiskne tlačítko Uložit, které do zvolené lokace uloží
jednoduchý soubor .txt
s informací o obsazenosti
sálu. Ukládání si zkusíme proto, abychom se naučili pracovat s
dialogy.
Kreslení na panel
Jak víme, v sálu je mnoho sedadel a pracovník kina by měl v aplikaci
vidět, která sedadla jsou již obsazená. Možná bychom
mohli naklikat pro sedadla labely. Pokud by však kino mělo 15 řad a každá
řada 30 sedadel, museli bychom přidat 450 labelů A jak by se potom obsluhovaly? Asi
tušíme, že existuje lepší cesta, než začít bušit Label1
,
Label2
...
V případě, že potřebujeme vykreslit něco náročnějšího, než jen
jeden nebo dva obrázky, využijeme možnost kreslení na
panel. To spočívá v tom, že na formulář umístíme
nějakou komponentu (nejčastěji Pane
nebo Canvas
) a
na její plátno budeme vykreslovat to, co potřebujeme.
Návrh formuláře
Vytvoříme si nový JavaFX projekt, jako vždy odstraníme
nepotřebné soubory. Necháme si pouze App.java
a vytvoříme si
FXML soubor KinoFXML
s příslušným kontrolerem
KinoFXMLController
. Přejdeme do JavaFX
SceneBuilderu. Přes většinu formuláře natáhneme
Pane
(je v paletě v sekci Containers), kterému
nastavíme id
na platnoPane
. Pod Pane
přijde Button
s id
ulozitButton
a textem
"Uložit":
...konec náhledu článku...
Pokračuj dál
Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.
Koupit tento kurz
Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.
- Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
- Kvalitní znalosti v oblasti IT.
- Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.
Popis článku
Požadovaný článek má následující obsah:
V Java tutoriálu se naučíme vykreslovat jednoduché geometrické tvary na Pane a používat 2D pole. Programujeme evidenci kinosálu v JavaFX.
Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.