2. díl - NetBeans IDE a první konzolová aplikace

Java Základní konstrukce NetBeans IDE a první konzolová aplikace

Unicorn College ONEbit hosting Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

V minulé lekci, Úvod do jazyka Java, jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, jak Java funguje. Dnes se zaměříme hlavně na IDE NetBeans, ukážeme si, jak se instaluje, používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.

Instalace

Nejprve si musíme stáhnout tzv. JDK (Java Development Kit), je to soubor základních nástrojů, které potřebujeme pro vývoj v Javě. Ten nalezneme na http://www.oracle.com/…s/index.html . Na stránce zaškrtneme, že souhlasíme s licencí, a vybereme JDK pro váš operační systém (nejčastěji Windows 32bit (označena jako x86) nebo 64bit, podle vaší verze operačního systému). Instalaci odklikáme (vynextíme), není třeba nic nastavovat. Je možné, že se s instalací spustí instalace dalších komponent, ty také odklikáme.

Nyní stáhneme samotné IDE. IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme. My budeme používat NetBeans, jelikož je asi nejrozšířenější a hlavně ho vyvíjí ta samá firma, která má na svědomí vývoj Javy samotné. Alternativou k NetBeans je ještě Eclipse.

Na adrese http://netbeans.org/…s/index.html stáhneme verzi pro vývoj v Java SE, která značí Java Standard Edition. Nainstalujeme (instalaci opět odklikáme) a spustíme.

Zálohování a verzování

Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program DropBox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. DropBox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o DropBoxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení by ale vydalo na samostatný článek a DropBox pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření projektu

Spustíme NetBeans a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New Project.

Založení nového projektu v NetBeans

V okně New project vybereme z Java - Java Application. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. V Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např. Java. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\Ja­va. Nějakou dobu zůstaneme u konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Vytvoření projektu konzolové aplikace v Javě

Formulář potvrdíme.

Ovládání NetBeans

V NetBeans se nám založil nový projekt. Já jsem okno hodně zmenšil, aby se mi sem vešlo :)

Okno NetBeans

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám NetBeans vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během seriálu a některé části jsou na pochopení poměrně složité, proto nám zatím bude stačit vědět, že tam prostě jsou.

Package a class zatím nebudeme řešit, spokojíme se s tím, že je to určitý způsob, jak se aplikace v Javě strukturují. Klíčová pro nás bude metoda main, mezi ty složené závorky pod ní (tedy do jejího těla) budeme psát náš kód. Main je vyhrazené slovo a Java ví, že má po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž více, ale o tom opět později). Vlastně můžeme zatím ignorovat úplně všechno až na tělo metody main.

Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F6.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět zopakuji, že příkazy budeme psát do těla metody main.

K výpisu textu slouží:

System.out.println("Text");

System je tzv. třída. Pojmem třída budeme zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v Javě říká metody. System tedy obsahuje metody k obsluze vstupů a výstupů. Na výstupu (out) voláme metodu println, která vypíše text. Vidíme, že metodu na třídě voláme pomocí operátoru tečka. Každá metoda může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě metody println je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu Java rozuměla a nezaměňovala ho s jinými příkazy. I kdyby metoda neměla žádné parametry, je závorka za ní povinná a byla by prázdná. Příkazy píšeme na samostatné řádky a za každý píšeme středník. Naše metoda main tedy bude nyní vypadat nějak takto:

public static void main(String[] args)
{
        System.out.println("Hello ITnetwork!");
}

Program spustíme pomocí klávesy F6.

PrvniAplikace
Hello ITnetwork!

Gratuluji, právě jste se stali programátorem :) To bude pro dnešek vše. V příští lekci, Proměnné, typový systém a parsování, se podíváme na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.

Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se nenaučíte :)


 

Stáhnout

Staženo 1857x (17.83 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce java

 

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Jak se ti líbí článek?
112 hlasů
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Miniatura
Předchozí článek
Úvod do jazyka Java
Miniatura
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka Java
Aktivity (7)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (56)

Avatar
Michal Žůrek (misaz):6. srpna 9:16

Musíš to psát mezi { a } ne až za }

Odpovědět 6. srpna 9:16
Nesnáším {}, proto se jim vyhýbám.
Avatar
Petr Štechmüller:6. srpna 9:16

Ahoj, ten println musí byt V metodě main.

Odpovědět 6. srpna 9:16
Pokud spolu kód a komentář nekorespondují, budou patrně oba chybné
Avatar
Aleš
Člen
Avatar
Aleš:6. srpna 9:22

Děkuji, už to běží. Ještě že to tam na mě řve, kam to mám napsat. Tohle bude krušné učení.

 
Odpovědět 6. srpna 9:22
Avatar
Rico ThreeDmax:6. srpna 22:54

Tak jsem se pustil do první lekce program si spustil ale nemůžu přijít na to jak se vrátit zpět ke zdrojovému kodu:-))

 
Odpovědět 6. srpna 22:54
Avatar
Odpovídá na Rico ThreeDmax
Rico ThreeDmax:6. srpna 22:58

už jsem si poradil. to okno kde byl zdroják zmizelo asi jsem někde kliknul kde neměl.

 
Odpovědět 6. srpna 22:58
Avatar
Michal Štiegler:8. srpna 6:37

Ahoj Dane, děkuju za odpověď.

 
Odpovědět 8. srpna 6:37
Avatar
Radka Jánská:21. srpna 21:49

Ahoj, díky za tyhle stránky. Zatím je zkouším druhý den, ale zdají se mi super. Chtěla bych se zeptat. Umím něco málo programovat ve VBA v Excelu, znám proměnné, různé cykly, práci se soubory jako s objekty ... Neznám k tomu ale žádnou teorii, znám vše jen z praxe - metoda pokus omyl. Java a její zde uvedené nástroje jsou pro mne novinka, ale podstata a funkce jazyka mi zatím přijde obdobná jako ve VBA. Mohl by mi někdo znalý obou jazyků říci, zda tomu tak opravdu je? Bylo by super mít se čeho chytit.

 
Odpovědět 21. srpna 21:49
Avatar
Odpovídá na Radka Jánská
Michal Stisek:22. srpna 8:28

Ahoj, VBA je vlastne taky objektove orientovany prog. jazyk. Podobnost s Javou bych spis videl pouze v logice programu,stejne tak se da pripodobnit i jinym jazykum, protoze na cyklech, podminkach apod. je postaveno vse, tim se ti asi jevi podstata a funkce jazyku podobna. Ale jinak jsou to naprosto odlisne jazyky, napr VBA neni mozne vytvorit vlastni spustitelne aplikace, pouzivani metod, jazyk je vice zamereny na funkci pouzitelnou v aplikacich (od toho ten nazev VBA), prakticky se jedna o srovnavani VisualBasicu s Javou, muzes zkusit pohledat ;-) nehlede na celkovou syntaxi jazyku. Vrtej se dal v Jave a rozdily urcite sama brzy uvidis.

Odpovědět 22. srpna 8:28
Jít pořád dál má smysl
Avatar
Radka Jánská:22. srpna 9:02

Ahoj, diky za odpoved. Neco jsem si googlila, ale pochopit rozdil asi dokaze jen nekdo, kdo oba jazyky zna a pouziva. Je mi ale utechou, ze alespon logika je obdobna. Dava mi to nadeji, za kdyz jsem jako samouk zvladla zaklady jednoho, tak snad zvladnu stejne i zaklady druheho jazyka. ☺

 
Odpovědět 22. srpna 9:02
Avatar
Jan Chalupa
Člen
Avatar
Jan Chalupa:13. září 10:55

Při instalaci JDK na Macu jsem se chvíli polekal že se nic nestalo, při nainstalování NetBeans vše funguje. Hurá do programování

 
Odpovědět 13. září 10:55
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 66. Zobrazit vše