Lekce 5 - Cykly v JavaScriptu
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 4. lekci JavaScriptu, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním tutoriálu se budeme věnovat cyklům v JavaScriptu.
Cykly
Cykly spolu s podmínkami tvoří základ každého programovacího jazyka. Jak již slovo cyklus napoví, něco se bude opakovat. Když chceme v programu něco udělat 100x, jistě nebudeme psát pod sebe 100x ten samý kód, ale vložíme ho do cyklu. Cyklů máme několik druhů, vysvětlíme si, kdy který použít. Samozřejmě si ukážeme praktické příklady.
for
cyklus
Tento cyklus má stanovený pevný počet opakování a
hlavně obsahuje tzv. řídící proměnnou (celočíselnou), ve které se
postupně během běhu cyklu mění hodnoty. Syntaxe (zápis) cyklu
for
je následující:
for (promenna; podminka; prikaz)
promenna
je řídící proměnná cyklu, které nastavíme počáteční hodnotu (nejčastěji0
, protože v programování vše začíná od nuly, nikoli od jedničky). Např. tedylet i = 0
.podminka
je podmínka vykonání dalšího kroku cyklu. Jakmile nebude platit, cyklus se ukončí. Podmínka může být např.(i < 10)
.prikaz
nám říká, co se má v každém kroku s řídící proměnnou stát. Tedy zda se má zvýšit nebo snížit. K tomu využijeme speciálních příkazů++
a--
, ty samozřejmě můžete používat i úplně běžně mimo cyklus, slouží ke zvýšení nebo snížení proměnné o 1.
Pojďme si udělat jednoduchý příklad, většina z nás jistě zná Sheldona z The Big Bang Theory. Pro ty co ne, budeme simulovat situaci, kdy klepe na dveře své sousedky. Vždy 3x zaklepe a poté zavolá: "Penny!". Náš kód by bez cyklů vypadal takto:
document.write("Knock<br />"); document.write("Knock<br />"); document.write("Knock<br />"); document.write("Penny!");
My ale už nic nemusíme otrocky opisovat:
for (let i = 0; i < 3; i++) { document.write("Knock<br />"); } document.write("Penny!");
Výsledek:
Cyklus proběhne 3x, zpočátku je v proměnné i
nula, cyklus
vypíše "Knock" a zvýší proměnnou i
o jedna. Poté běží
stejně s jedničkou a dvojkou. Jakmile je v i
trojka, již
nesouhlasí podmínka i < 3
a cyklus končí. O vynechávání
složených závorek platí to samé, co u podmínek. V tomto případě tam
nemusí být, protože cyklus spouští pouze jediný příkaz. Nyní můžeme
místo trojky napsat do deklarace cyklu desítku. Příkaz se vypíše 10x aniž
bychom psali něco navíc. Určitě vidíte, že cykly jsou mocným
nástrojem.
Zkusme si nyní využít toho, že se nám proměnná inkrementuje. Vypišme si čísla od jedné do deseti do seznamu.
document.write("<ul>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<li>" + i); document.write("</ul>");
Výsledek:
Vidíme, že řídící proměnná má opravdu v každé iteraci (průběhu)
jinou hodnotu. Všimněte si, že v cyklu tentokrát nezačínáme na
0
, ale můžeme nastavit počáteční hodnotu 1
a
koncovou 10
. V programování je ovšem zvykem začínat od nuly,
později zjistíme proč. Mezeru za každé číslo připojujeme jako text
pomocí operátoru +
.
Nyní si vypíšeme malou násobilku (násobky čísel 1 až 10, vždy do
deseti). Stačí nám udělat cyklus od 1
do 10
a
proměnnou vždy násobit daným číslem. K výpisu hodnot využijeme tabulku.
Mohlo by to vypadat asi takto:
document.write('<table border="1"><tr>'); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 2 + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 3 + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 4 + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 5 + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 6 + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 7 + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 8 + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 9 + "</td>"); document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * 10 + "</td>"); document.write("</tr></table>");
A výsledek v prohlížeči:
Program funguje hezky, ale pořád jsme toho dost napsali. Pokud vás napadlo, že v podstatě děláme 10x to samé a pouze zvyšujeme číslo, kterým násobíme, máte pravdu. Nic nám nebrání vložit 2 cykly do sebe:
document.write('<table border="1">'); for (let j = 1; j <= 10; j++) { document.write("<tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) document.write("<td>" + i * j + "</td>"); document.write("</tr>"); } document.write("</table>");
Poměrně zásadní rozdíl, že? Pochopitelně nemůžeme použít u obou
cyklů i
, protože jsou vložené do sebe. Proměnná
j
nabývá ve vnějším cyklu hodnoty 1
až
10
. V každé iteraci (rozumějte průběhu) cyklu je poté
spuštěn další cyklus s proměnnou i
. Ten je nám již známý,
vypíše násobky, v tomto případě násobíme proměnnou j
.
Každý průběh vnitřního cyklu je třeba vložit do řádku tabulky, tedy do
tagů <tr>
a </tr>
.
Udělejme si ještě jeden program, na kterém si ukážeme práci s vnější proměnnou. Aplikace bude umět spočítat libovolnou mocninu libovolného čísla:
let a = 2; // Základ mocniny let n = 3; // Exponent let vysledek = a; for (let i = 0; i < (n - 1); i++) { vysledek = vysledek * a; } document.write("Výsledek: " + vysledek);
Asi všichni tušíme, jak funguje mocnina. Pro jistotu připomenu, že
například 23 = 2 * 2 * 2. Tedy an spočítáme tak, že
n-1 krát vynásobíme číslo a
číslem a
. Výsledek
si samozřejmě musíme ukládat do proměnné. Zpočátku bude mít hodnotu
a
a postupně se bude v cyklu pronásobovat. Pokud jste to
nestihli, máme tu samozřejmě článek s
algoritmem výpočtu libovolné mocniny. Vidíme, že naše proměnná
vysledek
je v těle cyklu normálně přístupná. Pokud si však
nějakou proměnnou založíme v těle cyklu, po skončení cyklu zanikne a již
nebude přístupná.
Výsledek:
Už tušíme, k čemu se for
cyklus využívá. Zapamatujme si,
že je počet opakování pevně daný. Do proměnné cyklu
bychom neměli nijak zasahovat ani dosazovat, program by se mohl tzv. zacyklit,
zkusme si ještě poslední, odstrašující příklad:
// tento kód je špatně for (let i = 1; i <= 10; i++) i = 1;
Au, vidíme, že program se zasekl. Cyklus stále inkrementuje proměnnou
i
, ale ta se vždy sníží na 1
. Nikdy tedy
nedosáhne hodnoty > 10
, cyklus nikdy neskončí a stránka se
stále načítá. Záložku musíme zavřít.
while
cyklus
Cyklus while
funguje jinak, jednoduše opakuje příkazy v bloku
dokud platí podmínka. Syntaxe cyklu je následující:
while (podminka) { // příkazy }
Pokud vás napadá, že lze přes while
cyklus udělat i
for
cyklus, máte pravdu Cyklus
for
je vlastně speciální případ
while
cyklu. Cyklus while
se ale používá na trochu
jiné věci, často máme v jeho podmínce např. metodu vracející logickou
hodnotu true
/false
. Původní příklad z
for
cyklu bychom udělali pomocí while
následovně:
let i = 1; while (i <= 10) { document.write(i + " "); i++; }
To ale není ideální použití while
cyklu. V kurzu se k
cyklům ještě jednou vrátíme a ukážeme si i pár dalších konstrukcí,
které s nimi souvisejí. Jako základ nám to však pro další práci bohatě
stačí.
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 5. lekci JavaScriptu, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 517x (3.24 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce JavaScript